Het is nu vr maart 29, 2024 12:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Het geschenk aan de fuhrer 
Auteur Bericht
Balex
Bericht Het geschenk aan de fuhrer
Van alle overwonnen volkeren hadden, volgens Adolf Hitler, de Nederlanders de zwaarste straf verdiend. Zij hadden zich niet alleen aan verzet schuldig gemaakt, maar ook aan verraad. Want in feite waren de Nederlanders Germanen en zij hadden Duitsland, dat hen verlost had, oneindig dankbaar moeten zijn. In plaats daarvan zochten zij hun heil bij de Gealieerden. Bovendien hadden zij hun ras verraden.

Deshalve had Adolf Hitler Himmler bevolen de MASSALE DEPORTATIE VAN HET NEDERLANDSE VOLK naar de provincie Lublin in Polen te bewerkstelligen. DRIE MILJOEN MANNEN zouden zich TE VOET naar de hen toegewezen gebieden begeven. Hun gezinnen -vrouwen, kinderen en ouden van dagen- zouden in Nederlandse havens ingescheept worden met bestemming Koningsbergen, om zich vandaar naar Lublin te begeven.

Nadat Polen was verovert, haatten de Polen Duitsers. De Duitsers hadden
daar Germaans bloed nodig (De Nederlanders werden toch als Germanen gezien, ondanks ons 'verraad') In Polen zouden de Nederlandser hun houding jegens de Duitsers wel wijzigen. De Polen zouden ons als vijanden beschouwen, omdat de Duitsers het land aan de Nederlanders zouden geven. Verloren temidden de Slavische volken en door hen gehaat en achtervolgd zouden zij wel gedwongen worden de Duitsers 'aan te hangen'

Nederland zelf zou een 'kolonie' worden voor jonge duitse boeren. Op die manier waren de Engelsen hun beste landingsplaatsen kwijt, en de Duitsers hadden er een groot gebied aan goede landbouwgrond bij.

De uitvoering moest, bij wijze van KERSTGESCHENK voor de Fuhrer op diens geboortedag (20 april), aanvangen. (1941)

Himmler, Heydrich en Rauter zijn alledrie actief beziggeweest met de plannen en voorbereidingen. Dat deze plannen niet zijn doorgegaan is door de invloed van Himmler's lijfarts, Felix Kersten. Deze gebruikte zijn invloed op zijn patient (Himmler had last van hevige krampen) te vermurwen, en deze te overtuigen dat hij, op zijn beurt de Fuhrer moest overtuigen van het afzien van de plannen.....

OMG.. wat was er dan van Nederland overgebleven? we zijn nu al een van de zwaarst getroffen landen...

gives you something to think about....


di jan 11, 2005 7:35 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Deze Felix Kersten ?

