Het is nu di maart 19, 2024 10:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer' 
Auteur Bericht
Ries
Bericht 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Laatste update: 30 mei 2012 11:39

'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'

GRONINGEN - Niet Rost van Tonningen, maar Henk Feldmeijer (1910-1945) was de belangrijkste concurrent van Anton Mussert tijdens de Duitse bezetting van Nederland.

Hij was in de ogen van de Duitsers zelfs de belangrijkste leider binnen de NSB, die de partij en daarmee Nederland moest schikken onder het naziregime.
Dat blijkt uit onderzoek van Bas Kromhout, die met de biografie De voorman op 4 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Afbeelding
Henk Feldmeijer, circa 1941.

SS-idealen
Feldmeijer, geboren in Assen, was een fanatiek pleitbezorger van de SS-idealen, in tegenstelling tot de 'softere' Mussert. Volgens Kromhout zagen de Duitsers de fanatieke Feldmeijer als dé man die Mussert op het rechte pad moest brengen en houden en hebben ze zelfs overwogen om Mussert door hem te vervangen.
Afbeelding
Anton Mussert
Zoontje
Feldmeijer radicaliseerde voortdurend, stelt Kromhout vast. Daarbij baseert hij zich onder meer op een opmerkelijk document dat hij al op even opmerkelijke wijze in handen kreeg: het 'groeiboek' van zijn zoontje.
Daarin legde Feldmeijer niet alleen de eerste stapjes vast, maar schreef hij ook politieke ontboezemingen. Het document kwam op curieuze wijze in het bezit van Kromhout: via Marktplaats.
Door: ANP


wo mei 30, 2012 12:28 pm
Paul Siemons
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Ries schreef: Het document kwam op curieuze wijze in het bezit van Kromhout: via Marktplaats.

Kromhout jokt volgens onderstaande:

Opmerkelijk dat de auteur stelt dat hij het groeiboek bezit. Want dat is op zich al niet waar, dat boek is in het bezit van een kennis van mij. De auteur heeft het mogen inzien, meer niet


Bron:
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30454


Mvg,
P.Siemons


wo mei 30, 2012 8:04 pm
Harro
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Of de betreffende journalist begrijpt cq. citeert Kromhout verkeerd. Zoals zo vaak zou ik ook hier niet blindelings varen op een kort bericht in de media bij de suggestie dat een onderzoeker liegt. Heeft iemand het onderzoek van Kromhout gelezen en staat daarin letterlijk dat hij het origineel in bezit heeft? Als ik het artikel lees kan Kromhout net zo goed bedoelen dat door Marktplaats ontdekte dat het boek bestaat en vervolgens via aanbieder of koper een kopie heeft kunnen bemachtigen. Ik begrijp uit de reacties op het andere forum dat het boek immers wel op Marktplaats heeft gestaan.

Zelf heb ik de memoires van verschillende veteranen van de AA LAH in mijn bezit, simpelweg omdat ik bij ontmoetingen met m'n digitale cameraatje de bladzijden mocht kopiëren. Heb ik de manuscripten dan "in mijn bezit"? Nee, maar ook ja.


Laatst bijgewerkt door Harro op wo mei 30, 2012 11:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



wo mei 30, 2012 11:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Het boek van Bas Kromhout zou april 2012 verschijnen, maar is nog niet verkrijgbaar. Volgens de publicatie van de RUG zelf http://www.rug.nl/corporate/nieuws/arch ... 12Kromhout
kwam Kromhout in het bezit van het groeiboek via Marktplaats, er staat niet bij of het origineel was of een kopie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 30, 2012 11:29 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Kromhout promoveert volgende week op dit onderzoek en daarna wordt het gepubliceerd. Niemand heeft het nog kunnen lezen, toch wordt een onderzoeker weer eens voor leugenaar uitgemaakt aan de hand van een bericht in de media. En net als bij die voorgaande gevallen zou ik ook nu weer rustig de publicatie afwachten in plaats van die paar regels die een journalist of redactie er aan wijdt.


wo mei 30, 2012 11:38 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
De publikatie waar ik het over heb is van de Rijksuniversiteit zelf, niet uit de media :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 30, 2012 11:47 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Ja Wilco ik ben niet blind, je plaatst een url die met www.rug.nl begint :roll:

Ik reageer vul enkel aan op jouw melding dat het in april zou verschijnen maar nog niet verkrijgbaar is: volgende week promoveert Kromhout en daarna wordt het gepubliceerd. Dat is de essentie voor deze discussie en die haal ik uit de laatste alinea van het artikel waarnaar jij linkt. Het toont namelijk dat alle voorbarige conclusies en beschuldigingen op basis van enkel een kort bericht in de media zinloos zijn omdat we niet weten hoe het marktplaats verhaal precies zit.


do mei 31, 2012 12:00 am
Ries
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Wilco_Vermeer schreef:
er staat niet bij of het origineel was of een kopie.


