Het is nu do apr 18, 2024 3:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Filthy 13 
Auteur Bericht
John S.
Bericht Filthy 13
Ik heb even een lijstje gemaakt van leden van deze beroemde 'eenheid'.
De eerste lijst is de meest bekende. Ik heb die hier en daar wat aangepast.

Ik heb verder nog een additionele lijst gemaakt met paratroopers die OOK lid geweest zijn:

(eea is in het Engels geschreven omdat ik deze lijst ook op een ander forum gepubliceerd heb, vandaar).




Jack Mc NIECE
Jack AGNEW
Jack WOMER (Jack M. Womer, pfc. 506 HQ)
Robert CONE pvt 506 HQ kia june 1944, boxing team
Louis LIPP (Louis J. Lipp , (Lu-Lu), KIA june 6 1944
Mike MARQUEZ (Miguel. B. Marquez, pfc. 506 HQ)
Marianno S. FERRA
Chuck PLAUDA (Charles R. Plauda, pfc. 506 HQ
Keith CARPENTER (Keith L. Carpenter cpl 506 HQ, co-clerk (Bull-a-Ton)
Joe OLESKIEWICZ (Joseph J. cpl. 506 HQ, KIA september 30 1944)
John F.HALE (John R. Hale ?)
George RADEKA (George (Go-Go) Radeka, pvt. 506 HQ, KIA june 9 1944
Roland R.BARIBEAU kia: 21-6-44


And here I have a list of other members:


George Baran t/5 506 HQ wounded in normandy
Arthur J. Bini t/5 506 HQ 3H
Elmor J Burger pfc 506 HQ, medic, jumped in Netherlands
William E. Coad pfc 506 HQ pathfinder
Charles A. Darnell (Maud) pfc 506 HQ POW in Normandy
Manny Freedman 506 HQ
Clarence J. (JIM) Furtaw, pvt 506 HQ
Charles W. (TRIGGER) Gann, pfc 506 HQ POW in Bastogne
Richard H. Graham pfc. 506 HQSV
James F. Green, pvt. 506 HQ (Pick a Dilly Willy)
Robert E. Haley, 1LT, 506HQSVE
Frank L. Kough, cpl 506 HQ
James E. Leech (La-LA) pvt, 506 HQ, POW in Normandy
Thomas E. Lonegran cpl. 506 HQ
Charles W. Mellen 2LT, 506 HQ, KIA june 6 1944
John H. (Dinty) Mohr, pfc. 506 HQ
Francis A. (Frank) Palys, ssgt, intelligence officer (S-2)
Herbert L. Pierce, pfc. 506 HQ
Andrew E. Rasmussen T/5, 506 HQ wounded and temp. POW in Normandy
George M. Smith, ssgt 506 HQ, POW in Normandy
Clarence C. Ware, pvt 506 HQ, wounded in Normandy
Paul Zemida, pvt 506 HQ


do jun 29, 2006 9:23 pm
g-1reaper
Bericht 
wat was dit voor een wonderbaarlijk dertiental, als ik mag vragen? net zoiets al de dirty dozen of zo?


do jul 06, 2006 3:38 pm
dennisb
Bericht Re: Filthy 13
Jumpmaster schreef:

(eea is in het Engels geschreven omdat ik deze lijst ook op een ander forum gepubliceerd heb, vandaar).


zou je mij uit kunnen leggen wat eea betekent, want ik zie dat je dat wel vaker gebruikt :roll:


do jul 06, 2006 3:58 pm
Mich
Bericht 
ik denk dat jumpmaster met eea een en ander bedoeld dennisb


do jul 06, 2006 4:02 pm
John S.
Bericht 
een en ander

dat is idd (inderdaad :wink: ) hetgeen ik bedoelde....


do jul 06, 2006 4:22 pm
ShermanMK10
Bericht Re: Filthy 13
Beste Jumpmaster,

Ik heb je lijst zorgvuldig doorgenomen en stuitte op wat noodzakelijke correcties in de verschafte informatie. Aan de andere kant verschaf je ook informatie die niet zomaar voor het oprapen ligt. Ik ben toch eigenlijk reuzenbenieuwd hoe je met al deze namen op de proppen bent gekomen?

De lijst waarmee ik voor de dag kom zijn louter de namen van de Filthy 13 voordat ze deelnamen aan D-day!


1. Jack N. Womer

2. George Radeka

3. John J. Agnew

4. Joseph Oleskiewicz Jr.

5. James E. Leech Jr.

6. Louis J. Lipp

7. James E. McNiece

8. Andrew E. Rasmussen

9. Robert S. Cone

10. Roland R. Baribeau

11. Charles R. Plauda

12. James F. Green

13. John R. Hale


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Robert S. Cone was een POW ten tijde van D-day en leeft nog steeds, in Delray beach, Florida.

Mike Marquez heeft mijn inziens nooit deel uitgemaakt van de Filthy 13 maar wel met ze meegestreden in de diverse operaties. Dit geldt min of meer ook voor Keith Carpenter. Ik heb nog geen harde bewijzen gevonden dat Keith Carpenter ook tot de Filthy 13 heeft behoord. Waar heb je de trouwens de wijsheid achter zijn naam vandaan?

Na de Son sprong was het bestaan van de Filthy 13 al tamelijk afgezwakt gezien de vele vervangers ten opzichte van de oorspronkelijke Filthy 13.