Citaat:
EEN VAN DE MEEST in het oog springende historische rechtzettingen die De Jong bewerkstelligde, betreft de zaak rond Felix Kersten, de mysterieuze handoplegger die in de jaren twintig prins Hendrik en koningin Wilhelmina aan zich verplichtte en in de oorlog de lijfarts werd van SS-chef Heinrich Himmler, die hem 'mijn enige vriend, mijn Boeddha' noemde. Na de oorlog wist Kersten zich geheel te rehabiliteren door met het verhaal te komen dat het alleen aan zijn influisteringen in Himmlers oren was te danken dat het Nederlandse volk niet, overeenkomstig een vast voornemen in de nazi-top, bij wijze van strafmaatregel in zijn geheel naar Polen zou worden gedeporteerd.
Kersten wist voor zijn rehabilitatieprogramma onder meer journalist Joop den Uyl en De Jongs voorganger als directeur van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie (Riod) N.W. Posthumus voor zijn karretje te spannen. Den Uyl vertaalde zijn memoires en schreef daar een hartelijke inleiding bij. Posthumus ging zelfs zo ver Kersten voor te dragen voor de Nobelprijs voor de vrede. Uit handen van prins Bernhard ontving Kersten in 1950 de versierselen die horen bij het grootofficierschap in de Orde van Oranje Nassau, en bij zijn overlijden in 1960 meende de Nederlandse pers collectief dat er 'met dr. Felix Kersten een groot vriend van Nederland is heengegaan'.
Enkele jaren geleden bleek dat Kersten echter al die tijd een dubbelspel had gespeeld. Uit een verzameling van na de oorlog daterende brieven van Kersten aan allerlei nazi-bonzen, in de handen gekomen van de Amsterdamse verzamelaar Freek van Rijsinge en sindsdien in de openbaarheid, blijkt dat Kersten nog vurig de lof kon zingen van het antisemitisme, correspondeerde met de notoire SS-Obergruppenführer Gottlob Berger en typen als Leo Hausleiter, ooit lid van het virulent anti-joodse Thule-gezelschap. Kersten benutte zijn uitstekende relaties aan het Nederlandse hof om te bemiddelen ten faveure van veroordeelde oorlogsmisdadigers als Christiansen en de beruchte Nederlandse kamparts Nieuwenhuysen.
Het was De Jong die in 1972 het initiatief nam om de mythe rond Kersten te doorbreken. Met zijn artikel 'Heeft Felix Kersten het Nederlandse volk gered?' was hij de eerste om het web van leugens rondom de handoplegger te ontwarren. 'Wat je bij Kersten in ieder geval kan zeggen, is dat hij vooral aan zichzelf heeft gedacht', aldus De Jong. 'Daarom is hij in 1943 ook naar Zweden gegaan en hij heeft geprobeerd een wit voetje te halen met zijn zogenaamde actie ter redding van het Nederlandse volk. Waanzinnig! Men had er al achter kunnen komen als men de twee rapporten die hij zelf over de redding van het Nederlandse volk geschreven had, zorgvuldig met elkaar zou hebben vergeleken. De commissie die de zaak onderzocht heeft beide rapporten op tafel gehad, maar heeft die vergelijking achterwege gelaten. Dat was eigenlijk een onbegrijpelijke misser. Dat leidt dan uiteindelijk tot het besluit Kersten een hoge Nederlandse onderscheiding te geven. Hij was helaas al overleden toen ik met mijn onderzoek kwam. Kersten heeft het Nederlandse volk erin laten lopen. De enige troost is dat niemand na die publikatie van mij is opgestaan om te zeggen dat Kersten toch goed was. Men heeft toch geaccepteerd dat hij voornamelijk een fantast was.'
Had die onderscheiding dan niet alsnog moeten worden ingetrokken?
'Daar waren wellicht mogelijkheden voor, maar dat is niet gebeurd. Kersten beschikte over een uitgebreid netwerk aan connecties, en die heeft hij allemaal gebruikt. Niet alleen had hij goede banden met het koninklijk huis, maar hij behandelde ook tal van andere vooraanstaande mensen in het Nederland van voor de oorlog. Posthumus heeft zich geweldig ingespannen voor Kersten, en wat daar nu precies de oorzaak van was, daar ben ik in feite nog steeds enigszins in twijfel over. Wat ik hoorde was dat Posthumus na de oorlog vreselijk in geldnood zat - wat inderdaad zo was - en dat Kersten hem vervolgens geld had geleend, en dat dat dus op een of andere wijze leidde tot al die buitengewone inspanningen ten faveure van Kersten. Kersten had Posthumus in feite aan zich verplicht.'
Was dat uiteindelijk ook de reden voor het vertrek van Posthumus als directeur van het Riod?
'Nee, want die zaak is nooit uitgezocht. Hij was directeur van de uitgeverij Brill in Leiden en er is toen van Brill een circulaire uitgegaan aan buitenlandse afnemers dat als ze ooit moeilijkheden hadden met het verkrijgen van publikaties, ze zich in verbinding konden stellen met de directeur, die uiteindelijk ook directeur was van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. Die brief is vervolgens in handen gekomen van L. Brummel, bibliothecaris van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Die heeft de brief zonder commentaar aan het departement gestuurd en daar heeft men geconcludeerd dat Posthumus weg moest.'


