Het is nu do maart 28, 2024 5:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Fotovraag Skorzeny commando's 

Moet de executieplek in Henri-Chapelle beschermd en onderhouden worden ?
Poll eindigt op di maart 24, 2009 9:45 am
Ja, het is immers een authentieke locatie 76%  76%  [ 16 ]
Nee, het zou een verkeerd signaal geven naar de slachtoffers van het Nazi-regieme 14%  14%  [ 3 ]
Geen mening 10%  10%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 21

Fotovraag Skorzeny commando's 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht 
koos24 schreef:
Whoa Mahomet schreef:
Ik heb de 13 pagina's die tot nu toe over dit bijzondere onderwerp gaan met aandacht gelezen. Mooi research wat er er reeds heeft plaatsgevonden.
Ik heb nog wel een puntje wat mij erg boeid en wat ik niet terug heb kunnen vinden: de fotograaf uit het tijdschrift After the Battle number 4 uit 1974 vindt in 1974 de plek terug waar destijds de executie heeft plaatsgevonden. Hij toont daarin ondermeer de foto van de executie op de executieplaats destijds (een munitiegebouwtje) en de plaats van het gebouwtje zoals het er uitziet in 1974. Als tekst heeft hij bijgevoegd dat hij de executieplaats moeilijk kon vinden omdat het overgroeid was en een verlaten/vergeten plek betrof.
Als ik de palen op de foto zie waar de soldaten aan vastgebonden zaten lijkt het er zelfs op dat dit palen zijn die eerst als omheining hebben gediend. In 1974 is er opnieuw omheining aangebracht bij het gebouwtje.
Ik ben benieuwd net als de fotograaf dat destijds was of de executieplaats nog aanwezig is en wat er met die plaats verder gebeurd is in de loop van de jaren.
Is het te bezichtigen, zijn er misschien recentere foto's dan destijds in 1974?
Zijn er forumleden die de plaats bezocht hebben?


Ik heb de plaats bezocht in december 2004 toen ik wat locaties bezocht uit het boek Ardennen through the lens waaronder de plaats van de excecuties.
Het zit achter een bedrijf (garage?) waar veel vrachtwagens staan.
De muur is voor de helft bedekt met rommel en aarde maar de gaten
zijn nog net zichtbaar.
Ik zal van de week eens kijken of ik de foto's, niet digitaal, kan inscannen en posten in deze draad.


Weet iemand of deze locatie nog zo is zoals hierboven. Of is dit inmiddels gesloopt, wegehaald? Ik wil deze locatie namelijk in december bezoeken.


ma mei 10, 2010 11:08 am
Skully
Bericht 
Mij is niet bekend dat daar iets is veranderd. Maar.. het is zover ik weet particulier terrein. Ik ben er zelf nooit geweest. De muur voor de bunker heeft het doel de bunker aan het zicht te ontrekken. Ik vraag me af wat de gevolgen zijn als teveel mensen daar gaan kijken. De locatie is zodanig veranderd dat ik me eigenlijk afvraag wat de meerwaarde is. Enkele kogelgaten ?
Uiteindelijk lopen we toch het risico dat ook de bunker verdwijnt als het daar te druk word. :roll:
Maar ook bij de zoektocht naar familieleden van de geexecuteerden is terughoudendheid en tactvol optreden vereist. Het zomaar aanbellen bij mensen ( en dat is gebeurd :shock: ) kann meer kapot maken dan opleveren. Voor sommige mensen ligt het onderwerp nog steeds gevoelig. Vooral bij oudere mensen bel je niet zomaar aan om te vragen naar een geexecuteerd familielid :mrgreen:


za mei 15, 2010 10:16 am
rico
Bericht 
Hey Skully still alive! Ik dacht dat ik op de vraag reeds een reply geplaatst had maar misschien is er iets mis gegaan of is het een PM geworden...maar mijn verhaal kwam ongeveer op hetzelfde neer als dat van Skully.