Mariano S. Ferra was van de 326th Engineers en heeft volgens Jake McNiece vlak voor aanvang van D-day de plaats in het vliegtuig ingenomen van Andrew E. Rasmussen. Dit ontkent Andrew echter.

De namen van de parachutisten die aan de sectie van Jake McNiece zijn toegevoegd, vlak voor aanvang van de D-day sprong zijn in ieder geval:

- Charles W. Gann
- Clarence C. Ware
- George Baran
- Thomas E. Lonergan

- Mariano S. Ferra

Het waren er volgens Jake in totaal zes. Mijn gedachten gaan dan uit naar Keith L. Carpenter, Charles A. Darnell of Charles G. Williams als de nog voor mij ontbrekende naam.

Ik mis in jouw lijst van originele leden van de Filthy 13 in ieder geval James E. Leech Jr. en James F. Green uit Norwood (Cincinnati), Ohio. Deze namen heb je weer in het andere lijstje staan.

De namen van de Filthy 13 parachutisten die boven Son sprongen, 17 september 1944:

De vervangers:

- Arthur J. Bini
- William E. Coad
- Manny Freedman
- Clarence J. Furtaw
- Richard H. Graham
- John H. Mohr
- Paul Zemeida
- John W. Dewey (deze ontbreekt als enige in je opsomming)

De oorspronkelijke leden:

- Jack N. Womer
- John J. Agnew
- Joseph Oleskiewicz Jr.
- James E. McNiece
- Charles R. Plauda

Ik hoor graag nog van je met mogelijk een toelichting op hetgeen je hebt geschreven. Graag wil ik over dit onderwerp met je van gedachten wisselen.


Met vriendelijke groet,


J. van Woensel


zo jul 30, 2006 1:50 pm
John S.
Bericht 
Bedankt voor de aanvullingen. Er bestaan nogal wat verschillende interpretaties en versies over de leden van de F13.
Wij kunnen er via PM verder over discussieren als je wilt.


zo jul 30, 2006 2:12 pm
ShermanMK10
Bericht 
Jumpaster,

Ja daar heb je volkomen gelijk in. Ondertussen heb ik mijn verhaal ook nog even aangevuld. Ik heb een artikel uit de Stars & Stripes uit 1944 waarin sommige namen weer niet en sommige juist weer wel worden genoemd. Het schept inderdaad hier en daar verwarring en ook het boek "The Filthy Thirteen" van Jake McNiece is hierin niet echt duidelijk.

Jake McNiece vertelde me eens dat hij met zijn vrouw Martha naar een reunie was geweest en dat ze tot hun verbazing veteranen zagen die ten onrechte Filthy 13 hadden opgespeld. Zo gek kan het lopen.


zo jul 30, 2006 2:25 pm
ShermanMK10
Bericht 
Beste Jumpmaster,

Wat bedoel je met PM?


zo jul 30, 2006 3:04 pm
Mich
Bericht 
private message denk ik


zo jul 30, 2006 3:23 pm
ShermanMK10
Bericht 
Beste Jumpmaster,

Ik wil niet vervelend overkomen maar een forum is er voor in het leven geroepen om openlijk te discussieren (in het bijzijn van) met andere forummers. Is het niet mogelijk je door mij gevraagde toelichting op het forum te plaatsen in plaats van in een privebericht?

Ik ben immers zeer benieuwd hoe jij aan je informatie bent gekomen. Mogelijkerwijs kunnen we elkaar nog aanvullen.


wo aug 02, 2006 12:55 am
John S.
Bericht 
Ok, geen probleem. Ik zal hier later op terugkomen.


wo aug 02, 2006 8:00 am
Mich
Bericht 
g-1reaper schreef:
wat was dit voor een wonderbaarlijk dertiental, als ik mag vragen? net zoiets al de dirty dozen of zo?



De filthy 13 hadden als kapsel een mohawk ( hanekam) en warpaint op hun gezicht ( bekende foto uit het militaire tijdschirft 'Stars & Stripes'. Ze stonden ook bekend om hun harde leven, drinken en vechten.


wo aug 02, 2006 8:53 pm
ShermanMK10
Bericht 
Beste Mich,

Ik wil toch even wat rechtzetten als je het me niet kwalijk neemt. Je schrijft namelijk alsof de Filthy 13 continue een Mohawk kapsel hadden met "warpaint" op hun gezicht. Dit was louter de keer dat ze aan bord gingen van hun vliegtuig ten behoeve van operatie Neptune (D-day). Een hanekam kan ik het ook niet noemen eerlijk gezegd.

Het artikel uit Stars & Stripes over de Filthy 13 van 8 juni 1944 en 29 november 1944 heb ik in mijn bezit en het is grotendeels overdreven wat er in staat geschreven. In het tweede artikel mis ik zelfs de namen van 3 kernleden van de Filthy 13, te weten Joseph Oleskiewicz Jr., Louis J. Lipp & John J. Agnew. De journalist die beide artikelen heeft geschreven had veel fantasie en wist de sfeer en mythe rondom de Filthy 13 goed op te zwepen.

Gegroet


do aug 03, 2006 12:10 am
Mich
Bericht 
ok, sherman mk10.
Ik had het zo gelezen, zo zie je maar dat niet alle info klopt.
Wat is er dan idd zo speciaal aan de filthy 13?


do aug 03, 2006 2:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group