Het is nu vr maart 29, 2024 7:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Onbekend "museum" in Deventer 
Auteur Bericht
dvdhoven
Bericht Onbekend "museum" in Deventer
Een onbekend museum in het hartje van de binnenstad
door NICOLAI LENSEN

16 AUGUSTUS 2006 - DEVENTER - ‘My home is my castle’ luidt de uitdrukking. Voor wie gaat dit op? De Stentor/Deventer Dagblad gaat deze zomer op bezoek bij mensen die op een bijzondere manier wonen. Vandaag aflevering 10: Jan Bodifée die in zijn eigen museum woont, in hartje Deventer.

Met de unieke verzameling geallieerde elektronica en communicatiemiddelen uit de Tweede Wereldoorlog zou Bodifée moeiteloos een museum kunnen beginnen. Eigenlijk hoeft hij enkel kaartjes te gaan verkopen aan zijn voordeur. De Deventenaar wil niets van het idee weten: ‘Het is een hobby, hè. Dat moet het ook blijven’.

Het pand Stroomarkt 20 herbergt honderden stuks communicatie-apparatuur uit de Tweede Wereldoorlog. Bodifée woont met zijn echtgenote op de eerste verdieping. De ruimten beneden zijn voor de verzameling. Het contrast tussen beide etages is enorm. In de woonkamer wijst niets op Bodifées fascinatie. ‘Hier is mijn vrouw de baas’, glimlacht de aimabele Deventenaar. Langs de trap naar beneden vormen foto’s van Deventer in oorlogstijd een opwarmertje. De deur zwaait open. De aanblik van zoveel apparatuur is overweldigend. Het welkomstwoord ‘Het is wel een beetje uit de hand gelopen’.

Tot 1988 runde Bodifée (72) een radio- en tv-zaak op de hoek van de Kleine Poot en de Stroomarkt. Sinds zijn pensionering worden de voormalige winkel en de magazijnen volledig benut voor de verzameling, die de geboren en getogen Deventenaar inmiddels runt samen met zoon Paul (40).

Wie op straat langswandelt kan een deel van de collectie via de voormalige etalage bewonderen. Op afspraak is iedereen ook binnen welkom. ‘Je kunt gewoon aanbellen. Ik zit meestal apparatuur te repareren.’ Iedere week komen er wel een paar geïnteresseerden over de vloer. ‘Iedereen is welkom, maar daar blijft het bij. Voor mij geen museum. Nu ben ik eigen baas en dat wil ik graag zo houden.’

Het is een kruip-door-sluip-door-pand: rechtsaf en weer volle ruimte, vijf treden op en weer een vertrek vol apparatuur. Op de grond, tegen de wanden, op schappen: overal staat communicatie-apparatuur. Enkel van Britse, Amerikaanse of Canadese makelij, want je kunt niet alles sparen. ‘Als ik begin met één Russische zender, dan wil ik de bijhorende ontvanger ook. Het is mooi zo.’

De voorste ruimte van het pand, de voormalige winkel, is gewijd aan de landmacht. In het midden staat een enorme -originele- radiohut van een Amerikaanse zendvrachtauto. Door de Bodifées in onderdelen meegesleept uit België. Rechts op een schap twee (plastieken) postduiven en hun kooien. ‘Ook met postduiven werd gecommuniceerd’, verduidelijkt Bodifée.

Hij pakt zijn eerste zender-ontvanger: een Engelse WS-19. Toen Bodifée in de jaren zeventig van de vorige eeuw een televisietoestel ging repareren bij een vaste klant, stuitte hij op het apparaat en kreeg het cadeau. ‘Ik vond het een leuk legerding, meer niet.’ De Deventenaar kreeg de zender-ontvanger weer aan de praat. Daarna was er geen houden meer aan.

Er volgden vele tientallen zenders en ontvangers, schakelinstallaties, telexapparatuur, aggregaten, hoogtemeters, noodzenders en kabelhaspels. De collectie bevat honderden items. En dan zijn er nog de duizenden onderdelen die keurig liggen opslagen. Noodzakelijk want ongeveer alle apparaten werken: vakkundig gerestaureerd door de Bodifées. ‘Het repareren de echte hobby’, meent senior.

In de kamer gewijd aan apparatuur van de marine ontbreken de patrijspoorten niet. In de kelder heeft Bodifée een Lancaster-bommenwerper (deels) nagebouwd, zodat hij de apparatuur die hij bezat uit zo’n vliegtuig zo getrouw mogelijk kan tonen. Hier staat ook een werkende Engelse vliegtuigradar. ‘Uniek. Alleen in een museum in Londen hebben ze er ook één die het nog doet’, meent Bodifée.

Ook al wil hij zelf niet zo noemen: Bodifée woont in een museum. Nagenoeg ieder uurtje brengt hij te midden van zijn verzameling door. ‘Ik heb mijn vrouw vanochtend nog even ontmoet aan de ontbijt’, grapt hij. ‘Je bent nooit klaar. Het is de sport om alle onderdelen van alle apparaten te verzamelen.’

En hoewel ieder ander daaraan zal twijfelen, heeft Bodifée naar eigen zeggen nog wel ruimte om uit te breiden. ‘Als ik tien apparaten tien centimeter opschuif, heb ik weer een meter vrij. Ik kan nog wel even voort.’

Jan en Paul Bodifée hebben hun collectie ondergebracht in de Stichting Signals Collection ’40-’45.
Zie ook: www.signalscollection.nl.

Bron/copyright: www.destentor.nl

Afbeelding
Jan Bodifée bij de door hem nagebouwde Lancaster-bommenwerper. Foto SACHA WUNDERINK


do aug 17, 2006 8:52 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group