za mei 15, 2010 11:26 am
Skully
Bericht 
Ik wil er alleen nog even aan toevoegen dat dit onderzoek tijd vergt.
Voor de biografie van een lid van de RAF heeft de auteur 7 jaar nodig gehad. En zij zal ook niet zomaar bij de familie hebben aangebeld. Natuurlijk is het leuk oom veldwerk te doen. Maar in dit soort onderzoeken is het zoeken naar documentatie in archieven nog het belangrijkste. Als alles boven water is, en dat is het nog lang niet, zijn er genoeg locaties te bedenken waar men ongehinderd busrijzen naartoe kan organiseren. Maar ramptoerisme kan onherstelbare schade toebrengen aan het onderzoek en het behoud van locaties zoals de bunker. Ik merk dat op sommige plaatsen erg terughoudend gereageerd word als het om dit duistere hoofdstuk gaat. Ook de mensen in Henri-Chapelle zullen dit soort toerisme echt wel met gemengde gevoelens zien. Het viel me op dat bij navraag in Belgie niet of nauwelijks geantwoord werd. Uit Duitsland vallen de negative reacties mee. Maar hierbij speelt misschien een rol dat ik als Duitser geen vreemde eend in de bijt ben. Iemand die dacht dat ik Nederlander was vond dat ik eerst onderzoek moest doen naar Nederlandse oorlogsmisdaden. Maar ik gaf hem als antwoord dat hij alvast kon beginnen maar ik deze klus eerst af zou maken. :twisted:


za mei 15, 2010 12:23 pm
Vin1
Bericht 
Ik wil alleen een Then & Now foto maken, Niet meer en niet minder....
Verder ben ik niet van plan om aan te bellen en hele verhalen te houden of vragen te stellen.....alleen een paar oude foto's namaken....
Vandaar dat ik wil weten of dit enigsinds nog mogelijk is.


za mei 15, 2010 3:11 pm
Harro
Bericht 
Citaat:
Ja, het is immers een authentieke locatie

Heel Nederland bestaat uit authentieke locaties waar ooit iets heeft plaatsgevonden. Heel Europa, heel de wereld zelfs. Het argument voor "ja" ontgaat mij derhalve. Kan TS (en de mensen die voor "ja" stemden) dit nader toelichten?


za mei 15, 2010 7:00 pm
Vin1
Bericht 
Ik heb niet gestemd, maar ik begrijp het discussiepunt wel. Ik kan me voorstellen als zo iets op eigen grond ligt en je hebt als eigenaar niet veel met het verleden of je wilt juist niet herinnerd worden aan een nare gebeurtenis, dat je de sporen misschien liever wilt wissen. En aan de andere kant blijft je altijd een groep mensen houden die locaties waar iets heeft plaats gevonden wat hen aanspreekt, het liefst in autentieke staat willen behouden uit historisch belang.
Zo heb je ook een hele grote groep die geschiedenis en in dit geval WO2, geen ene zak interesseert en het ze een worst zal zijn wat er gebeurd is en waarom en hoe iets gebeurd is. Dit kijken zijn alleen met nu bezig en zijn van mening dat het toch geen nut heeft om terug te kijken, omdat dit al geweest is en je er niks aan kan veranderen. Dus waarom heeft het dan nut om er ook maar iets van te willen weten....
Die willen er niet eens van weten omdat ze het zonde van hun tijd vinden...
Ik wil daar alleen mee zeggen dat de behoefte per persoon behoorlijk kan verschillen. De laatste groep die ik beschrijf zal bijv. zonder meer zo'n locatie waar dit topic toevallig over gaat, als het aan hun ligt zonder enige moeite geruimd hebben. Als iemand ze op de historie zou willen wijzen wat er gebeurd is en of het misschien niet verstand is om dit toch te behouden, dan staan ze geen eens open voor het betoog omdat de geschiedenis ze totaal niet interesseert. Voor hun is het niet meer dan een oud stuk vervallen beton wat aan vervanging toe is. Niet meer en niet minder.
Voor de groep geinteresseerde totaal onbegrijpelijk. Maar zo werkt het nou eenmaal. Iedereen denkt er weer anders over omdat niet iedereen dezelfde interesse heeft.