Bron: www.degroene.nl


di jan 11, 2005 7:39 pm
Profiel
Roel R
Bericht 
Ik kan hier niet reageren, krijg steeds:

{ Sorry, alleen kunnen reageren op berichten in dit forum }

Nu werkt het wel raar, Ik had dezelfde link als Barry willen geven!


di jan 11, 2005 7:39 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het niet kunnen reageren heeft waarschijnlijk te maken gehad met het verplaatsen van het bericht, ik kon namelijk ook even niet reageren :roll:.

Maargoed, zie dus de door mij en Roel Rijks opgegeven link cq tekst, en laten we dan verder discussieren...


di jan 11, 2005 7:42 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
barry schreef:
Deze Felix Kersten ?

Citaat:
EEN VAN DE MEEST in het oog springende historische rechtzettingen die De Jong bewerkstelligde, betreft de zaak rond Felix Kersten, de mysterieuze handoplegger die in de jaren twintig prins Hendrik en koningin Wilhelmina aan zich verplichtte en in de oorlog de lijfarts werd van SS-chef Heinrich Himmler, die hem 'mijn enige vriend, mijn Boeddha' noemde. Na de oorlog wist Kersten zich geheel te rehabiliteren door met het verhaal te komen dat het alleen aan zijn influisteringen in Himmlers oren was te danken dat het Nederlandse volk niet, overeenkomstig een vast voornemen in de nazi-top, bij wijze van strafmaatregel in zijn geheel naar Polen zou worden gedeporteerd.
Kersten wist voor zijn rehabilitatieprogramma onder meer journalist Joop den Uyl en De Jongs voorganger als directeur van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie (Riod) N.W. Posthumus voor zijn karretje te spannen. Den Uyl vertaalde zijn memoires en schreef daar een hartelijke inleiding bij. Posthumus ging zelfs zo ver Kersten voor te dragen voor de Nobelprijs voor de vrede. Uit handen van prins Bernhard ontving Kersten in 1950 de versierselen die horen bij het grootofficierschap in de Orde van Oranje Nassau, en bij zijn overlijden in 1960 meende de Nederlandse pers collectief dat er 'met dr. Felix Kersten een groot vriend van Nederland is heengegaan'.
Enkele jaren geleden bleek dat Kersten echter al die tijd een dubbelspel had gespeeld. Uit een verzameling van na de oorlog daterende brieven van Kersten aan allerlei nazi-bonzen, in de handen gekomen van de Amsterdamse verzamelaar Freek van Rijsinge en sindsdien in de openbaarheid, blijkt dat Kersten nog vurig de lof kon zingen van het antisemitisme, correspondeerde met de notoire SS-Obergruppenführer Gottlob Berger en typen als Leo Hausleiter, ooit lid van het virulent anti-joodse Thule-gezelschap. Kersten benutte zijn uitstekende relaties aan het Nederlandse hof om te bemiddelen ten faveure van veroordeelde oorlogsmisdadigers als Christiansen en de beruchte Nederlandse kamparts Nieuwenhuysen.
Het was De Jong die in 1972 het initiatief nam om de mythe rond Kersten te doorbreken. Met zijn artikel 'Heeft Felix Kersten het Nederlandse volk gered?' was hij de eerste om het web van leugens rondom de handoplegger te ontwarren. 'Wat je bij Kersten in ieder geval kan zeggen, is dat hij vooral aan zichzelf heeft gedacht', aldus De Jong. 'Daarom is hij in 1943 ook naar Zweden gegaan en hij heeft geprobeerd een wit voetje te halen met zijn zogenaamde actie ter redding van het Nederlandse volk. Waanzinnig! Men had er al achter kunnen komen als men de twee rapporten die hij zelf over de redding van het Nederlandse volk geschreven had, zorgvuldig met elkaar zou hebben vergeleken. De commissie die de zaak onderzocht heeft beide rapporten op tafel gehad, maar heeft die vergelijking achterwege gelaten. Dat was eigenlijk een onbegrijpelijke misser. Dat leidt dan uiteindelijk tot het besluit Kersten een hoge Nederlandse onderscheiding te geven. Hij was helaas al overleden toen ik met mijn onderzoek kwam. Kersten heeft het Nederlandse volk erin laten lopen. De enige troost is dat niemand na die publikatie van mij is opgestaan om te zeggen dat Kersten toch goed was. Men heeft toch geaccepteerd dat hij voornamelijk een fantast was.'
Had die onderscheiding dan niet alsnog moeten worden ingetrokken?
'Daar waren wellicht mogelijkheden voor, maar dat is niet gebeurd. Kersten beschikte over een uitgebreid netwerk aan connecties, en die heeft hij allemaal gebruikt. Niet alleen had hij goede banden met het koninklijk huis, maar hij behandelde ook tal van andere vooraanstaande mensen in het Nederland van voor de oorlog. Posthumus heeft zich geweldig ingespannen voor Kersten, en wat daar nu precies de oorzaak van was, daar ben ik in feite nog steeds enigszins in twijfel over. Wat ik hoorde was dat Posthumus na de oorlog vreselijk in geldnood zat - wat inderdaad zo was - en dat Kersten hem vervolgens geld had geleend, en dat dat dus op een of andere wijze leidde tot al die buitengewone inspanningen ten faveure van Kersten. Kersten had Posthumus in feite aan zich verplicht.'
Was dat uiteindelijk ook de reden voor het vertrek van Posthumus als directeur van het Riod?
'Nee, want die zaak is nooit uitgezocht. Hij was directeur van de uitgeverij Brill in Leiden en er is toen van Brill een circulaire uitgegaan aan buitenlandse afnemers dat als ze ooit moeilijkheden hadden met het verkrijgen van publikaties, ze zich in verbinding konden stellen met de directeur, die uiteindelijk ook directeur was van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. Die brief is vervolgens in handen gekomen van L. Brummel, bibliothecaris van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Die heeft de brief zonder commentaar aan het departement gestuurd en daar heeft men geconcludeerd dat Posthumus weg moest.'


