Het is nu do maart 28, 2024 7:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Datering Duitse helm 
Auteur Bericht
Jesper
Bericht Datering Duitse helm
Ik heb voor mijn verzameling ooit een helm ontvangen die een typisch Duits model heeft. Echter, het binnenwerk is zeer modern. Nu denk ik dus dat dit een na-oorlogs model is, al heb ik heir geheel en al geen verstand van. Is er iemand die ik via de mail even wat foto's kan sturen, opdat deze de helm voor mij kan dateren?


di feb 15, 2005 3:12 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Kan je hier niet een paar afbeeldingen plaatsen?

Van belang zijn in ieder geval close-ups van de ventilatiegaten en de helmrand...


di feb 15, 2005 7:36 pm
Profiel
Jesper
Bericht 
Ik schaam me dood, maar ik weet gewoon nog steeds niet hoe en wat te doen om een foto te plaatsen...


di feb 15, 2005 9:03 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
:shock:, stuur ze dan maar naar mij :mrgreen:.


di feb 15, 2005 9:08 pm
Profiel
Jesper
Bericht 
Doe ik morgen. Dank!
:oops:


di feb 15, 2005 9:57 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zeg niets :wink:.


wo feb 16, 2005 6:07 pm
Profiel
Rick
Bericht 
Is dit geen brandweer helm?

Rick


wo feb 16, 2005 8:22 pm
geert
Bericht 
zeker geen M35, geen M40, geen M42 van de troepen


do feb 17, 2005 12:36 am
Jesper
Bericht 
Bedankt voor het plaatsen Barry. Geert, ik weet inderdaad dat het geen van de door jou genoemde helmen is. Zelf zat ik ook te denken aan een eventuele brandweerhelm of iets in die trant. Echter, na-oorlogs? Het binnenwerk is sowieso na-oorlogs mijn inziens, nu de precieze datering nog.

Barry, verlos ons uit ons lijden@


do feb 17, 2005 12:43 am
geert
Bericht 
http://www.german-helmets.com/QUICK%20I ... ELMETS.htm lijkt idd op eentje vd brandweer waar die "hanekam" is van verwijderd


do feb 17, 2005 12:45 am
Appelmoos
Bericht 
Helaas heren;

Het getoonde type is wel een brandweerhelm, maar dan jammer genoeg uit de jaren '50-'60. De oorlogse brandweerhelm heeft een grotere hoek in de zijdelingse verdieping. (Van opzij is de oorlogse veel "hoekiger") Afgaand op het binnewerk schat ik het getoonde exemplaar eerder jaren '60 dan jaren '50. (Modernere vormgeving)

Het getoonde type vertoond wel veel kenmerken van oorlogse helmen (grofweg het model van een M40 / ventilatiegaten als een Gladiator-helm), maar dat mag niet zo vreemd lijken aangezien de helmen in dezelfde fabrieken gemaakt zijn als tijdens Wo2.

Wel interessant kunnen de onderdelen zijn waarmee deze helmen zijn opgebouwd; ik heb al bij meerdere na-oorlogse brandweerhelmen gezien dat de splinten (rivets) van oorlogse aanmaak waren en bijv. "1942" gestempeld waren.

En los van het feit dat ze bijzonder geschikt zijn voor reenactment (model klopt en de helm weegt weinig) mag zo'n helm niet ontbreken in een helmenverzameling; dit brandweermodel is net zo goed een verderontwikkeling van een oorlogse helm als het schildpad-model van de NVA (DDR).

...


do feb 17, 2005 11:24 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group