Het is nu za apr 20, 2024 4:05 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Onbekend Bord 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Aha, dat is wel de hoofdroute naar Arnhem in 1944.
Zou heel goed NS kunnen zijn geweest en dat het bij de gevechten daar terecht is gekomen. Lag er wellicht nog meer spoor gerelateerd materiaal bij?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 7:56 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Niet dat ik weet maar ik vraag het maandag nog even na


vr okt 15, 2004 9:47 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Wilco, waar kan ik hier afbeeldingen van vinden?, in dat dikke boek over de spoorwegen tijdens WOII?


vr okt 15, 2004 9:48 pm
Rick
Bericht 
De britse tekens waren vierkant en ongeveer 210 bij 210mm. Borden zoals deze werden misschien gebruikt voor bewegwijzering maar zouden ook van de NS kunnen zijn ja.

Rick


vr okt 15, 2004 11:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Philip, je zou kunnen zoeken op de daar afgebeelde foto's. Volgens mij zijn de nieuwe borden enige jaren na Wo2 ingesteld. Ik zal proberen bij NS zelf een afbeelding te vinden van de oude borden. Het traject was in die tijd inderdaad ingelegd voor 125 km per uur dus vanuit dat oogpunt zou het kunnen kloppen. Ter hoogte van de vindplaats zit tevens de snelheidsverhoging van 110 naar 140 km/u op dit moment. Voor Wo2 was dit dacht ik van 100 naar 125 km dus daardoor zou het kunnen kloppen.
Ik heb nog diverse boeken met oude NS foto's dus daar zal ik ook eens zoeken naar de oude snelheidsborden. De borden zijn na Wo2 van opschrift kleur gewijzigd (wit in zwart) door de instelling van plaatsbepalingsborden die blauw werden met witte nummers erop. Dit zou verwarring kunnen wekken zodat de snelheidsborden met zwarte opdruk zijn uitgevoerd.

Een ander detail is dat voor Wo2 de snelheden voluit werden aangegeven (40, 60, 80, 125 enz). Tegenwoordig worden de snelheden door 10 gedeeld en staat er dus op de borden 4, 6, 8, 12.5 enz.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2004 11:57 pm
Profiel WWW
IA001
Bericht 
Citaat:



Driehoekig groen bord met 2 cijfers. Het getal geeft de baanvak
snelheid aan in km * 10. 125 wordt aangegeven met 12-5 waarbij
-5 wordt weergegeven in Upperscore schrift.


Bron: http://www.xs4all.nl/~ramdyne/trains/ns ... /faq6b.htm

Weet niet of dit er iets mee te maken heeft?


ma okt 18, 2004 12:15 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Lijkt er wel op, in ieder geval bedankt Bob, Wilco ik heb in het weekend een sleutel gevonden waarop Nederlandse Spoorwegen staat, zal hem de 28ste meenemen, lijkt op een speciale sleutel.


ma okt 18, 2004 12:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Interessant. Neem maar mee.
Bob en Philip die link gaat dus inderdaad over de huidige borden, dus van na Wo2. Lees voor zwart de kleur wit en dan de snelheid voluit en je hebt het.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 18, 2004 2:31 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Ik heb nog gesnuffeld, maar in mijn uitgebreide spoorbibliotheek kan ik weinig vinden. Wel iets info in het boekje 150 jaar signalen door H.G. Hesselink. Voor de oorlog waren de snelheidsaanduidingsborden wit en ruitvormig met zwarte letters, dus borden voor snelheidsvermindering.
Maar dit bord doet het meest denken aan de huidige borden om de baanvaksnelheid aan te duiden en die zijn nog steeds groen met de punt naar boven. Alleen zwarte rand en zwarte cijfers en zoals Wilco aangaf met een "tiendeler"

Als je deze link http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm volgt en dan borden voor de snelheid kiest, zie je een plaatje van het huidige baanvaksnelheidsbord


ma okt 18, 2004 6:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
We kennen nu drie borden bij het spoor.
Een gele met de punt naar beneden en een cijfer in tiendeler, voor snelheidsvermindering,
Een groene met de punt omhoog, voor snelheidsvermeerdering cq baanvaksnelheid
en ten slotte een vierkante witte (geen ruit meer) voor de plaatselijke snelheid oftewel het punt waar de lagere snelheid bereikt moet zijn.

Ik weet zeker dat voor Wo2 ook die driedeling bestond, als Machinist is ons die historie ook bijgebracht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 18, 2004 7:01 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
:D Eureka!!

Nog eens goed bladeren in het boekje "150 jaar seinen voor treinen" en toen kwam ik dit plaatje tegen:

Afbeelding

Het ziet er dus naar uit, Philip, dat je een redelijk uniek stukje spoorweg archeologie hebt opgegraven. :)


ma okt 18, 2004 7:52 pm
Bart Geraerts
Bericht 
en voor de duidelijkheid :D


Afbeelding


;)


ma okt 18, 2004 8:19 pm
dvdhoven
Bericht 
:?: :?: :?: Dat bord is toch het zelfde of niet? Die gaten zeggen niets, net andere paal, noem het.


ma okt 18, 2004 8:30 pm
OmErta
Bericht 
Ik weet niet hoeveel dergelijke broden er daar langs die spoorweg stonden maar het lijkt me toch wel duidelijk dat je een tamelijk uniek bord hebt gevonden

grtz alex


ma okt 18, 2004 9:28 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Deze borden stonden vroeger inheel Nederland, deze is uniek omdat hij op een plek gevonden is nabij het spoor. Is dus plaatsbepaald. Daarnaast is de snelheid tegenwoordig aldaar 140 km/u. Dus inderdaad een unieke vondst.
Had ik toch gelijk, gelukkig, toch een goede opleiding gehad bij NS :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 18, 2004 9:41 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group