Het is nu do maart 28, 2024 12:11 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Overleden?? Duitsers traceren 
Auteur Bericht
Maurice1976
Bericht 
Kerkboeken bevatten alleen gegevens als de heren in kwestie gedoopt zijn.

Het geboorteregister van de gemeente kan meer uitkomst bieden.

Voor de gegevens die ik bij de dienststelle (militärische werdegang) wil opvragen moet ik kopiën uit het trouwboekje meesturen om aan te tonen dat ik familie ben (liever gezegd mijn moeder).
Als je het trouwboekje van je oma of beter nog haar ouders weet te bemachtigen staan daar ook gegevens in over haar broers.
Ik heb een brief uit 1952 van 'Haut-Commissariat De la Republique Francaise en Allemagne - Services D'exploitation des Archives Wast' waarin het sneuvelen wordt vermeld en de begraafplaats (köningsberg) tevens staat hierin het legeronderdeel genoemd.

Via het duitse rode kruis kun je ook gegevens opvragen over gesneuvelden of vermisten. Daarvan hebben we een brief ontvangen in '96 (Deutsches Rotes Kreuz Kreisverband Mettmann e.V.) waarin definitief de brief van de Volksbund is bijgevoegd met het graf.


vr jun 01, 2007 9:43 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vreemd, ik kan altijd zo informatie opvragen bij de Dienststelle.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jun 01, 2007 5:40 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Ik had inderdaad al info opgevraagd bij de Dienststelle. Wel heb ik zojuist email gekregen van de Volksbund. Ze hebben niets kunnen vinden en hebben mijn verzoek doorgestuurd naar de Dienststelle. Wel zou er een wachttijd zijn van 6 tot 10 maanden.

vielen Dank für Ihre Suchanfrage nach Wilhelm Franz, Kuczera, geboren 13.12.1916. Leider liegt uns noch keine Grab- oder Todesmeldung zu der gesuchten Person vor. Angaben über weitere ca. 850.000 deutsche Kriegstote befinden sich noch bei der
Deutschen Dienststelle(ehemalige Wehrmachtauskunftstelle - WASt)Eichborndamm 17913403 Berlin. Wir haben Ihren Suchantrag deshalb direkt an die Deutsche Dienststelle zurBearbeitung weitergeleitet. Aufgrund der Personalsituation müssen Sie je nach Artder Anfrage mit einer Bearbeitungszeit von 6 bis 10 Monaten rechnen.Die Deutsche Dienststelle wird Ihnen direkt antwortenund bittet von Erinnerungen abzusehen.


za jun 02, 2007 1:32 pm
RainbowRob
Bericht 
Oh en het trouwboekje had ik niet nodig om informatie te vragen bij de Dienststelle, dat heb ik gewoon op de website kunnen aanvragen. In het trouwboekje heb ik overigens ook niet meer kunnen vinden dan hun namen en geboorteplaats.


za jun 02, 2007 1:37 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De broer van mijn Duitse overgrootmoeder, is ook niet meer vanuit het oosten teruggekomen. Hij is vermist geraakt, tijdens de gevechten in Oekraine, 1944.
Als ik wat meer tijd heb, dan zal ik ook is een bezoekje plegen bij de bovenstaande websites.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za jun 02, 2007 8:33 pm
Profiel
Maurice1976
Bericht 
@super_rop: Vreemd dat jij niet hoeft te bewijzen dat je familie bent, misschien ligt het er aan welke informatie je opvraagd, of welke informatie die je dan verstrekt krijgt.
Ik kreeg echt een melding dat ik bewijsstukken moest meesturen voor de aanvraag om aan te tonen dat we familie waren.


do jun 21, 2007 11:30 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb nog nooit bij enig persoon moeten aantonen dat ik familie ben. Wel wordt gevreaagd wat je relatie met de persoon is. Hiermee wordt bepaald of niet openbare informatie wel of niet gegeven mag worden (Geheimakten in het dossier). Maar de openbare gegevens zoals dienstgegevens die je zo ook aldaar in het archief kan inzien, kan je gewoon ontvangen.
Ik vraag zelfs informatie op van personen waarvan ik bijvoorbeeld veldpost of Soldbucher/Wehrpassen heb.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jun 21, 2007 12:48 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Ik heb eigenlijk bij alle instanties geen bewijs hoeven geven. Al heb ik wel ook geen informatie terug gekregen. :|

Bij de volksbund zou het 6 tot 10 maanden duren.
En bij de kerkelijke instanties reageerden ze heel snel maar konden ze ook niets vinden voor mij. Helaas voorlopig dus nog geen resultaat.


do jun 21, 2007 1:52 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik heb vandaag post ontvangen van de Volksbund. Ze hadden waarschijnlijk van een van de 2 broers iets gevonden wat weliswaar onvolledig was. Ze zouden nu secundaire bronnen gaan raadplegen. Daarvoor moest ik wel toestemming hebben of kunnen aantonen dat ik familie was. Dus nu moet er wel bewijs komen!


ma jul 02, 2007 1:55 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group