Dat zou een mogelijke reden tot misverstand en weerlegging van de aantijging kunnen zijn.


vr jun 01, 2012 7:56 am
Paul Siemons
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Ries schreef: Dat zou een mogelijke reden tot misverstand en weerlegging van de aantijging kunnen zijn.

Blijkt niet zo te zijn: hij zou ze wel gezien hebben bij de huidige eigenaar.

Ik vond dat ook wel opmerkelijk Michiel , net als Patrick weet ook ik dat dat niet zo is.
Hij mocht er alleen even aan ruiken maar (mis) ge-bruikt het schijnbaar als PR


Bron: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30454


Mvg,
P.Siemons


vr jun 01, 2012 9:56 am
Ries
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Misschien toch een kwestie van misinterpretatie, beste Simon. Zo schreef jij eerder
Paul Siemons schreef:
Ries schreef: Het document kwam op curieuze wijze in het bezit van Kromhout: via Marktplaats.
Zo komen nou de verhalen de wereld in: want nee, niet Ries schreef, maar het ANP schreef dit persbericht.

Ik zou voorzichtig zijn met beschuldigingen dat de onderzoeker '(mis) ge-bruikt', het doet mij nu beetje denken aan het afvangen van elkaars vliegen. En óók met die gedachte moet ik voorzichtig zijn.


vr jun 01, 2012 11:44 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Het probleem is volgens mij begonnen bij de Rijksuniversiteit Groningen, daar waar volgens mij de auteur promoveerd. Zij hebben voor zover ik begrijp namelijk het persbericht opgesteld. Vaandaar mijn link. Het ANP neemt dergelijke persberichten gewoon over.
Op de pagina van de RUG staat overigens gewoon het emailadres en telefoonnummer van Bas erbij, als iemand het zeker wil weten zou ik gewoon even mailen of bellen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jun 01, 2012 1:40 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Voor de promotie van Bas Kromhout en voor het nog te verschijnen boek is het eigenlijk niet zo bijster interessant welke verzamelaar nou precies de eigenaar van het groeiboek is. Wat er werkelijk toe doet is dat Kromhout er kennelijk in is geslaagd met een nieuwe interpretatie van een stukje geschiedenis te komen.

Vier juni laten de professoren van de RUG hun waardeoordeel horen.


vr jun 01, 2012 3:20 pm
Harro
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Precies, maar in dat andere forum lijkt het tot leugenaar bestempelen van een onderzoeker vanwege een onduidelijkheid in een persbericht belangrijker dan het onderzoek dat de persoon in kwestie heeft verricht.


vr jun 01, 2012 4:34 pm
Harro
Bericht Re: 'Grootste concurrent Mussert was Feldmeijer'
Al op 21 juni geplaatst en helaas niet overgenomen in dit topic...
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30454&start=15
Citaat:
Om ff recht te zetten, dit mailtje kreeg een kennis van mij van Kromhout zelf:

Ik ( desbetreffende persoon dus) kreeg een e-mail van Bas Kromhout vanwege het feit dat er op andere fora wat commotie ontstaan is over een persbericht.Ik had het zelf nog niet eens gezien maar dat terzijde.Hier wat citaten:

''Ik heb begrepen dat er vragen zijn gerezen over berichten in de pers dat ik het groeiboek van feldmeijer via marktplaats ''in bezit'' zou hebben gekregen.Natuurlijk heb ik dat op die manier nooit beweerd.Het persbericht is onzorgvuldig''..............

Voor Jeroen Otten en mij heb je scans gemaakt ten behoeve van de biografie.Zo heb ik het ook opgeschreven in het boek,waarin jij met naam en toenaam wordt bedankt voor je medewerking''..........

Als je wilt kun je dit mailtje delen met anderen,zodat ook zij van de ware toedracht op de hoogte zijn''.


Overigens heb ik dit boek meegenomen op vakantie en - ik ben nu halverwege - het leest vooralsnog als een grondig en zeer degelijk onderzochte studie.


vr aug 17, 2012 3:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group