Het is nu do maart 28, 2024 4:40 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Koperen punt met aluminium ipv lood ? 
Auteur Bericht
Selzhanik
Bericht Koperen punt met aluminium ipv lood ?
Vandaag toonde iemand me een kogelpunt,
zou dateren van einde WOII met duidelijk
een aluminium 'inhoud' ipv lood.
Men vertelde mij dat dit was omdat op
het einde van WOII de Duitsers geen
materiaal meer hadden om kogels te maken
(zoals lood) en toen partijen hebben gemaakt
met aluminium. Weet iemand daar het bestaan
van ? De kop, beetje gelijkend op een Sierra
HPBT, was inderdaad extreem licht in gewicht.
Helaas was het geen complete patroon, enkel
de kop. Iemand meer info ?


ma jun 05, 2006 9:46 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Even verplaatst naar "Identificatie" daar is dit topic meer op z'n plaats.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jun 05, 2006 9:54 pm
Profiel
Weidman
Bericht 
Ik vind het een bijzondere geschiedenis, ik weet het niet!

Maar volgens mij is aluminium duurder dan staal, dus waarom dan geen staal gebruiken?

Een stalen kogel doet de loop sneller slijten dan een aluminium kogel, maar de oorlog was toch op z'n eind?

Wie heeft het antwoord? Racefiets?


ma jun 05, 2006 10:20 pm
Weidman
Bericht 
Een reden om aluminium kogels te produceren zou het volgende kunnen zijn.

Vanuit de natuurkunde is de wet F (kracht) = m (massa) x v kwadraat (snelheid)

Een aluminium kogel is lichter en sneller dan een stalen kogel en oefent een grotere kracht op hetgene waar men op schiet uit!

Ergo, om te schieten op gepantserde dingen?


ma jun 05, 2006 10:27 pm
Selzhanik
Bericht 
Hij heeft wel de normale koperen 'coating', net zoals
een normale kogelpunt. Dus waar normaal lood zit,
zit nu dat aluminium. Persoonlijk ben ik al aan het
denken... zou het geen thermiet zijn of zo ?


ma jun 05, 2006 10:31 pm
Weidman
Bericht 
Dat weet ik niet. Wil je me wat foto's sturen? Ik zal je vraag dan posten op www.militaria-fundforum.de

De munitie experts die daar actief zijn kunnen je zeker helpen!

Met vriendelijke groet,
Weidman


ma jun 05, 2006 10:37 pm
Selzhanik
Bericht 
Snif Snif.. heb em niet in mijn bezit ! De man toonde hem enkel...
Als je wilt, ik zie em volgende week weer...


ma jun 05, 2006 10:46 pm
Weidman
Bericht 
Ja, ik zal je vraag posten, mail me de foto maar!

Met nieuwsgierige groet
Weidman


ma jun 05, 2006 10:59 pm
racefiets
Bericht 
Het gebruik van alu was om de maximale dracht van de kogel te verminderen. Munitie voor kleinere afstanden dus. Een schietbaan heeft een bepaalde veilige afstand nodig achter de kogelvanger. Voor normale munitie is deze veel groter dan voor dit soort munitie. Een lichtere punt verliest eerder zijn stabiliteit en gaat sneller tollen en dan kom je ook weer op een kortere dracht van de kogel.

Het is dus munitie voor oefen doeleinden op een schietbaan.


di jun 06, 2006 9:44 am
Selzhanik
Bericht 
Hoorde ook dat het mogelijk munitie was voor IN een vliegtuig,
dat de kop niet het vliegtuig doorboord als hij intern afgevuurd
wordt, maar dit lijkt me meer iets te zijn voor de huidige
"toepassingen" ipv op het einde van WOII.


di jun 06, 2006 12:01 pm
racefiets
Bericht 
Kan je eens een scan of foto maken van het projectiel? Een hollow point kan je eigenlijk wel vergeten als WO2 munitie. De enige hollow point munitie was eigenlijk aanmaakt voor de jacht.
Welk kaliber is de kogel ongeveer?


di jun 06, 2006 12:44 pm
Selzhanik
Bericht 
Dit is em !

"7.62x51 with CETME bullet"

http://www.quarry.nildram.co.uk/Assault.htm

http://www.quarry.nildram.co.uk/ExpFCAR.jpg

helemaal de rechterpatroon.

Gezien de history die erbij staat, vermoed ik sterk
dat de uitleg ivm uitputting loodvoorraad etc een
roddel is.


wo jun 07, 2006 12:07 am
racefiets
Bericht 
De cetme is een erg lange kop. Vergis je daar niet in. Kan je een scan maken van de kogel met een maatlatje ernaast. Kan je ook de diameter van de kogel meten met een schuifmaat?

De cetme patroon is een naoorlogse ontwikkeling die bovendien best zeldzaam en kostbaar is.

Wat geen roddel is met alu is dat er hulzen zijn gemaakt van alu ivm schaarste van messing en staal. Er is een partij munitie aangemaakt en ook als truppenversuch uitgegeven in rusland. (mocht iemand toevallig nog zo'n huls/patroon vinden/hebben dan houd ik me van harte aanbevolen)


wo jun 07, 2006 9:13 am
JaqLah
Bericht 
Aluminium kogelpunten:
In de WO2 zijn door gebrek aan grondstoffen verschillende materialen gebruikt voor kogelpunten ( en voor de hulzen ) zoals staal, zink, brons en allerlei legeringen, dus waarom geen aluminium proberen/testen. Een lichtere kogelpunt voor de 7,92x57 Mauser dan 154 grain zie ik persoonlijk niet zitten, maar de Duitsers zullen er wel een reden voor gehad hebben. Misschien dat wat Racefiets naar voor heeft gebracht n.l. oefenmunitie, maar dat vind ik vreemd want de Duitser hadden conversion units waarmee ze met een Kar 98k .22 munitie kon verschieten en ze hadden o.a. het .22 DSM34 en .22KKWgeweer, speciaal voor training, dus waarom nog speciale munitie maken???. Pas later kwam men er achter dat aluminium als kern in een Heat Explosive Anti-Tank ( HEAT) granaat goed pantser doorborend is.

