Het is nu vr maart 29, 2024 3:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Identificatie: niet-Duitse Wehrmacht-soldaten 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Identificatie: niet-Duitse Wehrmacht-soldaten
STIWOT ontving onlangs de onderstaande foto met de vraag of wij meer informatie hebben over de soldaten op de foto. Eén van de soldaten is namelijk de grootvader van de vraagstelster; zij is vooral benieuwd naar de afkomst van de mannen. Het contact tussen deze soldaat en de moeder van de vraagstelster zou plaatsgevonden hebben in Ubbergen in Gelderland. Wie weet of hier bepaalde niet-Duitse Wehrmacht-eenheiden gelegerd waren waar deze soldaten deel van uitgemaakt zouden kunnen hebben?

Afbeelding

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di nov 25, 2008 6:24 pm
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Volgens mij zijn er in elk geval Italianen en Russen geweest in Gelderland. Zal er tzt eens naar zoeken in mijn archief. Is momenteel ingepakt wegens verhuizing.


di nov 25, 2008 9:41 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Alvast dank voor de moeite.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di nov 25, 2008 10:06 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Misschien een Russisch-Aziatisch of Slavisch volk, Georgiers, Armeniërs? Is er bekend wanneer de foto is gemaakt?

Het archief van Ubbergen schijnt ondergebracht te zijn in het Regionaal Archief te Nijmegen, misschien een mailtje daarheen?


wo nov 26, 2008 1:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Italianen kunnen we denk ik uitvlakken, die zullen naar alle waarschijnlijkheid niet in Duits uniform hebben geopereerd.
Kijkend naar de gelaatsuitdrukkingen, kaaklijn e.d. neig ik in ieder geval naar Slavisch. Russisch-Aziatisch zie ik er niet direct in.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo nov 26, 2008 2:00 pm
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Wilco, er waren zomaar acht eenheden Italianen die in Wehrmacht uniformen liepen. Daarvan zeker drie die geen Waffen SS waren. Hiervan zijn er zeker in Nederland geweest, want na de Italiaanse overgave aan de Geallieerden werden er diverse gevangen gezet in Nederland.

Persoonlijk denk ik overigens ook aan Slavische troepen. Bekend is dat (behalve krijgsgevangenen) er diverse van die eenheden in Nederland zijn geweest. Van enkele is bekend dat ze lekker konden huishouden trouwens.

Roemen en Hongaren zaten volgens mij alleen bij de Waffen SS. De Turkmenen en Georgiërs vochten volgens mij alleen aan het oostfront. Armenen ken ik slechts van Afrika. Serven en Kroaten op de Balkan. Maar in Frankrijk zijn ook beslist grote contingenten Slavische eenheden ingezet langs de Atlantikwall. Helaas kan ik niet bij mijn dossiers, anders kon ik wellicht het antwoord (met voorbehoud) wel geven. Nu is het slechts een slag in de lucht.


wo nov 26, 2008 3:23 pm
Dennis N
Bericht 
Even ter aanvulling/correctie: Georgiërs waren ook gelegerd aan de Nederlandse kust, denk aan Texel. Armenen zaten ook aan de Zuid-Hollandse (Goeree-Overflakkee) en Zeeuwse (Schouwe-Duiveland) kust. Daarom vroeg ik wanneer de foto is gemaakt, na het debacle op Texel werden alle 'vreemde' troepen van het 'front' gehaald. Ik ken plaatselijke verhalen dat de Armeniërs alhier vertrokken richting het oosten van het land. Dit ging alleen niet op z'n manier dat er zo'n vrolijke foto van gemaakt zou zijn...


