Het is nu di apr 23, 2024 9:39 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Onbekend Bord 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht Onbekend Bord
Via Philip (ABRG) is de vraag binnengekomen of iemand weet waar dit bord voor heeft gediend.
Het is een bodemvondst


Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 5:21 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Waar het gevonden is zal misschien helpen :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


vr okt 15, 2004 6:33 pm
Profiel WWW
Bart Geraerts
Bericht 
en zijn dat kogelgaten boven de 125 ?

hoort ie eigenlijk wel thuis tot WOII ? is hij gevonden tussen wrakken? opgravingen?


vr okt 15, 2004 7:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik ga er vanuit dat Philip op al jullie vragen antwoord kan geven.
Philip kennende zal het bord op 1 van de Market Garden slagvelden rond Arnhem gevonden zijn. Het is niet bekend of het Wo2 is, anders zou denk ik ook bekend zijn wat het was :wink:
Ik vermoed dat de gaten van de bevestigingsbouten zijn, maar ook dat zal Philip aan moeten geven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 7:04 pm
Profiel WWW
Bart Geraerts
Bericht 
wie weet gaat het gewoon om zo'n fietsroute bordje dat enkele jaren geleden perongeluk de grond in verdween ... :P

maar bevestigingsbouten... hmm

erg groot is de foto niet, maar
1) gaatje staat niet in het midden = onlogisch :?:
2) lijkt gewoon erg veel op een kogelinslag :|
3) beneden is er geen gaatje... = maar met 1 schroef vastgezet?! :?:

ik wacht op je alles verduidelijkende uitleg Philip :D


vr okt 15, 2004 7:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kan allemaal Bart, toch even wat overdenkingen zolang Philip nog niet heeft gereageerd.

Voor een fietsroute bord is het denk ik te groot, kijk maar naar de radiator op achtergrond.

1) Gaten zitten wel vaker niet in het midden. Ik werk bij de spoorwegen en daar kunnen borden vaak niet middenop de paal vanwege het feit dat ze dan te dicht bij het spoor staan. Ook borden die bijvoorbeeld aan een gevel of iets dergelijks worden opgehangen hebben wel vaker gaten uit het lood, op zich niet onlogisch maar inderdaad wel zeldzamer.

2) Ikk kan echt niet zeggen of het een kogelgat is, maar ik betwijfel of in een dergelijk bord maar 1 kogelgat zou zitten als je het zou vinden.

3) Beneden geen gat is heel goed mogelijk. Ik ken meer borden, ook verkeersborden die alleen aan de bovenzijde bevestigd zijn. Het kan uiteraard ook zo zijn dat rechts van het gat nog een gat zat, maar dat dat is dichtgeslibd en geroest.

Maar nogmaals je overdenkingen zijn heel goed mogelijk. Laten we hopen dat Philip ons snel uit de brand helpt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 7:17 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Oke oke niet zo snel, het zijn bevestigingsgaten, en het bord is gevonden in Lent, naast een weg, in een put met allerlei WOII materiaal bij, wat opzichzelf nog niet hoeft te betekenen dat het daar mee te maken heeft, maar omdat het iets vrij onbekend is, zou het leuk zijn als we het kunnen achterhalen.


vr okt 15, 2004 7:33 pm
Rick
Bericht 
Bij het Britse leger had ieder batteljon een eigen kleur en cijfer.
Groen staat voor de Second Brigade als het dus arnhem/airborne is zou dit de 4th parachute brigade moeten zijn maar deze had geen nummer 125 de nummers waren: 87 (HQ Parachute Brigade) 60 (10th bat.) 61 (11th bat.) 62 (156th bat.) troepen die onder het commando van het corps stonden hadden vaak een witte streep in hun bord verwerkt (witte rand?) en vaak een cijfer van meer dan 2 cijfers.

Rick


vr okt 15, 2004 7:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Rick zijn dat dan dit type borden? Ik weet nl dat NS ook dergelijke borden voor de oorlog had. Dit waren de snelheidsverhogingsborden. tegenwoordig zijn deze groen met een zwarte rand en zwarte letters en wordt de snelheidsnotatie anders toegepast. Daarom Philip nog even, in Lent nabij het spoor????

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 7:47 pm
Profiel WWW
Arie
Bericht 
Rick schreef:
Bij het Britse leger had ieder batteljon een eigen kleur en cijfer.
Groen staat voor de Second Brigade als het dus arnhem/airborne is zou dit de 4th parachute brigade moeten zijn maar deze had geen nummer 125 de nummers waren: 87 (HQ Parachute Brigade) 60 (10th bat.) 61 (11th bat.) 62 (156th bat.) troepen die onder het commando van het corps stonden hadden vaak een witte streep in hun bord verwerkt (witte rand?) en vaak een cijfer van meer dan 2 cijfers.

Rick


Waren deze "indentification signs" niet met de punt naar beneden in plaats van met de punt naar boven?


vr okt 15, 2004 7:48 pm
Bart Geraerts
Bericht 
ik zei gewoon even wat in me op kwam, tsja, alles is mogelijk, dus best eens alles in de groep gooien he ;)

nu, die uitleg van rick gaat mijn petje te boven :D in de britse makelij ben ik niet thuis :P


vr okt 15, 2004 7:48 pm
Arie
Bericht 
Was ook niet om de reactie te flamen, maar meer een beetje om het uit te sluiten :wink:


vr okt 15, 2004 7:51 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Rick, ik denk niet dat je het in de Airborne gelederen moet zoeken. Als het al wat met de oorlog te maken heeft kun je denk ik eerst het beste kijken wat er allemaal in Lent heeft rondgelopen.

Kortom, welke eenheden zijn er in Lent geweest. Neem aan dat de Duitsers niet iets dergelijks hadden??

Miscchien ook een idee om deze vraag bij de NS en de ANWB te leggen. Misschien kunnen zij uitsluitsel geven.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


vr okt 15, 2004 7:52 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
In ieder geval niet ver van het spoor, ik ben de naam even kwijt, maar het is de weg die onder het spoorwegviaduct loopt richting Elst


vr okt 15, 2004 7:53 pm
Bart Geraerts
Bericht 
dit is miss niet zo van belang, maar gebruikte men toen dertijd op borden al schreefloze lettertypes? :oops: domme vraag, ja ik weet het :D maar het ziet er zo 'modern' uit :P


vr okt 15, 2004 7:55 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group