Het is nu di maart 19, 2024 12:34 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
TEEROSE Y-peilstations bij Terlet/Wörtherheide/Imbosch 
Auteur Bericht
maxbo3
Bericht 
Ik kreeg een mailtje binnen van ene Aldert

Hij schreef het volgende;"Ik heb destijds de kaarten gekopieerd die in het museum van de Jagers in Schaarsbergen zijn ondergebracht. Die kaarten hebben een heel ander grid dan de huidige stafkaarten. Na het plotten van oude coordinaten bleek dat buiten teerose I,II en III en nog een zender heeft gestaan ongeveer 3 kilometer noord west van Deelen oost van de Wildbaanweg."

Vraag aan de lezers die het misschien herkennen; heeft er inderdaad nog een zender bestaan ten NW van Deelen?

Ik zelf zit aan een radiobaken te denken ivm met aanvliegen op de juiste koers op de fliegerhorst Deelen, dat lijkt me aannemelijker dan een Y-peilstation

Max


za apr 15, 2006 4:27 pm
maxbo3
Bericht 
Even in de geschiedenis gedoken. Volgens ons heeft die zender met het Lorentz-systeem te maken, die tijdens de oorlog operationeel was. Dus het kan kloppen dat op die plek een mast heeft gestaan. Binnenkort eens ter plekke wat onderzoek verrichten. Het ligt op het gedeelte van Park De Hoge Veluwe wat ontoegankelijk is oftewel rustgebied voor dieren. Wel ff op de kaart gekeken maar het moet ongeveer 100 mtr vanaf het fietspad liggen.

Inmiddels ben ik in het bezit van beide boeken van wijlen auteur Willem Tiemens. Voor Teerosen op de Veluwe heb ik vijftig euri moeten neerleggen op marktplaats, een best bedrag :cry: voor zo'n dun boekje Maarrr de moeite waard om te lezen :mrgreen: . Boek van Fritz Trenkle "der deutschen funkfuhrungsverfahren bis 1945" staat exact beschreven hoe de techniek werkte vd Y-peilers.

In boek van Willem Tiemens "Slag om Arnhem"op pag 133 staat in het evaluatierapport dat er persoonlijk is waargenomen dat op Terlet 6 torens stonden!! Op pag 132 staat een rapport vd ondergrondse en daar wordt melding gemaakt van 5 torens op Terlet. Op pag 130 staat een rapport vd ondergrondse genaamd "zwaantje" en hij meld er circa 4 torens op Terlet. Wel verwarrend, maar op de luchtfoto's is duidelijk te zien dat er 5 staan.

Even een update over TeeroseII. Ik ben er nog steeds niet achter of de laatste toren nu Ida(volgens Tiemens) of Konrad(die verdwenen is) heet! Maar dat komt nog wel!
Max


di apr 25, 2006 2:15 pm
Hans1981
Bericht Re: TEEROSE Y-peilstations bij Terlet/Wörtherheide/Imbosch
Beste mede forum leden

Ik ben ook een beetje veldwerk aan het verrichten op de rheder- en worth-rhederheide, terletseheide en de imbos.
Nu vroeg ik me af of iemand mij kan helpen aan duidelijke positie kaarten van de peiltorens met bijbehorende gebouwen?
Zijn die er eigenlijk wel?
Alle kaarten die ik online kan vinden zijn vrij onduidelijk namelijk.
Er zullen toch ook wel oude duitse kaarten bestaan bijvoorbeeld.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen of mij kan adviseren.

Groeten
Hans van Essen uit Dieren


za maart 24, 2018 9:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group