Het is nu do maart 28, 2024 11:58 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Uittocht Wehrmacht 
Auteur Bericht
Eberbach
Bericht Uittocht Wehrmacht
In het boek "Fotografie in Bezettingstijd" kwam ik een foto tegen die mij al een tijdje bezighield. Je ziet Wehrmachtsoldaten in mei 1945 met paard en wagen, omringd door enkele collega's op fietsen. Ze verlaten de stad. Volgens het onderschrift was de foto gemaakt in Den Haag. Na weinig speurwerk ben ik achter de locatie gekomen: de Groothertoginnelaan in Den Haag (tussen 2e Schuytstraat en Obrechtstraat).

http://img341.imageshack.us/img341/6555/mei45en6.jpg

Maar nu over de foto: de Duitsers zijn nog niet ontwapend, getuige de handgranaten aan het fietsstuur.

Nu mijn vraag: zouden deze kerels zo inderdaad de stad verlaten hebben, mét paard en wagen en de berg goederen daarop? En de fietsen? Mogelijk in beslag genomen van Nederlandse burgers. Wat denken jullie? Zijn ze zo weggekomen of werden ze alsnog gestript?
Krijgsgevangen maken kon waarschijnlijk niet meer, omdat de oorlog afgelopen was, maar in detentie nemen kon natuurlijk wel.

Ik hoor graag jullie ideeën.

Dezelfde plek nu:
http://img442.imageshack.us/img442/2391/mrt2007ui8.jpg
(Glas in lood helemaal links is nog intact!)


di maart 13, 2007 10:34 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Wat ik alleszinds kan vertellen is dat toen de Duitsers uit Temse (Oost-Vlaanderen / België) wegvluchtte in 1944, ze alle fietsen die ze langs de kant van de straat konden vinden, effectief meenamen om toch maar zo snel mogelijk weg te geraken. Mogelijk hier ook het geval, hoewel ik ze er nog erg "relaxed" bij rijden...


di maart 13, 2007 11:16 pm
Eberbach
Bericht 
Ja "relaxed" zou kunnen zijn om twee redenen:

a) ze hebben het overleefd, (denk aan de miljoenen die niet terugkeerden van het Oostfront);
b) meer een verontschuldigende lach in de trend van "we hebben het zo niet bedoeld hoor, lag niet aan ons (persoonlijk)".

Andere ideeën??

Al met al blijf ik het een intrigerende foto vinden....


di maart 13, 2007 11:37 pm
Harro
Bericht 
Weet je (of weten de makers van het boek) zeker dat het om mei 1945 gaat? Lijkt mij eerder een foto gemaakt op dolle dinsdag.


di maart 20, 2007 2:43 pm
Eberbach
Bericht 
Het staat zo in het boek, maar ja niet alles wat gedrukt wordt is de waarheid.
Het zou inderdaad ook dolle dinsdag kunnen zijn. Op www.geheugenvannederland.nl (project van de Koninlijke Bibliotheek) ben ik een hoop foto's van dolle dinsdag tegengekomen, maar niet deze. Bij de foto staat wel de naam van de maker, dus ik naam aan dat de andere gegevens ook kloppen.

Maar dolle dinsdag of mei 1945 vind ik iets minder interessant. Het gaat mij erom dat als deze foto in mei 45 gemaakt is, of deze lui dan zo door konden rijden naar de "Heimat", of dat ze hun buit moesten inleveren. De goederen in de wagen liggen hoog opgestapeld, kan mij toch niet voorstellen dat de BB of geallieerden dat zo maar lieten gaan.


di maart 20, 2007 3:04 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat maakt het dan juist wel interessant omdat Dolle dinsdag wel een stuk eerder was :mrgreen: De houding was toen nog roven wat je mee kon roven naar Duitsland.
Als het wel mei 1945 is, dan zullen ze niet heel ver zijn gekomen. De aftocht naar DUitsland was toen al afgesneden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di maart 20, 2007 3:15 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Precies. De vraag of het september 1944 of mei 1945 is doet er alles toe. Op dolle dinsdag waren de Duitse soldaten uiteraard nog volledig bewapend en die namen alles mee dat los en vast zat. En aangezien je een foto hebt van bewapende soldaten met een wagen vol buit...


di maart 20, 2007 3:33 pm
Eberbach
Bericht 
OK, zal jullie precies het onderschrift van de foto doorgeven, maar dat wordt wel morgen.

Ook zal ik een betere kwaliteit foto posten door even een nieuwe scan te maken.


di maart 20, 2007 3:41 pm
Harro
Bericht 
Maar we geloven wel dat het onderschrift mei 1945 is. Waar het om gaat is of de makers van het boek het bij het rechte eind hebben.


di maart 20, 2007 3:52 pm
Eberbach
Bericht 
Hier is een betere kopie:
http://img464.imageshack.us/img464/8321 ... elncl7.jpg
(weet nooit precies welke van de vele links te gebruiken :cry: )

Onderschrift luidt:
"Den Haag-mei 1945, Na de Duitse capitulatie verlaten eenheden van de Wehrmacht de stad. Foto M. Huizinga, copyright RIOD"

Huizinga schijnt een fotograaf geweest te zijn die veel illegale foto's heeft gemaakt.


do maart 22, 2007 12:00 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De authenticiteit van de foto hoeft ook zeker niet betwijfeld te worden, hoewel ik hier toch wel erg twijfel. Het is geen illegale foto. Ik meen de DUitse militairne nadrukkelijk te zien poseren.
Dat kan in mijn ogen het volgende betekenen.
Het is inderdaad toch een foto uit Mei 1945. Toen durfden fotografen weer opener te fotograferen
of
het NIOD moet haar archief op orde brengen en dit is een foto genomen door een DUitse militair zelf.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 22, 2007 12:19 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
De soldaten die achter de kar aan lopen lachen zelfs naar de camera, geen glimlach, maar een brede.. Het lijkt mij niet dat Duitse soldaten in de voor hen hachelijke situaties van september '44 of mei '45 zo naar een Nederlandse fotograaf lachen. De optie die Wilco aan geeft lijkt mij heel waarschijnlijk (geredeneerd vanuit de foto): de foto kan genomen zijn door een Duitse militair i.p.v. M. Huizinga.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do maart 22, 2007 1:42 pm
Profiel WWW
SanderS
Bericht 
Er zijn hele interessante fotos genomen door Prins Bernhard.
Waar hij vanuit zijn cabriolet, op weg naar Amsterdam fotos maakt van de terugtrekkende Duitse troepen.
Deze zijn allemaal nog volledig bewapend en fietsen rustig terug naar Duitsland.


do apr 05, 2007 1:28 pm
Harro
Bericht 
Maar hebben die ook een berg oorlogsbuit bij zich?


do apr 05, 2007 1:43 pm
SanderS
Bericht 
ongetwijfeld op de man en zoveel hun fiets dragen kan. :)

Ik heb de fotos eens snel gezien, ik dacht in "Andere Tijden", dus wellicht is dit op hun website nog eens te bekijken.


do apr 05, 2007 2:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group