Het is nu vr maart 29, 2024 4:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
moeilijke zoektocht! Help aub! 
Auteur Bericht
IA013
Bericht moeilijke zoektocht! Help aub!
Beste Stiwotter's ;

Mijn grootvader aan vader's kant, die ik vanwege famillievete's nooit echt heb gekend liet me niet veel na, op ene paar persoonlijk item's na. een van die items is een verrekijker uit -wat ik vermoed- de 2de WO. Hij heeft was immers voor de oorlog en vlak erna (tot '55 geloof ik) in het leger.
Graag had ik wat meer info gehad over het item (is het écht van de periode 1940?), en wat de eventuele waarde zou zijn.

Wie kan me helpen?

enkele foto's vind je hier:

http://users.pandora.be/sebby/pictures/various/kijker/

De stempel (die niet goed te fotograferen is) staat in een cirkel en zegt : DIP - Gand (Gand = Gent). en erboven 927 .Op de andere helft van de kijker staat :

7 * 50 en daarnaast AB Type 29 (AB = Armée Belge = Belgisch Leger)

Als je door de kijker kijkt zie je een soort "crossair" die nogal gelijkt op deze

Afbeelding behalve dat er ook nog getallen bij staan.

Op verscheiden plaatsen hangt er nog wat zwarte verf aan de kijker wat mij doet vermoeden dat die oorspronkelijk zwart moet geweest zijn.

Alvast érg bedankt voor de hulp!

Sébastien


vr apr 15, 2005 7:08 pm
Appelmoos
Bericht 
De foto's zijn te onduidelijk om daar veel info uit te halen.

Wat ik je wel kan mededelen;

Als het om een na-oorlogse Belgische militaire kijker zou gaan, zou hij ten alle tijde gestempeld moeten zijn ABL (Armee Belge et Luxembourg) met het jaartal er achter. (Bijv. ABL56)
Aangezien dit niet het geval is, bestaat er een grote kans dat het hier wel degelijk om een voor-oorlogse Belgische militaire kijker gaat.

Het draadkruis met graderingen geeft meestal een indicatie dat het hier gaat om een zgn. Artilleriekijker, in gebruik bij een onderdel met geschut.

Vraag het Belgisch legermuseum te Brussel anders eens om informatie. Daar zal men zeker een hoop info hebben.

Succes.


do apr 21, 2005 11:00 am
Leo
Bericht 
ABL =ARMEE BELGE/BELGISCH LEGER.

...-


do apr 21, 2005 10:26 pm
geert
Bericht 
ja, dat ABL , Armee Belge Luxembourg betekent, kan ik niet geloven


do apr 21, 2005 11:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group