Het is nu vr apr 19, 2024 11:10 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
[Fotolocatie] StuG + overwegwachtershuis 
Auteur Bericht
IA002
Bericht [Fotolocatie] StuG + overwegwachtershuis
Wie weet waar deze foto is genomen? De type woning stond op meerder plaatsen langs het spoor, het gaat dus om de combinatie van het nummer dat op het huis staat en de omgeving...

Kijk evenetueel even voor wat tips van andere mensen op:-
http://www.zoekplaatjes.nl/150/175A.html

Afbeelding


di dec 07, 2004 3:43 pm
Siggy
Bericht 
Probeer hem ook eens te posten op stationsweb. Misschien weten die wat.


di dec 07, 2004 5:15 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Neem aan dat Wilco niet kon helpen?, is natuurlijk veel te druk bezig met zijn bord! :lol:


di dec 07, 2004 5:19 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik zit nog steds niet hele dagen aan het forum gekluisterd, dus helaas.
Het is in ieder geval Km 28 het overwegwachtershuis als ik de foto mag geloven, maar is deze foto getrucked? Ik kan me nl niet herinneren ooit dergelijke moderne spoorweggebouwen te hebben gezien op enige NS foto uit de jaren '40.
Ik pak even de boeken erbij.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 07, 2004 6:54 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Nee, niet getrucked! Deze foto is echt (afgezien van de rode streep)...
Is het een overwegwachtershuisje of een blokpost?


di dec 07, 2004 7:07 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het is wel erg groot voor ene blokpost, ik ga uit van een overwachterswoning.
He tis een grote dus moet het langs een hoofdtraject zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 07, 2004 7:23 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Pietje, weet je waar het ongeveer genomen zou moeten zijn? En Wanneer?
Hoort de foto bij een serie? Is het gebied bekend?
Ik heb nl een aantal mogelijkheden op het oog en een globale bepaling van de streek of het gebied zou me verder op weg kunnen helpen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 08, 2004 3:55 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Er zijn wel meer foto's opgedoken, maar we weten niet of ze uit één serie afkomstig zijn - deze foto stond helemaal los op zich
als jij een globale bepaling aan kan geven van mogelijke locaties , dan zal ik zeggen of die klopt met mijn vermoeden... De foto is na '42 genomen, daar daarvoor de voertuigen grijs waren...


wo dec 08, 2004 4:04 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb een vermoeden langs een hoofdspoorlijn in Noord Braband (traject Nijmegen- Roosendaal, alwaar er enkele hebben gestaan) , heel misschien Arnhem- Nijmegen, maar dat moet ik nog verifieren vanwege het afwijkend type pand. Ook is mogelijk in theorie tussen Utrecht en Amsterdam maar dat lijkt onwaarschijnlijk gezien de setting.
Er is mij echter ook verteld dat enkele van dit type panden ook in Belgie is gebouwd, maar dat is nog niet bevestigd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 08, 2004 4:11 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Interessant, heb je ook de link geprobeerd die bij mijn vraag stond? Iemand zij Zaltbommel...
Utrecht-Amsterdam noemde je, maar wat bedoelde je met 'gezien de setting?
Ik zelf zocht het eigelijk dichter bij de kust... in Noord-holland of in de buurt van Alpen aan de Rijn of zo (vraag me niet waarom - gewoon een ingeving) Overgins lag er een Hermann Göring eenheid in Harderwijk welke enkele StuG's had... (later lag een deel van dat regiment in Noordholland - vandaar mijn theorie)
Maar zijn er geen kaarten of zo met de nummering van die huisjes.... - Ik dacht eigelijk zelf dat ze op elk traject gewoon weer bij 1 begonnen, zodat er dus meerdere huisjes zijn met het nummer 28... is dat een juiste veronderstelling?


wo dec 08, 2004 4:46 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb de link opzettelijk niet voor mijn eigen onderzoek gelezen omdat ik dan te snel wellicth een bepaalde richting uitging.
Je veronderstelling wat betrefd de nummering is correct. Ieder baanvak begon opnieuw met nummering. Na Wo2 werden twee systemen aangehouden nl een km aanduiding op het pand of een opeenvolgend nummer. De nummering liep wel evenwijdig op aan de baanvakkilimetertelling. Dus waar de km-telling met 0 begon, begonnen ook de panden met zeg maar 1.

Hier gaat het om een grote woning maar ik vind het een duidelijk afwijkende bouw hebben in vergelijking met de standaardbouw die in de link door de posters genoemd wordt. Een voorbeeld van zo'n standaardbouw is te zien als je Arnhem uitrijd in de splitsing van het spoor naar Utrecht en het spoor naar Nijmegen en bijvoorbeeld in Ede-Wageningen, als je vanaf Arnhem het emplacement Ede-Wageningen binnenrijdt, bij de overweg aan de linkerkant.

Het formaat is overgiens een dubbele woning (twee dakkapellen), en is dus veelal op stations te vinden van het formaat Ede-Wageningen of groter (wel de stations van toen die in die tijd groter en druker waren dan nu).

Als je over Noord-Holland spreekt of Alphen, ga je dan overigens uit van een geensceneerde actie (oefening) of wellicht een actie tijdens de wintermaanden 44-45 naar aanleiding van bijvoorbeeld de mislukte acties van de Prinses Irene Brigade aan de Kapelse Veer?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 09, 2004 9:08 am
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Ik denk eerder aan een oefening...


do dec 09, 2004 1:46 pm
IA002
Bericht 
Ik ontving net een mailtje van Sil van Doornmalen, van het streekarchief Bommelerwaard :-

Ik heb bij ons even gekeken naar de bouwvergunning van de woningen bij het Station van Zaltbommel. In 1932 is er een drievoudige arbeiderswoning gebouwd. Het pand lijkt sprekend. Ik had één bedenking, dat het pand op de foto namelijk wel erg klein lijkt voor drie woningen. Ik ben zojuist even zelf gaan kijken (het is vlak bij het archief), het pand staat er nog steeds. Vanuit de hoek waarmee de opname is gemaakt klopt het precies. Nummer 28 moet ook nabij Zaltbommel geweest zijn. Ik moet tot de conclusie komen dat het inderdaad Zaltbommel is. Inmiddels is overigens de schoorsteen verdwenen en zitten er meer dakramen in.


vr dec 10, 2004 2:34 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kijk eens, is het nummer nog te ontwaren?
Probeer eens een vergelijkende foto te maken, kunnen we het ook zien.
Ik had overigens vandaag een optie voor je doorgekregen om te proberen de foto in het NS personeelsblad af te drukken om oud spoormensen er naar te vragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 10, 2004 4:11 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group