wo nov 26, 2008 3:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kevin moet het even met zekerheid aangeven, voor zover ik begrepen heb is over het moment waarop deze foto genomen is weinig bekend. Gezien de "achtergrond"(die we niet geheel bekend kunnen maken om privacy redenen) van het verhaal erachter, is de meest logische locatie in de omgeving van Ubbergen, mogelijk Nijmegen. Om dezelfde historie en de vrijheid waarmee deze militairen zich konden bewegen gaat het niet om gevangenen, maar om min of meer reguliere troepen, dan wel eenheden in opleiding/training.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo nov 26, 2008 4:38 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Daar heb ik niks aan toe te voegen Wilco. Ik zal nog even vragen of er iets bekend is over de periode waarin deze foto genomen kan zijn.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo nov 26, 2008 4:51 pm
Profiel WWW
racefiets
Bericht 
Wat me wel opvalt is dat de linker persoon geen origineel duits jasje aan heeft maar een jasje met 7 knopen. Dit zou een verbouwd nederlands jasje kunnen zijn.


wo nov 26, 2008 5:29 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ook dat racefiets, is goed opgemerkt en geen zeldzaamheid. Het Duitse leger heeft kleding van diverse landen hergebruikt tijdens Wo2.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo nov 26, 2008 5:34 pm
Profiel WWW
racefiets
Bericht 
Dat weet ik. Nederlandse jasjes zijn veelvuldig omgebouwd naar duits model.


wo nov 26, 2008 5:36 pm
Dennis N
Bericht 
Zou kunnen zijn, maar ik denk dat de 'buitenlandse' troepen zowiezo niet het beste materiaal kregen. Zie onderstaande foto, genomen op Goeree-Overflakkee, vooral het rechtse jasje ziet er wat armzalig uit:

Afbeelding

Ik denk dan ook niet dat je daar verdere conclusies uit kunt trekken.


wo nov 26, 2008 5:37 pm
Whoa Mahomet
Bericht 
Zijn het misschien Armeniërs, Turkmenen, Wolga-tartaren, Georgiërs of Noordkaukasiërs op weg naar hun thuisland na de bevrijding? of gevlucht tijdens de muiterij?
zie onderstaande bericht deels overgenomen uit:
http://www.scholieren.com/werkstukken/6341

In 1943 had de Wehrmacht in de kustbezetting van Nederland vijf bataljons ingeschakeld. Deze bataljons bestonden uit: Armeniërs, Turkmenen, Wolga-tartaren, Georgiërs en Noordkaukasiërs. Ongeveer twee vijfde deel van deze militairen hadden zich vrijwillig aangemeld. Maar de rest en ook het meeste van deze soldaten waren ex-krijgsgevangen die het aansluiten bij dit leger als enige kans zagen om aan de hongersdood in de Duitse krijgsgevangenkampen te ontsnappen.
Al in de herfst van 1944 werd door de Georgiërs muiterij overwogen. Dit werd absoluut afgeraden omdat ze geen enkele kans van slagen hadden.
Het Georgische bataljon werd in februari ’45 van Zandvoort overgeplaatst naar Texel. Niet iedereen ging mee, een kleine groep Georgiërs moest achterblijven bij een fort in Beverwijk. De Georgiërs nam de plaats in van het bataljon Noordkaukasiërs, dat nu naar Callandsoog zou gaan.
De muiterij heeft uiteindelijk plaatsgevonden in de nacht van 5 op 6 april '45 om 1 uur ’s nacht precies. Dit was het afgesproken tijdstip dat ze mochten beginnen met het vermoorden van de Duitsers. Van ooggetuige is vernomen dat de Georgiërs zich strikt aan bevelen van hun officieren gehouden hebben want geen enkele Georgiër is voor 1 uur begonnen. De Duitsers hadden geen idee wat hun te wachten stond want de Georgische taal is totaal onverstaanbaar voor de Duitsers en Nederlanders. Ze zijn volkomen verrast door de overval en dachten er niet bij na om ook maar enig verzet te bieden. Iedere Georgiër wist precies welke Duitser hij voor zijn rekening moest nemen.
Op een plaats in de dennen werden 13 Georgiërs krijgsgevangen gemaakt. Samen moesten ze hun graf graven en hun helemaal uitkleden. Met opgestoken armen stonden zij aan de rand van dit graf toen de fusillade zou beginnen. Plotseling vlogen de mensen weg in verschillende richtingen. Dankzij deze actie hebben toch nog 10 mensen de dood gevonden. Maar 3 van hun zijn poedelnaakt de dennen ingvlucht om daar een veilig onderkomen te zoeken.

