Het is nu do maart 28, 2024 10:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Uittocht Wehrmacht 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Sorry, maar "ongetwijfeld" gaat er bij mij niet in. Een vluchtende Duitser die een goede kans wilde maken zijn vaderland te bereiken ging in mei 1945 niet vol beladen met oorlogsbuit op pad.

EDIT: kun je aangeven welke aflevering van "Andere Tijden" dit was? Alle afleveringen staan online op hun website.


do apr 05, 2007 3:14 pm
Eberbach
Bericht 
Om even terug te komen op de vraag of de foto gemaakt is op dolle dinsdag, danwel in mei '45 is wellicht het onderstaande van belang. Dat staat er over de maker (Menno Huizinga) op www.geheugenvannederland.nl

Citaat:
"Menno Huizinga behoorde in de jaren dertig tot de betere Nederlandse vakfotografen. In de loop van de bezettingstijd ontwikkelde zich van een secuur werkende bedrijfsfotograaf tot een illegale reportagefotograaf, die steeds bij actuele gebeurtenissen aanwezig was. Alleen de serie over honger voor het Plaatselijk Interkerkelijk Bureau 's-Gravenhage en Omstreken werd in opdracht gemaakt. Nog voor de bevrijding arriveerde de reportage in Engeland en werd daar gedeeltelijk gepubliceerd in het Londense Vrij Nederland.

Huizinga maakte tevens foto's op microfilm voor een verzetsgroep. De oorlogsnegatieven van Menno Huizinga zijn nog tijdens zijn leven overgedragen aan het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) te Amsterdam. Zijn overige werk is in beheer bij het Nederlands fotomuseum."


Huizinga is 2 jaar na de oorlog overleden en nog tijdens zij leven (periode '45-'47) is zijn collectie foto's overgedragen aan het NIOD. Het lijkt mij daarom buiten kijf dat de foto idd uit mei 1945 stamt :|


vr apr 06, 2007 9:37 am
Harro
Bericht 
Die conclusie kan ik totaal niet volgen :?


vr apr 06, 2007 10:15 am
Eberbach
Bericht 
Als Huizinga (nog tijdens zijn leven) zijn eigen foto's/negatieven heeft overgedragen dan kan er toch geen misverstand zijn over wat hij heeft
afgegeven? M.a.w. als je iets overdraagt aan een instituut dan doe je daar toch een inhoudsopgave bij.

Een aantal foto's in het boek zijn afgedrukt, compleet met de negatiefstroken. Door de nummering van de negatieven en door de foto's aan het begin en aan het eind van zo'n film zou je ook moeten kunnen zien uit welke periode e.e.a. stamt?!


vr apr 06, 2007 11:27 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Als Huizinga (nog tijdens zijn leven) zijn eigen foto's/negatieven heeft overgedragen dan kan er toch geen misverstand zijn over wat hij heeft
afgegeven? M.a.w. als je iets overdraagt aan een instituut dan doe je daar toch een inhoudsopgave bij.

Een aantal foto's in het boek zijn afgedrukt, compleet met de negatiefstroken. Door de nummering van de negatieven en door de foto's aan het begin en aan het eind van zo'n film zou je ook moeten kunnen zien uit welke periode e.e.a. stamt?!


Ik blijf het raar vinden, maar wat niet wil zeggen dat het niet klopt.. Ik blijf met de vraag zitten waarom een groep Duitse soldaten, bepakt en bezakt en bewapend breedlachend de aftocht blaast. Zeker als dit een foto is uit de meidagen snap ik die lach naar de Nederlandse fotograaf niet. Of het moeten de zenuwen zijn.. :mrgreen:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr apr 06, 2007 11:48 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
WE gaan er dan uiteraard wel vanuit dat het NIOD geen foutje heeft gemaakt met de verwerking van de foto's en negatieven. Dat daar wellicht iets mis kan zijn gegaan sluit ik ook niet uit. Op de website van het NIOD staan namelijk wel meer "foutjes" bij foto's.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 06, 2007 2:57 pm
Profiel WWW
JaqLah
Bericht 
P.S.
De tekst bij die foto uit Den Haag kan best wel juist zijn. Veel Duitse soldaten waren na de capitulatie, 6 Mei 1945, nog gewoon bewapend.

Een paar dagen na de capitulatie hebben, in Ridderkerk, zwaar bewapende "SS" troepen die op de terugtocht waren verschillende mensen, die in een wachtkamer bij een dokter zaten, zomaar doodgeschoten. Waarschijnlijk uit wraak voor de capitulatie of omdat ze door de BS werden opgejaagd.
( voor boek/artikel/info, oudheidskamer van Ridderkerk)

En nog bekender is de schietpartij in Amsterdam, 7/8 Mei, 22 doden.

Jaqlah.


vr apr 06, 2007 4:09 pm
Harro
Bericht 
Bewapening is het punt niet. Hoog opgeladen oorlogsbuit wel. Schietpartij op de Dam overigens op 9 mei.


vr apr 06, 2007 8:32 pm
JaqLah
Bericht 
P.S.
Als het alleen om de Oorlogsbuit gaat denk ik ook aan Dolle Dinsdag, na de capitulatie viel er niet meer zo veel te lachen.

Ik schreef Amsterdam 7/8 Mei.

In Elsevier "Kroniek van de 20ste eeuw" blz. 550, lees ik, 6 Mei capitulatie.

