Het is nu do maart 28, 2024 12:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hulp gevraagd met zoektocht personen Wormerveer WO2 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Hulp gevraagd met zoektocht personen Wormerveer WO2
Beste allemaal,

Op Ebay heb ik een paar foto's gekocht die van een Duitse soldaat geweest zijn die waarschijnlijk gelegerd was in Wormerveer.
Het zijn foto's met de afbeeldingen van inwoners die hij heeft gekregen ter herinnering. De foto's zijn uit 1942.
Achterop staan de namen van de Nederlanders (kinderen) en waar ze woonde + geboortedatum. Waarschijnlijk had de militair een goede band met deze kinderen en kreeg als souvenier een foto van ze.
De onderstaande personen staan op de foto:

-Klaas Dekker. Geboren 6-7-1926 en woonde in 1942 aan de houtkade 11
-Hilly en Piet Koeman. Zij woonde aan de transvaalstraat 14. Geboortedatum van Hilly is 12-6-1938. Geboortedatum van Piet is 6-2-1929

-Jan Olaf staat ook op de foto. Er staat alleen bij dat hij 61 jaar was in 1942.

Ik heb de desbetreffende gemeente om hulp gevraagd, maar die werken niet echt mee helaas.

Misschien kent iemand deze personen (inmiddels bejaarde mensen) of nabestaande van deze personen.

Ik heb de foto's eigenlijk gekocht omdat ik denk dat deze personen (of nabestaande) heel blij met de foto's kunnen zijn. Zeker omdat dan de circel weer rond is van de foto en zijn verhaal na het overlijden van de soldaat. En leuk om het verhaal erachter te horen.

Heeft iemand tips om deze mensen op te sporen? Ik heb daar geen ervaring mee namelijk.

Alvast bedankt!


ma dec 27, 2010 5:08 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als ik jou was zou ik contact opnemen met het gemeentelijk archief aldaar of een historische vereniging in die buurt, die kunnen je vaak heel goed helpen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 27, 2010 6:11 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Je zou contact kunnen zoeken met een lokale of regionale krant. Het is een mooi streven om de personen op de foto's op te sporen en er zit een leuk verhaal achter. Een journalist kan daar vast wat mee.

Of trek zelf de stoute schoenen aan en bel alle Dekkers en Koemans in Wormerveer op. Dat zijn er naar verhouding niet zo heel veel. Respectievelijk 10 en 5 volgens http://www.detelefoongids.nl.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 27, 2010 7:27 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Als ik jou was zou ik contact opnemen met het gemeentelijk archief aldaar of een historische vereniging in die buurt, die kunnen je vaak heel goed helpen.


Daar krijg ik helaas geen medewerking....
Ik ga eens proberen een krant te zoeken daar zoals Kevin als tip gegegeven heeft.

Beide bedankt voor het meedenken!


ma dec 27, 2010 9:17 pm
Dennis N
Bericht 
Let wel even op dat dit nog heel gevoelig kan liggen, dat is denk ik ook de reden dat de gemeente niet echt meewerkt. Ik zou je zeker aanraden om, zoals Kevin al zei, eerste de mensen uit het telefoonboek te bellen.


ma dec 27, 2010 10:14 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dennis N schreef:
Let wel even op dat dit nog heel gevoelig kan liggen

Goed dat je dit opmerkt, had ik nog niet aan gedacht. Misschien zijn de mensen op de foto wel jarenlang met de nek aangekeken vanwege hun contact met de Duitsers. Dan zit er helemaal geen leuk verhaal achter.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 27, 2010 10:22 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Daar zit inderdaad wat in ja...
Wat betreft het gemeentearchief aldaar....eerst reageerde ze positief en gingen kijken wat ze voor mij konden betekeken. Toen vroegen ze scans van de foto's om gerichter te zoeken. En vervolgens gestuurd. Ik vermelde erbij dat ik de foto's wil zelf wilde houden. Vervolgens niks meer gehoord. Daarna nog een paar keer gemaild, maar geen reactie meer. Zeker wat verkeerds gezegd? Zou niet weten wat, maar in elk geval geen hulp meer gek genoeg?
Vandaar dat ik maar een andere manier zoek.