Na het verslaan van vele Georgiërs hebben de Texellaars nog geprobeerd zoveel mogelijk voor hen te doen zoals voedsel brengen. Sommige hadden zich zo goed verscholen in onderaardse holen en waren zo goed gecamoufleerd dat ze voor de Duitsers onvindbaar waren.

Na de zuivering deed het gerucht de ronde, dat de Duitsers de overlevende Georgiërs lijfsbehoud beloofden, als zij zich overgaven. Hierdoor misleid hebben zich een Georgische arts en zijn kameraden zich overgeven. Achter het huis van Dijksen in de dennen zijn deze mensen eerst van alles beroofd, daarna moesten ze zich uitkleden. Dijksen en zijn familie werden gedwongen te kijken, maar toen de executie naderde zijn ze weggelopen. Toen ze de volgende ochtend gingen kijken bleek hoe erg ze waren mishandeld waren: de ogen waren uitgestoken en de schedels verbrijzeld.

Op 5 mei hoorden de Texellaars dat ze bevrijd waren. Overal liepen ze zingend rond en vierden ze feest. Maar voor de Georgiërs was de oorlog nog niet afgelopen.
De Duitsers gedroegen zich na 5 mei nog enkele weken volkomen onafhankelijk. Met een grote groep marcheerden zij eens door de versierde straten van Den Burg onder de met oranje en Engelse opschriften beschreven erepoort, de geweren om hun schouder. Ze zongen hun liederen net alsof ze niet tot het verslagen volk behoorden. De Russen werden tot het laatst door hun als muiters beschouwd, zij schoten op de Georgiërs als zij er de kans toe kregen. Zo zijn er na de bevrijding nog heel wat doden gevallen aan allebei de kanten.
Tot 20 mei, toen de Canadezen kwamen, die de Duitsers ontwapenden, hebben de Georgiërs op hun bevrijding moeten wachten. Al die tijd leefden zij verscholen in schuren, op zolders en vlieringen, in holen onder de grond. Sommige Georgiërs gingen ondanks het Duitse gevaar op zoek naar kameraden.
Zondagmorgen 18 juni om 6 uur ’s morgens gingen de Georgiërs met vrolijke gezichten aangereden op vrachtwagens van 40 man en onderweg schoten met hun geweren en pistolen in de lucht van vreugde. Het was toen heel mooi weer dus de laatste dag op Texel zouden hun niet snel vergeten. Sommige Texellaars was niet erg blij met de vreugde van de Georgiërs op dit vroege tijdstip, maar daar trokken de Georgiërs zich niks van aan, ze zouden eindelijk weer naar de Sovjet-Unie gaan.


wo nov 26, 2008 7:25 pm
Dennis N
Bericht 
Het spijt me te zeggen, maar er rammelt nogal wat aan bovenstaand stuk tekst. Vooral het gegeven feit dat de troepen blij waren terug te kunnen naar de Sovjet-Unie is onzin, zij wisten maar al te goed wat hen 'thuis' te wachten stond...

Voor een ieder die is geinteresseerd in de 'Sovjet-troepen' in Nederland raad ik de volgende boeken aan:

De Repatriering Van Sovjetonderdanen Uit Nederland 1944-1956: Mythe En Waarheid - Feiko H. Postma - ISBN: 9789067075732

Osttruppen in westelijk Nederland, Sovjetmilitairen en Panjepaardjes in Zeeland, 1943-1944 - J.N. Houterman -ISBN: 90-73921-02-3


do nov 27, 2008 8:01 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group