Bron: www.degroene.nl


ik heb een boek van deze meneer: geschenk voor de fuhrer!!!


di jan 11, 2005 7:55 pm
Harro
Bericht 
Voordat ik hier überhaupt op inga zou ik graag willen weten wat "Balex" zijn bron is. Welk boek / welk document / welke website / welk onderzoek is de basis voor deze informatie. Hebben we hier met pyramidioten of met een serieus verhaal temaken?


di jan 11, 2005 8:10 pm
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
Voordat ik hier überhaupt op inga zou ik graag willen weten wat "Balex" zijn bron is. Welk boek / welk document / welke website / welk onderzoek is de basis voor deze informatie. Hebben we hier met pyramidioten of met een serieus verhaal temaken?


zie mijn vorige bericht, dit is een boek uit de jaren 50 of 60 is en zijn de belevenissen van deze man met Himmler hij was een fisyo ofzo


di jan 11, 2005 8:13 pm
Harro
Bericht 
Hoe weet je nou dat Balex dat boek als bron gebruikte? Maar als we Lou de Jong kunnen geloven is Kerstens vooral een fantast en moeten we het hele verhaal over de redding van Nederland met een flinke korrel zout nemen. Correct?


di jan 11, 2005 8:16 pm
ErnstJan
Bericht 
wat ik begrepen heb is dat het wel een aardig serieus plan was destijds ik heb het vaker gehoord. ik heb het boek al jaren geleden gekregen als erfenis van mijn opa maar nog nooit gelezen


di jan 11, 2005 8:19 pm
Balex
Bericht 
Bedoel meer dat die plannen verschrikkelijk en compleet idioot waren...
Maar, inderdaad.. zijn waarschijnlijk boel vergelijkingen te vinden tussen Oskar Schindler en Felix Kersten... misschien deden ze het meer voor zichzelf, maar het feit is dat ze een boel mensen geholpen hebben.

