Het is nu vr apr 19, 2024 7:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
ID Wo2 kogels gevraagd 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
waar heb je die punten gevonden in frankrijk als ik vragen mag?


R.Jansen, welke punten bedoel je? De 9 mm? Die heb ik niet in Frankrijk gevonden, de middelste rode van boven heb ik in Frankrijk, Normandie gevonden. De 9 mm heb ik gevonden in een weiland in de buurt van Arnhem.


vr jul 06, 2007 5:12 pm
Profiel
JaqLah
Bericht 
Hobart’s Broer schreef over 9mm “Pistolen hadden andere munitie en in een Enfield revolver past in ieder geval geen 9mm”

Dit is niet juist, de 9x19mm Luger/Parabellum/Para PISTOOLpatroon werd ontworpen voor het 1902 Luger Automatic Pistol. Sindsdien groeide het uit tot de meest gebruikte pistoolpatroon ter wereld. Alle bekende pistolen zoals, Luger, Mauser, Walther, Browning, Ruger, S&W, Colt, enz. waren in 9x19mm Para te verkrijgen.
In 1985 werd de 9x19mm Para zelfs in gebruik genomen door het Amerikaanse leger voor het Beretta Model 92-F (M-9) pistool.

De 9x19mm Para werd ook gebruikt voor de PISTOOLmitailleur/machinePISTOOL, zoals de Sten, Largo, Lanchester, Bergmann, Schmeisser, EMP44, Erma, MP38, MP40 enz. .

Let op: Een machine geweer verschiet, meestal, geweer patronen!
Een machine pistool verschiet, meestal, pistool patronen!

In WO2 werd in GB o.a. het Enfield Pistol, Revolver, No 2 Mark 1 gemaakt in kaliber .38” (9mm) Webley Special. Met dit wapen kon met behulp van ½ moonclips 9x19mm Para verschoten worden.

Tegenwoordig wordt 9x19mm Para verschoten in Pistolen, Revolvers, Karabijnen, Geweren en Machinepistolen.

Groet JaqLah.


zo jul 08, 2007 1:52 pm
racefiets
Bericht 
JaqLah schreef:
In WO2 werd in GB o.a. het Enfield Pistol, Revolver, No 2 Mark 1 gemaakt in kaliber .38” (9mm) Webley Special. Met dit wapen kon met behulp van ½ moonclips 9x19mm Para verschoten worden.

Groet JaqLah.


JaqLah, de patroon is de .380 revolver patroon. Deze is vergelijkbaar met de .38 S&W. De .380 heeft een 200 grain kogel.
Er was inderdaad een mogelijkheid om 9mm patronen te verschieten uit de revolvers door in de rand van de 9mm met een tang een paar inkepingen te geven. Hierdoor krijg je een soort uitstekende rand zodat deze op de rand van de trommel blijft hangen. Deze methode werd o.a. door het verzet gebruikt bij gebrek aan de juiste munitie.

De half moon clips waar je het over hebt ken ik eigenlijk alleen voor de amerikaanse .45 revolvers uit WO1.


di jul 10, 2007 9:29 am
r.jansen
Bericht 
ik bedoel waar in normandie :)


di jul 10, 2007 12:50 pm
JaqLah
Bericht ID WO2 kogels gevraagd
Racefiets:
De geleerde zijn het niet helemaal met elkaar eens, ik heb het volgende over dezelfde revolver gelezen:

Enfield Pistol, Revolver, no 2 Mark I in .38" (9mm) Webley Special.

Enfield Revolver, no. 2 MK I .38"

Enfield Revolver, no. 2 MK I 9,7mm (.38" Webley Special)

Pistol, Revolver, Number 2 (Enfield) in .380" SAA Ball

Enfield No 2 Mk I Revolver in .38" (9,6MM)

Dienst Revolver Enfield No. 2 MkI in .38"

Er zijn ook verschillen in No. 2 Mark I* en Mark I**
Er waren uitvoeringen met en zonder "Spur" ( tankbemanningen)

Deze Revolver werd meestal "Pistol" genoemd.

En de kalibers werden ook aangegeven als .38", British .380" Revolver en, inderdaad, .38" Smith& Wesson.