zo mei 16, 2010 12:41 am
Harro
Bericht 
Het punt is vooral: er zijn zo'n zestig miljoen mensen omgekomen in de Tweede Wereldoorlog, waarvan zes en een half tot acht en een half miljoen Duitsers waaronder ongeveer vier en een half miljoen Duitse militairen. Die miljoenen mensen zijn allemaal op hun eigen authentieke plaats omgekomen. Wat maakt deze drie heren zo bijzonder dat juist hun executieplaats als authentieke locatie bewaard moet worden?


zo mei 16, 2010 11:32 am
Skully
Bericht 
Ik zou natuurlijk ook de vraag kunnen stellen wat de plaats dan zo bijzonder maakt dat men hem steeds weer opzoekt en hij in veel forums opduikt. Ik denk dat de belangrijkste redenen te zoeken is in het gegeven dat er authentiek beeldmateriaal is. De mensen die er naar toe gaan een glimp willen opvangen van 23.12.1944. Men wil die muur eens met eigen ogen zien. De kogelgaten voelen. Maar juist hun veelvuldige belangstelling kan er aan bijdragen dat de locatie verdwijnt. Ikzelf heb niks met die locatie.
Er zijn wat WOII betreft zeker andere plekken die meer recht doen aan wat zich heeft afgespeeld. Maar ...operatie Greif heeft iets spannends, net een spannend kinderboek. Alle mogelijk verhalen doen de ronde over deze operatie en de mannen die er aan deel genomen hebben. En dan ken je ook nog eens het beeldmateriaal. Dat zorgt voor voldoende aantrekkingskracht van de locatie. De eigenaren van de bunker proberen hem uit het zicht te houden. De vraag of die locatie behouden moet worden of gesloopt zou kunnen worden staat los of je daar moet gaan kijken. Er staat een omheining. Als ik de fotos goed interpreteer is het dus particulier bezit. Dus op die bodem heb je gewoon niks te zoeken. Stel iemand loopt in je achtertuin…..


zo mei 16, 2010 2:03 pm
Harro
Bericht 
Hoeveel bezoekers trekt die muur dan zoal per jaar? Het is voor het eerst dat ik hoor dat dit het geval is.


zo mei 16, 2010 2:36 pm
Skully
Bericht 
Ik heb geen idee. Ik denk de meeste bezoekers ongemerkt blijven. Maar je zou het eens kunnen vragen aan;

http://www.rohen.be/default.asp?L=fr :mrgreen:

Ik kan geen Frans en of ze in het Nederlands antwoord geven ??


zo mei 16, 2010 2:55 pm
Harro
Bericht 
Hoe weet je dan dat mensen er naartoe gaan, men hem "steeds weer" opzoekt, de muur willen zien en de kogelgaten willen voelen?


zo mei 16, 2010 3:08 pm
Vin1
Bericht 
Ik denk dat het ook wel meevalt en het geen af en aan is van toeristen...
Maar misschien heb ik het verkeerd hoor.
Ik vind het meer interessant omdat er beeldmateriaal van is wat mij aanspreekt. En dat de locatie er nog redelijk in originele staat is. En het in aanmerking komt voor een Then & Now foto in het kader van het ardennenoffensief. Net als vele andere locaties in de Ardenne.


zo mei 16, 2010 3:42 pm
Vin1
Bericht 
En misschien is het in het kader van een Then & Now foto interessanter omdat dit misschien verdwijnt en een Then & Now foto dan niet meer mogelijk is.
Ieder zijn ding :roll:


zo mei 16, 2010 3:45 pm
Skully
Bericht 
Ik wens je in elk geval veel plezier daar :wink:


zo mei 16, 2010 5:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group