Het is nu vr apr 19, 2024 10:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
De schuytgraaf (De Gelderlander van vandaag) 
Auteur Bericht
Philip,ABRG
Bericht De schuytgraaf (De Gelderlander van vandaag)
Was


za aug 14, 2004 1:17 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Tja, binnenkort word ook de laatste originele Albert-kanaal brug van de "Sturmabteilung Koch" actie afgebroken, namelijk die van Vroenhoven.


za aug 14, 2004 3:13 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ben er vandaag nog even langs gefietst -woon er nog geen kilometer vandaan- en moet zeggen dat het er aardig op begint te lijken. Echter, dit is pas de eerste fase van de bouw in de Schuytgraaf en het zal alleen maar voller komen te staan.
Ja jongens, dat hou je toch. En het zal alleen maar minder worden in de loop der tijd. Hoe jammer dit ook is, de mens wil toch wat...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


za aug 14, 2004 6:06 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
En waar de ligt de Schuytgraaf precies?
Ik ben een oud Velpenees, maar woon nu iets te ver er vandaan om het bij te kunnen houden. :D


zo aug 15, 2004 7:06 am
Philip,ABRG
Bericht 
Dick

Dit ligt op Arnhem zuid tussen Driel en de spoordijk, bijna beginnend bij de Rijn


zo aug 15, 2004 7:37 am
dvdhoven
Bericht 
Ah, bedankt Philip!
Dat zie ik dus vanuit de trein als ik een keer naar Nijmegen ga.
Volgens mij wordt daar ook een station gebouwd.


ma aug 16, 2004 7:42 am
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Inderdaad Dick, goed opgelet :wink: .
Wanneer je de spoorbrug overgaat zie je het direct aan de linkerhand (als je richting Elst/Nijmegen gaat). En inderdaad, er zal een een stationnetje komen. Alleen ben benieuwd wanner het af is, schiet nog niet erg op in ieder geval.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma aug 16, 2004 7:24 pm
Profiel WWW
Roel Kerkhoff
Bericht 
In aanvulling hierop enkele artikelen uit de Gelderlander"

3 maart 2005
Parachutes als herinnering in Schuytgraaf

In tegenstelling tot de voorgaande ontwerpen kiest het Londense ontwerpbureau Chora voor de herinnering aan vooral één bijzondere periode van Schuytgraaf: de luchtlandingen in september 1944. Het ontwerp heet dan ook De Landing.


Chora onderscheidt twee herinneringen: de fysieke archeologische herinneringen aan de prehistorie, het Romeinse Rijk en de Middeleeuwen zitten in de grond en daarnaast zijn er de visuele herinneringen aan de luchtlandingen van Poolse parachutisten.

'Aan het verhaal van de parachutisten van de 1ste Onafhankelijke Poolse Parachutisten Brigade, onder bevel van generaal Sosabowski, wordt te weinig ruimte gegeven in de annalen van de Tweede Wereldoorlog en het is een eerbetoon aan de mensen die de strijd tegen de onderdrukking voerden', stellen de ontwerpers van Chora.

De luchtlandingstroepen hebben daarom een speciale rol in het ontwerp. Het archeologisch veld is een symbolisch landingsveld waar het verhaal van de Poolse parachutisten wordt verteld.

Een centrale en stedelijke open ruimte die tegelijk herinnert aan de beddingen van de grote deltarivieren. Het moet een plaats worden voor spel, samenkomst, evenementen en beweging, stelt Chora voor.

De herinnering aan het rivierenlandschap met alle overstromingen wordt vormgegeven door de beplanting. Er komen verschillende planten, kleuren en bestrating.

De herinnering aan het verdere verleden van de prehistorie, Romeinse Rijk en Middeleeuwen wordt gevormd door relings met teksten en in metaal gevormde fragmenten. Die moeten vertellen wat er in de grond aan archeologische vondsten zit. De relings wijzen de bezoeker ook de weg door het stromenlandschap.

Meest in het oog springend is het gebruik van de parachute als symbool.

Parachutes van glasvezelcement staan verspreid in het veld. Die worden in verschillende stadia van ontvouwing getoond. Op de parachutes kunnen bezoekers zitten en kinderen kunnen erin spelen.

In het veld is het verhaal van de landingen op mobiele telefoons te beluisteren. De parachutes vertellen het verhaal van de landingen, maar moeten ook een beeld geven over het ontvouwen van de tijd, ofwel archeologische vondsten zijn momentopnamen in de geschiedenis, die zich blijft ontwikkelen.

