Het is nu vr apr 19, 2024 5:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Mein Copyright 
Auteur Bericht
Ries
Bericht 
Ik heb contact opgenomen met Aspekt. De uitgever wist niet wat hem overkwam, heeft toegegeven dat het van geen kanten deugde en heeft maatregelen genomen om het in de toekomst te voorkomen. De boeken waarover het gaat zijn echter vreemd genoeg nog steeds in de handel. Vreemd genoeg omdat ik het niet heb over een paar woordjes die enige gelijkenis vertonen, maar over een flink deel van de inhoud van de boeken dat gelijk is aan dat wat eerder andere auteurs uitgaven.

Ik geloof niet dat Marc Vermeeren met mij in debat durft te gaan. Zeker niet omdat ik ook nog ontdekte dat hij bij het overschrijven steken liet vallen waardoor hij de plank misslaat.


za feb 06, 2010 6:16 pm
Ries
Bericht 
Hanzel schreef:
Ik heb de boeken van Vermeeren gelezen,en ik vind ze wel aardig en geen moeite met het vermende plagiaat......


Misschien dat je het niet gelooft Hans, maar je hebt geen boek van Marc Vermeeren gelezen. Wat je las was voor een groot deel een sythese van het werk van Kershaw, Toland, Maser, Joachimsthaler en noem ze maar op.


za feb 06, 2010 6:22 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Wanneer de schrijver daadwerkelijk letterlijke teksten overgenomen heeft van Toland en Kershaw is dat kwalijk. Dat staat wat mij betreft niet ter discussie en mag, mits voldoende onderbouwd, ook aangekaart worden. Een synthese van andermans werk is natuurlijk niet per defintie plagiaat. Kershaws Hitler-biografie is tenslotte ook voornamelijk een synthese van andermans onderzoek; hij heeft dit naar eigen inzicht samengevoegd tot een duidelijk en overzichtelijk geheel, aangevuld met zijn eigen scherpe en nieuwe inzichten. Of daarvan in het geval van Vermeegen sprake is, weet ik niet, want ik ken zijn boeken niet.

Met het overnemen van teksten uit Mein Kampf heb ik geen enkel probleem, mits de bedoelingen erachter zuiver zijn. In dit geval lijkt het mij dat de teksten overgenomen zijn als begeleidende informatie. Juridisch gezien is dat misschien niet correct, maar even goed kun je je afvragen in hoeverre zowel de Nederlandse staat als Beieren terecht het auteursrecht claimen. In principe zou dit moeten toebehoren aan de familieleden van Hitler, maar die schijnen daar vanaf gezien te hebben.

Van mij mag Mein Kampf tot het publieke domein behoren en gepubliceerd worden, zolang dat in een historische context gebeurd en niet met de bedoeling om het gedachtengoed te verspreiden (maar daarin voorziet onze wetgeving al prima). Een wetenschappelijke uitgave lijkt mij dus een goed idee.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za feb 06, 2010 6:29 pm
Profiel WWW
George S. Patton
Bericht 
Ries schreef:
Hanzel schreef:
Ik heb de boeken van Vermeeren gelezen,en ik vind ze wel aardig en geen moeite met het vermende plagiaat......


Misschien dat je het niet gelooft Hans, maar je hebt geen boek van Marc Vermeeren gelezen. Wat je las was voor een groot deel een sythese van het werk van Kershaw, Toland, Maser, Joachimsthaler en noem ze maar op.
Ik geloof je zeker Ries,!! zijn er niet meer mensen die met je mee (strijden) tegen de boeken van Vermeeren????


za feb 06, 2010 6:31 pm
Harro
Bericht 
Ries schreef:
Maar dit topic ging over de rechten van Mijn Kampf.


za feb 06, 2010 6:45 pm
Ries
Bericht 
Kevin schreef:
Een synthese van andermans werk is natuurlijk niet per defintie plagiaat.


Dat klopt, maar wel als je daarvoor andermans teksten letterlijk gebruikt en aan elkaar rijgt. En dat is gebeurd.

Kevin schreef:
In dit geval lijkt het mij dat de teksten overgenomen zijn als begeleidende informatie. Juridisch gezien is dat misschien niet correct, maar even goed kun je je afvragen in hoeverre zowel de Nederlandse staat als Beieren terecht het auteursrecht claimen.


