Het is nu vr maart 29, 2024 8:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Wo1 helm of wo2? 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Wo1 helm of wo2?
Deze helm is gevonden in een dumpkuiltje, in Italie. De helm is niet van mij, maar in bezit van een vriend. Hij denkt zelf aan een Britse helm. Maar er waren toch geen Britten in Wo1? Daarom denk ik persoonlijk dat het een wo2 Brit is. Hoewel die witte schild verdacht veel op een Waffen-SS schild lijkt.
Weet iemand hier meer raad mee?

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Kaj

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


vr sep 28, 2007 7:44 pm
Profiel
Kevy
Bericht 
ik vind hem eruit zien als een Britse helm aangezien de vorm van Duitse helmen vaak anders was en.. misschien heb ik je vekeerd begrepen maar er hebben wel Britten mee gevochten in wo1 volgens mij zat het verschil tussen Britse wo1 en wo2 helmen in het binnenwerk.


vr sep 28, 2007 8:34 pm
Let's Go
Bericht 
Lijkt inderdaad op een Britse helm, de Franse en Duitse zijn iig anders.
Maar uh, geen Britten in WO1? Er waren juist enorm veel Britten in WO1


vr sep 28, 2007 11:25 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Typfout.. Ik wou eigenlijk schrijven: Maar er waren toch geen Britten aan het Italiaanse front in de 1e wereld oorlog. Tuurlijk waren er Britten in wo2, dat weet iedereen. :mrgreen:

Mmmm.. Ok. Het is duidelijk een Britse helm. Maar hoe zit het witte schildje op de helm?

Kaj

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za sep 29, 2007 10:53 am
Profiel
Ries
Bericht 
boomschors schreef:
Maar er waren toch geen Britten aan het Italiaanse front in de 1e wereld oorlog. Tuurlijk waren er Britten in wo2, dat weet iedereen.


Nu kun je zomaar uit het niets stellen dat er tijdens de Eerste Wereldoorlog geen Britten en andere Commonwealthstrijders in Italië waren en dan tot allerlei conclusies komen.

De feiten spreken het echter tegen. Er waren – uit mijn hoofd – zo’n 80.000 Britse infanteristen aanwezig aan het Oostenrijks-Italiaanse front. Ter versterking van de niet al te best presterende Italianen. Verder was er een contingent artillerie aanwezig en diverse ambulances, veldhospitalen.
Het was zelfs zo dat er lange tijd een felle discussie gaande was tussen de Britse minister David Lloyd George en de Britse opperbevelhebber Haig. De eerste wilde in 1917 een aanmerkelijk deel van de Britse troepen in Italië in gaan zetten, de laatste kreeg zijn zin en begon het bloedige zinloze offensief in Vlaanderen.
Om het nog maar niet over de vier squadrons vliegtuigen te hebben die de Fransen en Britten naar het Oostenrijks-Italiaanse front stuurden om er een luchtoverwicht te behalen en om verkenningsballonnen neer te schieten. De Canadese ace Major William G. "Billy" Barker behaalde er menig overwinning.

In Italië zijn nog volop monumenten en begraafplaatsen te vinden die aan de Britse inzet tijdens WO1 herinneren. Zo vonden – alleen al - op het Staglieno Cemetery in de buurt van Genua tweehonderddertig soldaten van de Commonwealth, die tijdens de Eerste Wereldoorlog sneuvelden, hun laatste rustplaats.

Afbeelding
Foto: www.ww1cemeteries.co.uk

Om op de droevige resten van wat eens een helm was terug te komen: deze stamt inderdaad uit de Tweede Wereldoorlog. Waar dat witte ‘embleempje’ vandaan komt zal moeilijk te achterhalen zijn en het zal nog moeilijker zijn met een gevolgtrekking te komen. Iedereen met een kwast en een potje verf kan het erop hebben gezet.


Excuses voor de oversized foto, ik kreeg hem niet kleiner.


za sep 29, 2007 12:08 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mooie uitleg, Ries. Ik zat er duidelijk naast, er waren wel degelijk Britten aan de Italiaanse-Oostenrijkse front. :) Zullen we het dan maar laten op een Britse wo2 helm? :wink: De helm is te veel aangetast door de tijd en ... iets anders :( , om het witte schildje te herkennen. Bedankt voor de reacties! :D

Mvg,

Kaj

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za sep 29, 2007 6:01 pm
Profiel
Paulus II
Bericht 
Hallo allen,

Het witte schildje kan heel goed op een WO I herkomst duiden.
Vanaf +/- 1915 werd het vrij gebruikelijk onder Britse troepen om de emblemen van hun Regiment/Divisie/Korps op hun helm te schilderen of in stof op hun uniform te naaien.
Ik heb hier een internet zoektochtje over gehouden en ben tientallen foto's tegengekomen waar dergelijke symbolen op helmen zijn geschilderd.
Welke eenheid een wit schild gebruikte ben ik helaas nog niet achter.
Wel heb ik meerdere referenties gevonden die melden dat de diversiteit van dat soort symbolen zo groot was dat er geen complete inventarisatie van bestaat!

Groet,

Paul


di okt 02, 2007 4:04 pm
Ries
Bericht 
Ook tijdens WO2 werden er 'schildjes' op helmen geschilderd. Als we er echter vanuit gaan dat het een Britse helm betreft, dan kan het er geen uit WO1 zijn. De kinriembevestiging zit vast met een soort popnagel. Tijdens WO1 gebruikten de Britten, voor zover ik weet, splitpennen. Pas later werd gepopt.
Als de helm uit WO1 is, dan is het een Amerikaanse.


di okt 02, 2007 6:24 pm
Ries
Bericht 
Ik zal trouwens Merlijn, de helmenexpert van www.forumeerstewereldoorlog.nl nog even naar zijn mening vragen.


di okt 02, 2007 6:34 pm
Ries
Bericht 
Merlijn bevestigt mijn verhaal en denk bovendien dat de rand, de rim, van aluminium is. Dat kwam niet voor tijdens WO1. Overigens staat in het nieuwe nummer van Wereld in Oorlog, dat 9 oktober verschijnt, een verhaal over dit soort helmen.


di okt 02, 2007 6:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het schildje zou van het Central Meditteranean Force (CMF) kunnen zijn, maar dat is een wilde gok.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 02, 2007 6:54 pm
Profiel WWW
Brodie
Bericht 
Zoals Ries al zegt is dit 99,9999999% zeker dat het een WO2 helm is.
Voor meer info kan je hier terecht.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=6508


di okt 02, 2007 9:29 pm
Ries
Bericht 
Daar waar ik popnagel schreef dient klinknagel te worden gelezen... Foutje.


di okt 02, 2007 11:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group