Het is nu do maart 28, 2024 5:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Opschrift 2cm FlaK foto. 
Auteur Bericht
D.K.I.H.
Bericht Opschrift 2cm FlaK foto.
Wie kan mij helpen met het vertalen van de volgende tekst? Ik lijk iets van 2 Jan te lezen maar veel verder kom ik niet....

Afbeelding
Afbeelding

bvd.


zo feb 18, 2007 12:20 am
Harro
Bericht 
Ik laat er maandag door mijn Duitse vertaler naar kijken. Zijn grootmoeder woont bij hem in huis en die is erg goed in dit soort oude handschriften.


zo feb 18, 2007 12:30 am
D.K.I.H.
Bericht 
Dan zeg ik: Alvast bedankt voor de moeite Timo. :)


zo feb 18, 2007 12:55 am
paul peters
Bericht 
Ik kan het niet helemaal lezen, maar er staat in ieder geval: Eine Geschutzbedienung bei der 2 cm. Het laatste woord kan ik niet meer lezen, het is te lang geleden dat ik dit schrift heb moeten leren.


zo feb 18, 2007 1:13 am
Mr_Flibble
Bericht 
Sütterlin schrift?

http://www.suetterlinschrift.de/Lese/Sutterlin0.htm

Misschien heb je daar wat aan?


zo feb 18, 2007 5:04 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als ik me niet vergis staat er Bornum (http://de.wikipedia.org/wiki/Bornum)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo feb 18, 2007 12:12 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Klopt helemaal volgens mij. D.K.I.H. = Polte?


zo feb 18, 2007 4:33 pm
D.K.I.H.
Bericht 
Ja mij ken je toch nogwel? Nick T. :wink:
Verder wil ik alvast iedereen bedanken voor de hulp.


ma feb 19, 2007 10:40 pm
Harro
Bericht 
Er was wat verwarring door je zoveelste screenname.

Vreemd trouwens dat de schrijver "2 zm" schreef ipv "2 cm". De litteraire kwaliteiten waren bij derderangs mankachten die zulke stellingen bemanden niet buitengewoon hoog :mrgreen:


ma feb 19, 2007 10:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vreemd? zentimeter werd toch wel vaker gebruikt in Duitse schriftstijlen?

Wikipedia:
Zentimeter
Ein Zentimeter (veraltet auch Centimeter), abgekürzt cm, entspricht dem Hundertstel eines Meters: 1 cm = 10-2 m oder 0,01 m. Ein Zentimeter entspricht ebenfalls dem Zehntel eines Dezimeters: 1 cm = 0,1 dm.

Der Zentimeter ist die cgs-Einheit der Länge. Siehe auch: inch

Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige DUitsers dit in die tijd nog met zm afkortten. Ik heb het in ider geval wel vaker gezien. :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma feb 19, 2007 11:04 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Zentimeter
Ein Zentimeter (veraltet auch Centimeter), abgekürzt cm, entspricht dem Hundertstel eines Meters: 1 cm = 10-2 m oder 0,01 m. Ein Zentimeter entspricht ebenfalls dem Zehntel eines Dezimeters: 1 cm = 0,1 dm.

Hij verwarde het hele woord: Zentimeter met de afkorting cm. Vroeger werd Zentimeter in het Duits ook als "Centimeter" geschreven dus dat maakt de afkorting "zm" zeer onwaarschijnlijk. Ik vroeg het net via msn aan mijn vertaler en die kent de afkorting zm niet en ook hem lijkt het onwaarschijnlijk. Maar hij vraagt het morgen aan zijn grootouders.


ma feb 19, 2007 11:11 pm
Harro
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige DUitsers dit in die tijd nog met zm afkortten. Ik heb het in ider geval wel vaker gezien. :wink:

Aangezien er in jouw (wikipedia) citaat staat dat het vroeger in Duitsland ook als "Centimeter" werd geschreven is de afkorting "zm" juist voor vroeger onwaarschijnlijk.


ma feb 19, 2007 11:14 pm
Harro
Bericht 
Flo vroeg het nog even aan zijn grootouders (beiden in de tachtig) en die kennen de afkorting "zm" niet.


di feb 20, 2007 9:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik kan slechts zeggen dat meer dan de helft van de familie hier van Duitse komaf is en dat zij van oudsher deze afkorting wel kennen en gebruikten. In die tijd had niet iedereen namelijk een opleiding kunnen genieten en kortte men eenvoudig de gebruikte woorden af. Ik weet uiteraard niet of het streekgebonden is. :|

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di feb 20, 2007 10:01 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
In die tijd had niet iedereen namelijk een opleiding kunnen genieten en kortte men eenvoudig de gebruikte woorden af.

Waarmee de cirkel rond is...
Harro schreef:
De litteraire kwaliteiten waren bij derderangs mankachten die zulke stellingen bemanden niet buitengewoon hoog :mrgreen:


di feb 20, 2007 10:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group