Via bluetooth kan het verhaal over de landingen op mobiele telefoons worden verteld.

In het gebied moet er ook ruimte zijn voor spel, ontmoetingen, sport, recreatie en horeca. In paviljoens kunnen een café, buurtcentrum, kiosk en opslagruimte worden gehuisvest. Dat moet de levendigheid in het terrein dicht bij het winkelcentrum en het NS-station verhogen.

De paviljoens hebben geperforeerde wanden waardoor licht binnenvalt en vrij uitzicht naar buiten mogelijk is. Ze moeten een decor van lucht en wolkenfragmenten vormen waartussen de parachutisten landen. 's Nachts stralen de paviljoens licht uit waartussen de parachutes als helder belichte objecten zweven, hebben de ontwerpers van Ghora bedacht.

Tussen de ruim menshoge parachutes op de grond komen rubbermatten of andere quasi-tijdelijke bestratingen. En er komen metalen elementen met kunstwerk en het historisch verhaal.


za maart 05, 2005 8:19 am
Jan Red Devil
Bericht 
Citaat:
Inderdaad Dick, goed opgelet .
Wanneer je de spoorbrug overgaat zie je het direct aan de linkerhand (als je richting Elst/Nijmegen gaat).


Hallo Jeroen,
Misschien reargeer ik wat laat maar ik ontdekte net pas deze topic. De gevraagde wijk Schuytgraaf ligt niet links, maar rechts van het spoor als je vanuit Arnhem vertrekt (richting Elst-Nijmegen) Links ligt namelijk de Arnhemse wijk Elderveld. Daar woon ik namelijk al z'n 30 jaar. Wat betreft het voormalig landingsterrein van generaal-majoor Sosabowski en zijn mannen, want daar hebben we het uiteindelijk over, is het inderdaad spijtig dat er volop gebouwd wordt. Maar laten we eerlijk zijn, dankzij de inzet van o.a. die zelfde Polen leven wij nu al meer dan 60 jaar in bevrijd gebied en dat verklaard de welvaart waar we nu in verkeren. De Nederlandse bevolking wordt nu eenmaal alsmaar groter. Maar gelukkig is het dorp Driel zelf, die ervoor zorgt dat de Poolse strijdmakkers van de Britten destijds, in ere worden gehouden. Bezoek Driel eens en ondekt zelf doormiddel van monumenten en straatnamen waarom de bevrijders van toen "DE POLEN VAN DRIEL" genoemd worden.

Jan


vr aug 19, 2005 2:52 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Jeroen Niels schreef:
Inderdaad Dick, goed opgelet :wink: .
Wanneer je de spoorbrug overgaat zie je het direct aan de linkerhand (als je richting Elst/Nijmegen gaat). En inderdaad, er zal een een stationnetje komen. Alleen ben benieuwd wanner het af is, schiet nog niet erg op in ieder geval.

Jeroen Niels


Geloof dat het in december af moet zijn. Dan moet volgens mij de eerste trein aankomen. Ben niet echt heel direct bij dit project bertokken maar heb gister nog een kabels en leidingen tekening gemaakt voor dit station.

Schuytgraaf is onder verdeeld in 26 woonvelden waarvan er pas in 3 gewoond kan worden. Als Schuytgraaf klaar is zullen er zo'n 6000 woningen staan.

Zelf werk ik ook mee aan dit project als tekenaar. Maar op vrij kleine schaal. Schat iets van 10 tot 20 uur in de week.

Maar moet wel zeggen dat ik het wel jammer vindt dat hier gebouwd wordt. Had liever een andere lokatie gezien waar men huizen ging bouwen.


vr aug 19, 2005 3:36 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Jan Red Devil schreef:
Jeroen Niels schreef:
Inderdaad Dick, goed opgelet .
Wanneer je de spoorbrug overgaat zie je het direct aan de linkerhand (als je richting Elst/Nijmegen gaat).


Hallo Jeroen,
Misschien reargeer ik wat laat maar ik ontdekte net pas deze topic. De gevraagde wijk Schuytgraaf ligt niet links, maar rechts van het spoor als je vanuit Arnhem vertrekt (richting Elst-Nijmegen). Links ligt namelijk de Arnhemse wijk Elderveld.


Ja, stom van me. Woon zelf in de Laar West, nog geen 500 meter ervandaan. Foutje bedankt... :oops:

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


vr aug 19, 2005 8:05 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group