Het is nu vr apr 19, 2024 10:00 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Bergen op Zoom 
Auteur Bericht
Papa
Bericht Bergen op Zoom
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik woon in de omgeving van Bergen op Zoom en mij is verteld dat er hier ook iets is gebeurt met Canadezen.
Ik zou hier graag iets van te weten willen komen ik hoop dat iemand mij hier mee op weg kan helpen


wo aug 25, 2004 6:44 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Bergen op Zoom werd inderdaad bevrijd door de Canadezen. Dit was een onderdeel van de "Slag om de Schelde". Zie hiervoor:
http://www.go2war2.nl/artikel/582

Heb je www.google.nl al geprobeerd? Tik de volgende zoektermen maar eens in:
- bergen op zoom canadezen
- bergen op zoom canadians

Verder is er in Bergen op Zoom een Canadees Militair Ereveld:
http://www.oorlogsmusea.nl/museum.asp?334


wo aug 25, 2004 6:51 pm
Profiel
Dennis
Bericht 
4e Canadese Pantser divisie
De 4e Divisie die bij het Leopoldkanaal had gevochten, werd noordelijk van de Schelde ingezet en rukte op naar Bergen op Zoom.
Na de mislukking van Market-Garden worden de plannen gemaakt om de Scheldemond vrij te krijgen. Naar aanleiding van een directief van 27 september, uitgegeven door Montgomery wordt besloten een gecombineerde aanval te doen:
Een aanval noordwaarts vanuit Antwerpen richting Bergen op Zoom (operatie Aintree), onderweg bij Woensdrecht afbuigend naar Zuid-Beveland (operaties Vitality I en Vitality II), om daarna de aanval te openen op Walcheren (operatie Infatuate I en II).

De verovering van Noord-Brabant door een aanval in westelijke richting vanuit de saillant naar Arnhem (overgebleven na de opmars tijdens Market-Garden).

De verovering van Zeeuws-Vlaanderen door een gecombineerde aanval vanuit Terneuzen en over het Leopoldkanaal bij Eede (operatie Switchback
Is maar een klein stukje, als je inderdaad probeerd te zoeken via de links die Barry opgeeft en via google dan kun je een hele hoop info vinden, te veel om hier neer te zetten. Ook kun je via de 4e canadese pantser divisie zoeken via google, zat info te vinden.
Hoop dat je hier mee een eindje op weg mee bent geholpen.

Dennis


wo aug 25, 2004 7:14 pm
Leroy
Bericht 
jep,me opa heeft daar gezeten....
als klein jongetje, hij woonde daar nl. op eht kamp
daar vlakbij stonden dan ook de kanonnen :o


wo aug 25, 2004 7:37 pm
Hans
Bericht 
Ik zal ook eens de archieven induiken, Bergen op Zoom ligt tenslotte niet zo erg ver weg van Roosendaal en hier heb ik nog wel wat boeken over denk ik.


wo aug 25, 2004 8:16 pm
Rick
Bericht 
Een goede aanrader is het boek Canadezen in actie die ik momenteel aan het lezen ben als ik iets tegenkom laat ik je het weten.

Rick


wo aug 25, 2004 9:04 pm
Papa
Bericht 
Dank je wel ik denk dat ik hier wel veel aan zal hebben


wo aug 25, 2004 9:09 pm
dvdhoven
Bericht 
In het boek "Canadezen in Actie" worden meerdere bladzijden aan Bergen op Zoom en directe omgeving gewijd. Dat heb ik al wel gezien. Maar om dat even over te tikken, dat is een beetje te dol. Kijk eens of het boek in een bibliotheek te lenen is.


do aug 26, 2004 7:01 am
Dennis
Bericht 
Hoi Dennis, dit is off-topic
Ik ben op zoek naar jou voor een reunie van ons peloton, ik hoop dat je deze site nog steeds bezoekt en dit leest, reageer aub even op mijn mail.
Alvast bedankt groetjes Dennis Hermsen


vr nov 24, 2006 11:03 pm
Johan
Bericht 
Ken je het boek Slag om Woensdrecht? Het laatste deel handelt over de bevrijding van Bergen op Zoom en de daarop volgende gevechten aan de Zoom. Op het gemeente archief is bijvoorbeeld in de bibliotheek een exemplaar van dit boek in te zien. Verder heeft Terry Copp in zijn diverse boeken hier aandacht aan besteed. Canadezen in actie vind ik zelf wat minder omdat hierin weinig primaire bronnen zijn gebruikt.


