Het is nu do apr 18, 2024 12:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
waarde lange mauser bajonet? 
Auteur Bericht
derbier
Bericht waarde lange mauser bajonet?
hey mijn vraag is ongeveer de waarde van een lange mauser bajonet.
het lemmet is als nieuw, het houtwerk emt de schroefjes is 50%.
de schede ziet er ook nog redelijk uit. zonder stempels.
wat zou ik hiervoor kunnen krijgen?
groetjes


do dec 02, 2004 7:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Moeilijk te zeggen, dan zou je het item toch moeten kunnen zien.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 02, 2004 7:58 pm
Profiel WWW
derbier
Bericht 
Afbeelding
ik hoop dat de link lukt


do dec 02, 2004 9:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
We zullen eens zoeken voor je. Je kan overigens zelf ook goed op het internet rondneuzen wat gangbare prijzen zijn. Dit is overigens niet de lange Mauser 1898 bajonet.
In de handel is het hierboven afgebeelde type te koop voor bedragen tussen 90 Euro en 150 Euro, maar ook duurder en goedkoper.
Staan er ook nog merktekens en nummers op?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 02, 2004 10:03 pm
Profiel WWW
derbier
Bericht 
ja k heb al gezocht maar kan niet precies iets vinden, welk type is het wel precies dan? er staan helemaal geen stempels op of iets dergelijks heb hem gekocht voor 25 euro


do dec 02, 2004 11:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens mij is het een Wo1 type maar ik ben geen expert op Duitse bajonetten, meer geallieerd.
Ik denk dat je geen verkeerde aankoop hebt gedaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 02, 2004 11:23 pm
Profiel WWW
Appelmoos
Bericht 
De foto van de kling is onduidelijk, maar volgens mij toch herkenbaar als;

Mauser Model 1908 of model 1909 bajonet. Dit exportmodel is voor wo1 massaal verkocht aan Spanje, Portugal en Zuid-Amerika. Ze zijn dus (helaas) niet in wo1 en 2 gebruikt maar zijn wel leuke verzamelitems.

Waarde? 50 a 60 euro. (dus met 25 euro echt niet te duur)


di jan 18, 2005 2:39 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Eh Appelmoos, ze zijn onder andere door de Blauwe Division zeker wel in WO2 gebruikt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 18, 2005 3:25 pm
Profiel WWW
Appelmoos
Bericht 
Sorrie Wilco,
deze zeker niet. De Blauwe Divisie kreeg namelijk wapens die binnen de Duitse standaard vielen. De Astra pistolen die ze droegen vielen daar wel onder, geweer M1908 en M1909 echter niet. Deze waren in het kaliber 7x57; een exportkaliber dat door de Duitsers zelf nooit gedragen is. Logistiek gezien was dit te moeilijk geweest. De Blauwe divisie (Division Azul) kreeg dan ook standaard de Duitse 98k in kaliber 8x57is, met bijbehorende bajonet.
De vergissing is echter vrij logisch aangezien ze wel in Rusland ingekorte bajonetten van het Gewehr98 gedragen hebben; op menige onduidelijkere foto makkelijk te verwisselen met de bajonet 1908/9.

Leuke bijkomstigheid; bij menig televisieprogramma in Spanje wordt als militair expert een van de oud-commandanten vande Blauwe Divisie erbij gehaald. Dat is niemand minder dan de vader van Julio Eglesias, oftewel de grootvader van Enrique Eglesias!


do jan 20, 2005 3:01 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group