Het is nu do maart 28, 2024 2:01 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Herkomst kruizen 
Auteur Bericht
Panky51
Bericht Herkomst kruizen
Hoi,

Op het kerkhof van de NH-kerk te Castricum liggen Commonwealth oorlogsgraven. Onze Stichting Werkgroep Oud Castricum heeft onlangs tijdens inventarisatie 4 ijzeren kruizen 'terug' gevonden die eerst op de graven geplaatst waren. Mijn vraag is of deze kruizen door de bezetter geplaatst zijn ? Het is nl. wel bekend dat er eerst (voor de plaatsing van de huidige stenen) houten kruizen gestaan hebben...
Ik wil graag een foto plaatsen, maar dit lukt niet erg.

Gr.

:) Paul


wo feb 23, 2005 5:07 pm
geert
Bericht 
foto kan je plaatsen via de volgende site http://imageshack.us/


wo feb 23, 2005 5:55 pm
Panky51
Bericht 
Afbeelding

Bedankt Geert !

Opvallend is dat Sgt geschreven is als Sjt


wo feb 23, 2005 6:06 pm
Roel R
Bericht 
Er zijn een aantal mogelijkheden.

Burgers,
Beheerders begraafplaats,
Bezetters,

Alle drie zijn mogelijk. De Duitsers behandelde de gesneuvelde geallieerde over het algemeen met veel respect.


wo feb 23, 2005 6:40 pm
Rick
Bericht 
Officieel was het nog serjeant tot de tweede wereld oorlog, maar in de oorlog werd sergeant al veel gebruikt.

Rick


wo feb 23, 2005 6:55 pm
Frank
Bericht 
Het lijkt wel of de tekst er in gezet is mbv een fotobewerkingsprogramma, zou dat gebeurd kunnen zijn ? Of ligt het gewoon aan mij ?


wo feb 23, 2005 7:03 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Die indruk heb ik ook Frank :?


wo feb 23, 2005 7:15 pm
Panky51
Bericht 
De tekst is er met zwarte verf opgeschilderd tussen eerst getrokken lijnen...Dus niets van een nabewerking o.i.d. !

Paul


wo feb 23, 2005 7:35 pm
Panky51
Bericht 
Hier is een tweede...

Afbeelding


wo feb 23, 2005 7:39 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Juiste link


wo feb 23, 2005 7:41 pm
Panky51
Bericht 
Dank je Bart,

Ik krijg wat van dat foto gedoe ! :(


wo feb 23, 2005 7:43 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Nooit opgeven, gewoon blijven proberen 8) na een tijdje lukt het vanzelf :lol: :mrgreen:


wo feb 23, 2005 8:43 pm
IA002
Bericht 
Het kruis is Brits! Deze werden eerst op het graf geplaatst om later te worden vervangen voor een stenen kruis...maar er waren nogal wat grafstenen te maken dus werden er tijdelijk metalen kruizen opgezet ...

mooi voorbeeld is de oorlogs begravenplaats in Oosterbeek, die is na de oorlog aangelegd , in eerste instantie met metalen kruizen...


wo feb 23, 2005 9:32 pm
Panky51
Bericht 
Pietje,

Dan is mijn vraag dus beantwoord, geweldig, bedankt !

Gr.

8) Paul


wo feb 23, 2005 10:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group