De hoofdstukken zijn zonder enig commentaar als 'bijlage' gebruikt. Ze hangen er als los zand bij en dienen weinig ander nut dan boekvulling.
Juridisch is dat niet alleen 'niet correct', maar verboden.

Kevin schreef:
Van mij mag Mein Kampf tot het publieke domein behoren en gepubliceerd worden, zolang dat in een historische context gebeurd en niet met de bedoeling om het gedachtengoed te verspreiden (maar daarin voorziet onze wetgeving al prima).


Van mij ook en zelfs zonder restrictie over hoe het gebruikt moet worden. Daar gaat het me dan ook niet om. Totdat het zover is moet de wet worden nageleefd en zou er al zeker geen - zoals Harro suggereert - wazig gedoogbeleid moeten zijn. Schep als regering maar duidelijkheid.


za feb 06, 2010 7:46 pm
Ries
Bericht 
Hanzel schreef:
Ik geloof je zeker Ries,!! zijn er niet meer mensen die met je mee (strijden) tegen de boeken van Vermeeren????


Ik voer geen strijd tegen Vermeeren, ik erger me aan plagiaat.


za feb 06, 2010 7:48 pm
George S. Patton
Bericht 
Ries schreef:
Hanzel schreef:
Ik geloof je zeker Ries,!! zijn er niet meer mensen die met je mee (strijden) tegen de boeken van Vermeeren????


Ik voer geen strijd tegen Vermeeren, ik erger me aan plagiaat.
Daarom staat het tussen ()jes....


za feb 06, 2010 8:50 pm
Harro
Bericht 
Dus dan mag ik er geen vragen bij stellen? :?


zo feb 07, 2010 1:08 pm
Harro
Bericht 
Okay, maar je gaat mijn vragen dus niet beantwoorden?


zo feb 07, 2010 2:25 pm
Ries
Bericht 
Ries schreef:
Hanzel schreef:
Ik geloof je zeker Ries,!! zijn er niet meer mensen die met je mee (strijden) tegen de boeken van Vermeeren????


Ik voer geen strijd tegen Vermeeren, ik erger me aan plagiaat.


Ik heb vandaag vernomen dat de uitgever van Marc Vermeeren, Aspekt, zich zal beperken tot het uitbrengen van de eerste twee delen van de voorgenomen reeks van vijf boeken over het leven van Adolf Hitler.


wo aug 18, 2010 3:00 am
Ries
Bericht 
Harro schreef:
Dubbel LOL, als ik op Marc Vermeeren en "plagiaat" google kom ik enkel jouw persoonlijke oorlogje tegen op Forum Eerste Wereldoorlog waarbij meteen door anderen wordt opgemerkt dat het door jou "aangetoonde plagiaat" vooral "uiterst discutabel" is en jouw aanval op Vermeeren geheel voor jouw eigen rekening komt. Wellicht moet je die hetze dan ook maar buiten het Stiwot forum houden.


Of het nou Dubbel LOL, LOL of gewoon een constatering is weet ik niet. Feit is dat uitgeverij Aspekt niet verder gaat met Marc Vermeeren. Feit is ook dat ik hele lellen tekst van Vermeeren 1 op 1 kan terugbrengen tot de oorspronkelijke bronnen.
Ik voer absoluut geen hetze tegen Vermeeren, heb daar ook geen reden toe, maar ondertussen is het door mij aangetoonde plagiaat niet meer discutabel.


wo aug 18, 2010 3:25 am
Harro
Bericht 
Guttegut, ga je mij nu ook weer opbellen?


wo aug 18, 2010 7:52 am
Ries
Bericht 
Weet je wat het is Timo? In dit geval kreeg de boodschapper, ik dus, de schuld en werd ik er meteen maar even van beschuldigd een hetze te voeren. Vandaar dat ik blij ben dat inmiddels voldoende duidelijk is dat het door mij 'aangetoonde plagiaat' niet 'discutabel' is.


wo aug 18, 2010 11:20 am
Harro
Bericht 
Ik vind het allemaal prachtig.


wo aug 18, 2010 3:02 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group