Ik denk dat je het kinderen ook niet kwalijk kan nemen dat ze met een Duitse soldaat contact hadden. Ook al kan dat inderdaad toch gevoelig zijn als de ouders bijv. bij de NSB zaten? Dus ik ga daar inderdaad rekening mee houden...

Alleen zomaar mensen bellen die toevallig die naam hebben is dat niet een beetje raar?


ma dec 27, 2010 10:37 pm
Dennis N
Bericht 
Met alle respect, we hebben het over een gemeentearchief en mijn ervaring is dat het daar nu eenmaal wat tijd kost. Dus wat betreft zou ik ze nog wat tijd gunnen. Er zit daar nu eenmaal niet een generatie die de hele dag op de mail hangt, krabbelt via Hyves of Facebook! Een belletje doet wonderen, dat is toch wat persoonlijker als de digitale weg.

Is helemaal niet raar. Gewoon bellen, vragen of ze die of die zijn. Zijn ze het niet, jammer, bedanken en ophangen. Zo wel, dan leg je het verhaal uit.

Succes


ma dec 27, 2010 10:43 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Daar krijg ik helaas geen medewerking....
Ik ga eens proberen een krant te zoeken daar zoals Kevin als tip gegegeven heeft.

Hmm vreemd ik krijg bij beide organisaties altijd alle medewerking, je moet wel evenuitzoeken waar het gemeenteachrief wordt bijgehouden want vaak is dat in het provinciaal archief of bij een grotere buurtgemeente. Bij plaatselijke historische verenigingen krijg ik altijd alle medewerking.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 27, 2010 11:10 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Tja ik weet het niet. Vond het vreemd gaan. Maar misschien inderdaad zoeken naar een locale historische vereninging aldaar?


ma dec 27, 2010 11:36 pm
Herisson77
Bericht 
Als een gemeente niet toeschietelijk is, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Het gaat hier wel om personen die ogenschijnlijk gezellig met de bezetter op de foto zijn gegaan. Wat daar de reden van is, is nog niet bekend.
Ik zou maar met alles rekening houden en hier niet al te lichtvaardig over denken, ook niet over het feit dat je hier namen en geboortedata hebt gepubliceerd.


di dec 28, 2010 1:07 am
Vin1
Bericht 
Herisson77 schreef:
Ik zou maar met alles rekening houden en hier niet al te lichtvaardig over denken, ook niet over het feit dat je hier namen en geboortedata hebt gepubliceerd.


Was ook op Ebay te zien en te lezen....
Ik heb de foto's gekocht en mag toch de info delen die achterop de foto geschreven is.
Ik denk juist dat er niet al te zwaar over gedaan moet worden.
Maar dat is misschien mijn onschuldige visie? Ik heb er immers alleen maar goede bedoelingen mee en geen kwade bedoelingen....
Het waren immers kinderen, geen volwassenen.


di dec 28, 2010 1:37 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Als een gemeente niet toeschietelijk is, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Het gaat hier wel om personen die ogenschijnlijk gezellig met de bezetter op de foto zijn gegaan. Wat daar de reden van is, is nog niet bekend.
Ik zou maar met alles rekening houden en hier niet al te lichtvaardig over denken, ook niet over het feit dat je hier namen en geboortedata hebt gepubliceerd.


Geboorteregisters zijn openbaar toegankelijk. Een gemeente kan best ontoeschietelijk zijn, maar met de Wet Openbaarheid Openbaar Bestuur kan je toegang krijgen tot alle archieven in een Gemeente. Echter veel kleinere gemeenten hebben hun archief uitbesteed aan een grotere gemeente of een provinciaal archief. Nogmaals als je de weg weet krijg je alle medewerking.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 28, 2010 12:20 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Ik heb weer wat lijntjes uitgegooid nu, dus ik wacht rustig af wat dit gaat opleveren...thanks!!


di dec 28, 2010 2:12 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Dit zou een hint kunnen zijn:

Citaat:
Jaap Jongh geboren in Koog a/d Zaan op 11-04-1930 gestorven te Wormerveer 04-03-2003 getrouwd met Hilly Koeman

_________________
Ni dieu, ni maitre


di dec 28, 2010 2:22 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group