Van die 1/2 moon clips heb ik ergens gelezen maar ik kan dat zo snel niet vinden want ik ben mijn huis aan het schilderen, maar ik blijf zoeken.

Groet, Jaqlah.


ma jul 16, 2007 6:41 pm
racefiets
Bericht 
Voor die half moon clips moet je denk ik zoeken naar WO1 colt revolvers in 45 Long Colt. Hiervoor zijn clips gemaakt zodat er .45 ACP uit verschoten kon worden.


di jul 17, 2007 1:00 pm
ZEN.45
Bericht 
Ik wil best aannemen dat het verzet bij gebrek aan .38/200-munitie gebruik heeft gemaakt van 9x19mm in de Enfield revolver. Het zal voor die verzetsleden weinig uitgemaakt hebben dat na enkele schoten de revolver goed was voor de schroothoop.
De mondingssnelheid van de 9mm ligt namelijk 2x hoger dan die van de .38/200 en de mondingsenergie bijna 3x hoger. Ik dan ook nog nooit gehoord van het ‘reglementair’ gebruik van de 9mm para in de Enfield revolver.
Het gebruik van een ½ moon clip veronderstelt trouwens een aanpassing aan de cilinder van de revolver zoals bij de Webleys die aangepast werden voor de .45ACP .

Na WO1 hebben vele Webley revolvers in .455 hun weg gevonden naar de Amerikaanse civiele markt. Gezien deze munitie ginder moelijk te vinden was werden de meeste aangepast voor het gebruik van .45ACP in ½ moon clips.De aanpassing bestond er in een beetje materiaal van de achterkant van de trommel weg te nemen om plaats te maken voor de clips.

De Amerikaanse revolvers M1917 van Colt en S&W werden gemaakt voor .45ACP en het gebruik van ½ moon clips. De ‘.45 long colt’ past niet in deze revolvers. In de kamers van de trommel is namelijk een rand gefreesd waar de rand van de huls van een .45ACP tegen rust bij gebruik zonder clip. De ½ moon clip is niet noodzakelijk maar helpt bij de extractie van de hulzen (zonder clip moeten men de hulzen verwijderen door ze er langs de voorkant van de trommel uit te duwen met een staafje).


di jul 17, 2007 2:35 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wow! Wacht even hoor, laat me even jullie berichten lezen :!: :wink: Ben namelijk 3 weken op vakantie geweest..

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo jul 29, 2007 4:20 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Hehehe :mrgreen: Dit gaat ver buiten mijn kennis over kogels... :lol:

Citaat:
ik bedoel waar in normandie


R.Jansen, om precies te zijn bij batterij Azeville.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo jul 29, 2007 4:25 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Maar wacht ff, ik ben nog niet klaar met de kogel experts onder ons.. :twisted: In mijn vakantie even een bliksem bezoek gebracht aan de "Dead valley" in Slowakije. En daar vond ik weer zo'n klein kogeltje maar deze is anders dan de vorige:

Afbeelding

Afbeelding

lengte: 190 mm
Dia: 70 mm
(in elke windrichting een putje.)

Ter informatie, in de dead valley heeft een gruwelijke 2-daagse veldslag afgespeelt tussen de Russen en de Duitsers. Later hier meer over, op mijn vakatie verslag topic.


zo jul 29, 2007 4:34 pm
Profiel
Dennis N
Bericht 
Mooi hoor, maar had je dit niet in 1 post kunnen zetten in plaats van drie? Zou het overzicht wel ten goede komen, bvd.


ma jul 30, 2007 12:22 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
U heb helemaal gelijk. Maar als ik nu deze vraag in een nieuwe topic stel, dan is er een grote kans dat mensen op 2 dezelfde topics reageren. Ik zal voortaan de topics gescheiden houden.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 30, 2007 1:02 am
Profiel
racefiets
Bericht 
Gezien de regio en de puntjes in de kogel zou ik zegger een kogel van een 7,25x25 patroon.
Verschoten in de TT-33 en de diverse PPS pistool mitraileurs.


ma jul 30, 2007 1:56 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Bedankt racefiets, zo'n vermoede had ik al. Dit doet me goed eindelijk een Rus in m'n collectie. 8)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 30, 2007 5:16 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group