wo nov 29, 2006 9:30 pm
A.C.E. van T.
Bericht Re: Bergen op Zoom
Papa schreef:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik woon in de omgeving van Bergen op Zoom en mij is verteld dat er hier ook iets is gebeurt met Canadezen.
Ik zou hier graag iets van te weten willen komen ik hoop dat iemand mij hier mee op weg kan helpen


Ligt er een beetje aan wat je precies wilt weten.
Als je wat over het Lincoln&Welland Regiment wilt weten kun je een klein boekje bij boekenwinkel Quist in de Fortuinstraat kopen.
Als je een klein beetje rondkijkt zie je dat er veel betonnen blokken langs de Zoom staan.
De Zoom was een Panzersperre.En bij Bruynzeel was er een stuk tot en met de rotonde bij sportpark Roozenoord gegraven.Alleen de Vijverberg is daar van overgebleven.
Het stuk van daar tot aan de Antwerpsestraat is nooit afgekomen.
Daar werd dus vanaf de Mondaf tot aan de Antwerpsestraat weg een mijnenveld gelegd.
Echter de Mondaf was en is nog steeds een waterpompstation.
Tevens was het toen een tankstation voor de tanks in Woensdrecht.
Ene ploeg 12uur ging dan naar de Mondaf waar het team werd gewisseld en dan door naar je slaapplaats.Bv Halsteren.
12 uur later weer op.
Let wel ik heb het hier over duiste para's die tank bemanning waren.
De tank werd afgetankt en van team verwisseld en ging dan weer terug naar Woensdrecht.
Op het Kleine Arsenaal aan de Rijtuigweg kun je nog a/d achterkant lezen
Wehrmacht bezirksverwaltungs lager 4 lezen.
A/d parralelweg kun je a/d overkant nog de remise waar oa de duitsers,maar ook de Princes Irene Brigade de treinen voor Zuid-Nederland hersteld of gerepareerd werden.Het is echter wel een bouwval Het dak ziet er niet uit.
De Fordgarage was Wehrmachtsgarage.
Op de grote Markt was het hoofdkwartier van Lt.Col.von der Hydte v/h 6e FallschirmJager Regiment.
In de Steenbergsestraat waar je naar de parkeerplaats a/h Mineurplein kan was de Ortskommandantur.
Het enige wat bijwijze nu ontbreekt is het bordje.
Het wilhelminaveld wat je waarschijnlijk v/d muziek kent was vroeger de Wilhelmina kazerne.Daar zat de Artillerie.
de paarden i/d blokstallen,waar de ping-pongclub in zit was eerst barakken daarna de manege.Waar de muziekschool in zit was ook onderdeel en de bergjes zijn geen bergjes maar bunkers.
de kazerne heette tijdens de oorlog de Waterlookazerne.
De Nedalco maakte brandstof voor de V1's en V2's,maar werd niet gebombardeerd door de geallieerden,omdat dan veel te veel burgerslachtoffers zouden vallen.
Vrederust was Marinelazerett.
Alleen omdat wij er allemaal tussen opgroeien zien we het eigenlijk niet meer en vinden we het maar gewoon.
En vroeger wolde niemand eigenlijk er meer over praten>Niet zeiken Nederland moet opgebouwd worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je gedetailleerde dingen wilt weten heb ik wel meer tijd nodig,want dit is maar een klein onderdeel van mijn hobby.
En ik moet enigzins zuinig omgaan met mijn tijd.vandaar


vr dec 08, 2006 7:16 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
Kleine correctie:De aflossing voor de tanks:
Gebeurde om de 24 uur.
Dit waren duitse parachutisten v/h Fallschirm Ersatz und Ausbildung Regiment Hermann Goering.
Over dit bepaalde item gaat het over 1 tank en wel een Sherman die op de Canadezen veroverd was.
Hij werd voornamelijk ingezet a/d oostelijke kant v/h vliegveld Woensdrecht.
Tijd v/d aflossing was tussen 18.00u en 19.00u.
Een soldaat uit Oostenrijk van 19jaar was bemanningslid en bleek de aardigste v/h stel.Er was ook een fanatieke Luitnant bij hun ingekwartiert.
Huis was tov de draineerbuizenfabriek de Leeuw a/d Thoolseweg
De vrije tijd werd verbracht met gestolen drank (uit drankhandel Becht uit Bergen op Zoom) en met zingen,met de vader v/h gezin die gedwongen werd er bij piano te spelen.


za dec 09, 2006 4:57 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group