Weidman:
Wij herladers maken wel gebruik van E=MC² maar met wat aanpassingen, want anders moeten we met zeer hoge getallen werken, hier is hij.
V² x W : F = E

V = ( Vo of Mv ) snelheid kogelpunt als hij de loopmonding verlaat in fps.
W = Gewicht van de kogelpunt in grains
F = 450.240 = ( 7.000 grain in 1 lbs ) x ( 2 x de aantrekkingkracht van de aarde = 64.32 )
E = Energie in fpe. ( KE )

Voorbeeld van een 7,92x57mm kogelpunt, Duits WO2, Kar 98A geweer.
V = 2.880 fps
W = 154 grain
V² = 8.294.400 x 154 = 1.277.337.600 : 450.240 = 2.837 fpe.
Hier zie je ook waarom we alles delen door F.
De 7,92x57mm kogelpunt, heeft dus een snelheid van 2.880 fps een KE van 2.837 fps.
Gasdruk is 35.000 psi = 2.381 atmosfeer!!!

Normaal heeft een zware kogelpunt ( weinig kruit ) een grote Kinetische Energie en een lichte kogelpunt ( veel kruit ) een kleine KE.
Om een lichte kogelpunt, toch, een hoge KE te geven moet men de snelheid opvoeren, en dat kan door de kruitlading te vergroten.
Maar dan komen er problemen om de hoek kijken zoals bij de Duitse aluminium kogelpunt:
Als de huls al vol zit met kruit kan er dus niets meer bij, moet ander soort kruit zoeken.
De gas/piek ( psi ) druk wordt veel hoger, WO2 wapen kan hier niet tegen dus gevaarlijk.
Hogere ontbranding temperaturen, storingen in het wapen.
De kogelpunt kan uit ballans raken, windgevoelig, niet zuiver meer.
De max. Kogel afstand wordt aanzienlijk korter.
Een lichte kogelpunt is misschien goedkoper maar door meer kruit wordt het weer duurder.

Als we nu een kogelpunt gebruiken van 125 grain met dezelfde hoeveelheid kruit krijgen we de volgende KE:
2.890 fps x 125 : F= 2.318 fpe. Deze KE is ook nog zeer hoog, dus ik denk dat het gewicht van de aluminium kogelpunt veel lager dan 125 grain moet zijn.

De laatste jaren zijn de Militaire kalibers kleiner geworden en zo ook het gewicht en de diameter van de kogelpunten. Om de KE tocht hoog te houden is de snelheid van de kogelpunt flink omhoog gegaan. Maar deze wapens kunnen die verhoogde gas/piek druk wel hebben.

Vergelijking:
WO2- 7,92x57mm kogelpunt, 154 grain, heeft een snelheid van 2.880 fps een KE van 2.837 fps. Gasdruk is 35.000psi = 2.381 atmosfeer!!!
Thans- 5,56x45mm (M16 A2) kogelpunt, 70 grain, heeft een snelheid van 3.150 fps en een KE van 1.542 fps. Gasdruk is 55.000 psi = 3.742 atmosfeer!!!
De KE van het “ouwtje” was dus niet zo slecht!!.

( Militaire geweren van thans zijn expres ontworpen om zwaar letsel toe te brengen, omdat dat voor de vijand meer tijd/verzorging/onttrekken van gevechtsklare manschappen en veel extra geld kost. Op de Falkland hadden de Engelse boven de 500 meter bijna nooit een dodelijk schot, ook mede door sterke wind )
Bij de KE van een kogelpunt zijn ook de volgende factoren van belang zoals:
De vorm, moet lang zijn, min. Diameter, max. Gewicht en hoge snelheid.
Sectional density.
Ballistic coefficient.
Enz.

Volgens mij, en hang me daar niet aan op, het volgende.
Aan het eind van WO2 werd het strijdtoneel anders o.a. door terugtrekken en stadsgevechten en was munitie voor korte afstanden misschien meer wenselijk. Minder terugslag/lichter/goedkoper/gemakkelijke productie, en vandaar misschien de aluminium kogelpunt??. ( de gemiddelde schietafstand van de gevechten van de laatste 20 jaar met een AK47 geweer was 60 meter!!! )


( Wij sportschutters maken veel gebruik van USA kalibers/wapens/componenten en daarom zijn er veel goede gegevens in USA maten/gewichten die we gebruiken)
Jaqlah.


za jun 10, 2006 5:58 pm
racefiets
Bericht 
JaqLah schreef:
Misschien dat wat Racefiets naar voor heeft gebracht n.l. oefenmunitie, maar dat vind ik vreemd want de Duitser hadden conversion units waarmee ze met een Kar 98k .22 munitie kon verschieten en ze hadden o.a. het .22 DSM34 en .22KKWgeweer, speciaal voor training, dus waarom nog speciale munitie maken???.


Zoek eens op leichtes spitsgeschoss en je zal er achter komen dat het klopt. Voor een MG hadden ze nl geen .22 conversie kitjes. :wink:

uitvoeringen:
lS en lS- L'spur

Deze munitie werd voornamenlijk gebruikt voor het schieten op luchtdoelen.

Nog iets, het standaard gewicht van een wo2 7,92 projectiel zit tussen de 195 en 198 grain.


zo jun 11, 2006 2:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group