Dit is misschien ook presies waar mijn qoute opslaat... Montgomery heeft ook boel doden op z'n geweten door die grote gok te wagen die 'Arnhem' heet... en dat is ook 'mislukt' .... Columbus heeft Amerika ook ontdekt voor ZIJN glorie... Julius Ceaser!? Helffrich!? (bevelhebber ABDA-command, of de organisatie die daaruit voortvloeide, weet niet meer). (zijn genoeg discussies over te voeren of je het nou met mijn keuze voor deze mensen eens bent, maar ik gebruik ze als voorbeelden) Waarom kijken we dan wel naar de motivaties en achterliggende gedachten van een Finse 'Medizinalrat'? (Kersten dus :) )

Dit zijn allemaal mensen die grootse dingen gedaan hebben. (of probeerden)
Deze mensen worden ge-eerd, zonder af te vragen waarom&hoe.... waarom zou je er in dit geval dan wél naar kijken. Ook Felix kersten heeft iets groots gedaan.


di jan 11, 2005 8:22 pm
Balex
Bericht 
Sorry.. mijn Bron is het Boek 'Het geschenk voor de Fuhrer' van Joseph Kessel


di jan 11, 2005 8:23 pm
Harro
Bericht 
Balex: het punt van het onderzoek van Lou de Jong is juist deat Kersten het allemaal verzonnen heeft en dus helemaal niemand geholpen heeft. De vergelijking met Schindler is in dat geval nogal krom


di jan 11, 2005 8:24 pm
ErnstJan
Bericht 
Balex schreef:
Sorry.. mijn Bron is het Boek 'Het geschenk voor de Fuhrer' van Joseph Kessel


een wit boek met voorop Hiler toch? volgens mij praten we dan over het zelfde boek.


di jan 11, 2005 8:25 pm
Harro
Bericht 
barry schreef:
[...]Het was De Jong die in 1972 het initiatief nam om de mythe rond Kersten te doorbreken. Met zijn artikel 'Heeft Felix Kersten het Nederlandse volk gered?' was hij de eerste om het web van leugens rondom de handoplegger te ontwarren. 'Wat je bij Kersten in ieder geval kan zeggen, is dat hij vooral aan zichzelf heeft gedacht', aldus De Jong. 'Daarom is hij in 1943 ook naar Zweden gegaan en hij heeft geprobeerd een wit voetje te halen met zijn zogenaamde actie ter redding van het Nederlandse volk. Waanzinnig! Men had er al achter kunnen komen als men de twee rapporten die hij zelf over de redding van het Nederlandse volk geschreven had, zorgvuldig met elkaar zou hebben vergeleken. De commissie die de zaak onderzocht heeft beide rapporten op tafel gehad, maar heeft die vergelijking achterwege gelaten. Dat was eigenlijk een onbegrijpelijke misser. Dat leidt dan uiteindelijk tot het besluit Kersten een hoge Nederlandse onderscheiding te geven. Hij was helaas al overleden toen ik met mijn onderzoek kwam. Kersten heeft het Nederlandse volk erin laten lopen. De enige troost is dat niemand na die publikatie van mij is opgestaan om te zeggen dat Kersten toch goed was. Men heeft toch geaccepteerd dat hij voornamelijk een fantast was.'[...]


di jan 11, 2005 8:26 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ja, inderdaad, de vraag is dus natuurlijk of Kersten echt iets groots gedaan heeft want naar de mening van de Jong was hij een groot fantast:
Citaat:
Kersten heeft het Nederlandse volk erin laten lopen. De enige troost is dat niemand na die publikatie van mij is opgestaan om te zeggen dat Kersten toch goed was. Men heeft toch geaccepteerd dat hij voornamelijk een fantast was.'

Misschien heeft iemand toevallig deze publicatie liggen:
- 'Heeft Felix Kersten het Nederlandse volk gered?'

Anders wordt het even 'googlen'.


di jan 11, 2005 8:27 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group