Het is nu di apr 16, 2024 9:04 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Herkenningstekens Concentratiekampen 
Auteur Bericht
Inniskilling
Bericht Herkenningstekens Concentratiekampen
Hallo

Daar heb ik dus een vraag over, heb al wat pogingen hier en daar ondernomen maar weet nog niet wat ik graag wil weten. De joodse kampgevangenen ( en burgers daarbuiten ) droegen een Davidsster, maar wat droegen b.v. politieke gevangenen, psychisch gestoorde gevangenen etc. etc.

Met name in het teken dat psychisch "gestoorde "/psychiatrische patienten, op hun gevangenispaken droegen ben ik op zoek.

B.v.d. Inniskilling


vr jun 06, 2008 12:38 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Hier is alvast een begin: http://www.go2war2.nl/artikel/1285/Herk ... ngenen.htm

In veel kampen kwam het ook niet zo nauw met de registratie, althans niet als het er om ging waarom men daar gevangen zat. Wel als het ging om in welke groep men geplaatst werd. Criminelen kregen bijvoorbeeld een hele andere behandeling dan hun Joodse medegevangenen.. De eerste groep had in sommige kampen zelfs de mogelijkheid om op te klimmen in de kamp-hiërarchie.

Ik zou zo niet weten of psychiatrische patienten stelselmatig in concentratiekampen terecht kwamen en zo ja, welke herkenningsteken ze dan droegen of onder welke 'andere' groep ze dan geplaatst zouden worden. Misschien dat Kevin hier een beter antwoord op kan geven?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr jun 06, 2008 8:48 am
Profiel WWW
Inniskilling
Bericht 
Hey thx

:D

Goede Site dit btw.

Groeten Inniskilling


vr jun 06, 2008 10:24 am
Inniskilling
Bericht 
STIWOT Forum Forum Index -> Holocaust en vervolging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp

Wo Dec 01, 2004 9:05 pm Onderwerp: Aktion T4...

--------------------------------------------------------------------------------

Ter informatie, omdat dit een onderbelichte misdaad van het nazi regime is...

http://www.schreeuwomleven.nl/euthanasi ... lHst04.htm

( link had ik beschadigd :? )

Inniskilling


vr jun 06, 2008 10:32 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Mij is niks bekend van een driehoek speciaal voor psychiatrische patiënten, noch of ze überhaupt in concentratiekampen zaten. In Duitsland zaten ze normaal gesproken in psychiatrische ziekenhuizen of inrichtingen waar velen van hen in '40 en '41 vermoord werden. Ondanks de formele stopzetting van het euthanasieprogramma ging de moord op gehandicapten daarna gewoon door. Vooral in het oosten en als het ging om Joodse gehandicapten, zoals die van het Apeldoornsche Bos. De Joodse patiënten uit het Apeldoornsche Bos werden afgevoerd naar Auschwitz en daar meteen vermoord.

Ik denk dat de meeste psychiatische patiënten dus of vermoord werden in een inrichting of in een vernietigingskamp en dat ze in elk geval geen aparte groep (met driehoek) in een concentratiekamp gevormd hebben.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jun 06, 2008 6:07 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht 
Mij is daar ook niets over bekend, ik had, met name had, het is nergens meer vinden, een jubileumboek van het 75 jarig bestaan van het voormalig psychiatrisch ziekenhuis Bloemendaal en kliniek Ockenburg waar ik gewerkt heb. Hier stond de evacuatie van patienten en personeel in beschreven naar het "zuster psychiatrisch ziekenhuis Veldwijk" in Ermelo. Deze evacuatie was nodig omdat er V1 of V2 installaties op het terrein geplaatst moesten worden.
Typ op Google eens psychiatrische inrichting Bloemendaal in en bij wat je er dan over kunt vinden, zouden de psychiatrische patienten gewoon hier in eigen land gebleven zijn onder de hoede van het personeel. Dit is dus maar een voorbeeld.


zo jun 08, 2008 12:01 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group