Het is nu vr maart 29, 2024 7:05 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Wiedergutmachung 
Auteur Bericht
Tonny
Bericht Wiedergutmachung
Goedenmiddag, bij toeval ontdekte ik deze site en ben hier nieuw.
Mijn naam is Tonny.

Er moet me meteen iets van het hart:
Ergens op deze site las ik een lovend stukje over prins Bernhard.
Nu vraag ik me af of het klopt dat er geschreven wordt dat Bernhard 1 millioen D-mark heeft geïncasseerd van het Wiedergutmachungsgeld dat bestemd was voor oorlogsslachtoffers en voormalige dwangarbeiders.
Er zijn (veel?) mensen die ondanks jarenlange dwangarbeid in Duitse fabrieken etc. die nooit een cent Wiedergutmachung ontvangen hebben, terwijl die dwangarbeid een vreselijke impact op hun leven heeft gehad, kan ik van nabij bevestigen.
Als dit bericht klopt, wordt dat dan voor zoete koek geslikt?


ma nov 15, 2010 4:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Waar wordt dat geschreven? Niet dat dat je vraag beantwoord, maar we gaan hier graag uit van feitelijkheden en als ergens iets geschreven is willen we dat ook graag in de context van de tekst aldaar zien. Hier op dit forum gaat het om Historische feitelijkheden, niet om de moraliteiten daarvan. Het gaat om historische informatie niet om het door het slijk halen van mensen, hoe terecht soms ook.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 5:04 pm
Profiel WWW
Tonny
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Waar wordt dat geschreven? Niet dat dat je vraag beantwoord, maar we gaan hier graag uit van feitelijkheden en als ergens iets geschreven is willen we dat ook graag in de context van de tekst aldaar zien. Hier op dit forum gaat het om Historische feitelijkheden, niet om de moraliteiten daarvan. Het gaat om historische informatie niet om het door het slijk halen van mensen, hoe terecht soms ook.




NRChandelsblad 7 juni 2008 09.28 "Duits geld heimelijk naar prins Bernhard"

http://www.nrc.nl/binnenland/article190 ... ts_geld_...

Zie ook Google, zoeken naar wiedergutmachung prins Bernhard

Als ik de artikelen lees gaat het inderdaad om Historische feitelijkheden.Het is van mij geen kwestie van iemand door het slijk willen halen maar om een m.i. onrechtvaardigheid. Als iemand kan aantonen dat de berichten in kwestie niet kloppen, dan wil ik mijn woorden meteen intrekken.


ma nov 15, 2010 5:08 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ach, iemand kon aanspraak maken op die gelden. Ik vind het feit dat diegenen die die aanspraken beoordeeld hebben en mogelijk aan Prins Bernhard hebben of hebben laten uitbetalen nog veel verwerpelijker dan dat iemand die gelden krijgt en er gebruik van maakt. Dus wie is hier onrechtvaardig bezig geweest, Bernhard of zoals vermeld werd Luns en de Duitse overheid.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 5:20 pm
Profiel WWW
Tonny
Bericht 
Comu schreef:
Nu dat lovende stukje over PB nog op deze site waar je aan refereert.


http://www.go2war2.nl/artikel/1072/Lipp ... rd-zur.htm


ma nov 15, 2010 5:21 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Lovend???? Het is een artikel met op het moment van schrijven de bekende historische feitelijkheden over Bernhard. Een biografie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 5:25 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Overigens is de volgende quote op wikipedia volgens mij de juiste voorstelling van de feitelijkheden op dit moment bekend.

Citaat:
Volgens historicus Gerard Aalders zou Prins Bernhard een miljoen Duitse marken hebben ontvangen via het Wiedergutmachungsverdrag dat Duitsland en Nederland na de Tweede Wereldoorlog sloten. De prins zou eigenlijk recht hebben gehad op 87 000 mark van zijn Duitse familie, maar dat geld werd na de oorlog in beslag genomen. Bernhard claimde volgens Aalders 'na creatief rekenwerk' een miljoen bij Duitsland. Dat miljoen is volgens Aalders als het ware richting Bernhard gekomen, verstopt in de 275 miljoen aan 'goedmakingsgeld'. Nederlandse en Duitse politici, die niet op een conflict zaten te wachten, zouden hebben meegewerkt en gezwegen, aldus Aalders, die zich beroept op Duitse en Nederlandse archieven.


De bronnen waar Aalders zich op beroept heb ik overigens nog nergens kunnen vinden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 5:36 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Leuk Comu, maar die revieuw is natuurlijk weer van de royalty lovers bij uitstek :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 5:43 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zo spectaculair is hij denk ik niet aangezien hij op Bol.com al voor 6 Euro tweedehands te koop is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 6:59 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee en gezien de commentaren in diverse artikelen over het boek betwijfel ik of de bronnen in het boek echt duidelijk worden, maar dat is speculatie want ik ken slechts teksten uit het boek.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma nov 15, 2010 7:15 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group