Verder,
Pas op dinsdag 8 Mei komen de Canadezen in Amsterdam aan. Een dag eerder heeft daar op de Dam nog een schietpartij plaatsgevonden, waarbij dronken leden van een patrouille van de Kriegsmarine vanuit het gebouw "De Grote Club" op een feestvierende massa schieten. (dus 7 Mei)

Verder,
Twee dagen na de capitulatie opent een aantal Duitse militaire het vuur op een menigte op de Dam in Amsterdam. (dus 8 Mei)

Daarom had ik 7/8 Mei geschreven.

Nu lees ik 9 Mei, gaat dit allemaal over dezelfde schietpartij of zijn er meer geweest???
Jaqlah.


za apr 07, 2007 7:19 pm
Leo
Bericht 
Kan het niet zijn dat ze hun eigen hebben en houden meezeulen ?


zo apr 08, 2007 12:17 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Kan het niet zijn dat ze hun eigen hebben en houden meezeulen ?
Kwam de fiets op de kar ook uit de Heimat? :mrgreen: Als dat zo is zou het om een troepen verplaatsing o.i.d. moeten gaan. Het is moeilijk om te zien wat er op de kar ligt.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo apr 08, 2007 10:05 pm
Profiel WWW
Eberbach
Bericht 
De fietsen lijken mij van NL fabrikaat. Op de foto in het boek is nog net te zien dat de voorste een achterspatbord heeft waarvan aan de achterkant de onderste 30cm wit geschilderd is. Dat was toen in NL verplicht en pas een aantal jaren geleden is deze verplichting afgeschaft. Bovendien hadden veel Duitse fietsen in die tijd een knijprem vóór en een achteruittraprem achter. De tweede fiets heeft een chromen rand rond de koplamp en lijkt trommelremmen te hebben. Mijn (voorzichtige) conclusie: fietsen ingepikt van NL burgers.


ma apr 09, 2007 2:22 pm
Kevy
Bericht 
sorry dat ik zo laat nog reageer maar.. wie zegt dat het oorlogsbuit is? Misschien zijn de spullen wel van een hoge officier die tijdens de bezetting in Nederland gewoond heeft en die zijn spullen wil meenemen naar Duitsland?

Misschien kan dit er een ander licht op werpen? je weet maar nooit :wink:


di aug 14, 2007 5:25 pm
Eberbach
Bericht 
Op www.geheugenvannederland.nl is het hele fotoarchief van Menno Huizinga terug te vinden :D . Inmiddels ook overtuigend bewijs gevonden dat de foto uit de meidagen van 1945 stamt, want er staat nog een 2e en 3e foto bij, waarop duidelijk de Nederlandse 3-kleur (in zw/w dan) te zien is. De vlaggenmast hangt aan de gevel links. Ook het bijschrift op geheugen-van-nederland onderschrijft dit. Als je de overige foto's ziet, dan lijkt het erop dat de Duitsers zich verzamelden op en rond de Haagse Conradkade om hun wapens en voertuigen in te leveren.

Blijft mijn vraag hoe zijn ze vervolgens richting "Heimat" vertrokken:
- op de gevorderde fietsen?
- te voet?
- anders?

Er staan vele tientallen (oorlogs)foto's op de genoemde site. Rechtstreekse link naar de bedoelde 3 foto's:

Opm. 1: Beste is de lange link te kopiëren naar de adresregel van je browser.
Opm. 2: Vanwege het copyright verwijs ik naar de foto's, zonder ze hier op het forum te plaatsen.

Foto 1:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 20huizinga


Foto 2:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 20huizinga

Foto 3:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 0huizinga*)%20and%20(type%20any%20'image%20video%20audio%20text')/


vr jan 11, 2008 2:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat de foto's uit mei 1945 komen zullen we dan zeker maar aannemen. De enige valide reden ervan vind ik overigens nog steeds het feit dat de foto's zelf zijn overgedragen door de fotograaf aan het NIOD (maar nogmaals ook dit hoeft geen "bewijs" te zijn.

ik wil dus op zich best aannemen dat hetgeen bij de foto's is vermeld ook klopt.

Echter kan ik diverse redenaties daarvoor niet volgen.

Allereerst oorlogsbuit. Of het oorlogsbuit is of niet is door niemand definitief vastgesteld. Echter is door sommigen aangedragen dat er wel veel werd meegenomen op karren wat lijkt op wegdragen van oorlogsbuit.
Het kan inderdaad ook gewoon huisraad van de Wehrmacht zelf zijn.

Dan de vlaggen. Laat je daardoor niet misleiden. Op Dolle dinsdag hingen diverse straten ook vol met vlaggen. In sommige plaatsen heeft men in mei 1945 zelfs geen vlaggen durven ophangen vanwege de slechte ervaringen met Dolle dinsdag.

Via vele reacties, ook van buiten dit forum ben ik wel overtuigd van de juistheid dat de foto's in mei 1945 zijn genomen. Echter vele redenaties die ik lees kan ik niet mee instemmen omdat deze ook op gaan voor Dolle dinsdag. Wel ben ik er door verhalen van mensen die er bij zijn geweest begrepen dat op Dolle Dinsdag de meeste Duitsers zoch vooral paniekerig gedragen en er niet bepaald blij en opgewekt uitzagen. iets wat je op deze foto's wel ziet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr maart 07, 2008 3:53 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group