Het is nu di maart 19, 2024 4:50 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Nederlandse Veteranen 1940 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Nederlandse Veteranen 1940
Beste Allemaal,

Zijn er wel eens herdenkingen waar Nederlandse Veteranen te zien zijn die ons land gediend hebben in Mei 1940?
Het lijkt me namelijk interessant om ook daarvan eens mooie portretten van te gaan schieten..... :wink:

Mocht iemand tips hebben, dan ontvang ik graag info.


vr feb 11, 2011 10:39 pm
IA010
Bericht 
Jazeker, maar ze zijn wel erg schaars aan het worden, de veteranen die er verschijnen. En de blauwe blazers die er zijn, zijn meestal van ná 1940. Logisch, want de jongste van de mei 1940 oorlog is inmiddels 90, wellicht een enkeling van lichting 1940 die nog net 89 is. Aangezien vele in mei 1940 veel ouder dan 20 waren, is het merendeel der levenden dik in de 90. Zo overleed vorige maand één der laatste prominenten, de oud 1e luitenant Londo. Hij was de laatste levende officier van de Grebbeberg, volgens onze gegevens.

Op de Grebbeberg wordt jaarlijks de 8.RI herdenking gehouden op Tweede Pinksterdag. Daarbij zijn overigens al enige tijd geen Grebbe veteranen aanwezig, hoewel er nog enige leven. Ik dacht dat Willem Jagtenberg de laatste werkelijke Grebbe veteraan was die erbij aanwezig was, maar hij is inmiddels niet meer in staat erbij aanwezig te zijn. Het is voor de 1940 veteranen een te grote opgave, zo'n evenement bijwonen. Er zijn veel meer van dit soort traditieherdenkingen. Ik ken ze van 4.RI en bijvoorbeeld van 14.RA.


za feb 12, 2011 2:54 pm
Vin1
Bericht 
Thanks!

Waar zijn dan bijv. Veteranen te zien van de Pr. Irene Brigade? Is hier een speciale herdenking voor?


za feb 12, 2011 9:51 pm
lars40/45
Bericht 
Dhr Groenendaal heeft een indrukwekkende toespraak gehouden op een STIWOT meeting in 2008, Veteraan van Ockenburg. Hij reist nog met eigen auto en komt uit de sprekerspool van Kamp Westerbork.
Bij de Ypenburg herdenking was vorig jaar nog het laatste drietal van deze strijd.
Als je nog iets op de foto wilt zetten moet je er snel bij zijn, het kan dit jaar wel eens je laatste kans zijn gezien de leeftijd en gezondheid van de laatste veteranen uit WO2. Bij het veteraneninstituut in Doorn heeft men centraal alle gegevens en ik heb daar regelmatig contact en een goede ingang. Dus als je een specifieke afspraak wilt plannen dan kan ik mogelijk nog iets voor je doen.
Probeer alvast op internet een inventarisatie te maken van herdenkingen en bijeenkomsten, dat vormt de basis voor een afspraak. In het magazine Checkpoint staat veel van dit soort info bij het onderwerp agenda achterin.
Raadpleeg ook de site van het Veteraneninstituut. Als je de legermusea bezoekt en dan met name de kleine van de eigen onderdelen/dienstvakken maak dan eens een praatje met beheerders, die hebben vaak goede sociale netwerken/contacten.
Succes.


zo feb 13, 2011 12:16 am
Vin1
Bericht 
Klinkt in elk geval interessant een afspraak Lars! In principe is dat niet eens nodig. Als er maar een omgeving is waar deze veteranen aanwezig zijn ter herdenking etc.
Alleen ik heb niet echt de info waar alle bijeenkomsten zijn. Vandaar dit topic. :roll:


zo feb 13, 2011 12:23 am
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht 
Vincent,

Informeer eens bij het veteraneninstituut.

http://www.veteraneninstituut.nl/

Mvg, André :wink:

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo feb 13, 2011 9:57 am
Profiel
Vin1
Bericht 
Dank je voor de tip! :wink:


zo feb 13, 2011 11:17 am
Roel R
Bericht 
Kom eens bij ons kijken, dan kun je dit schieten; Veteranen van 6 nationaliteiten samen;

Afbeelding
www.leudalmonument.nl


ma feb 14, 2011 9:20 am
Wendy versteeg
Bericht Re: Nederlandse Veteranen 1940
Goedendag, daar ik toevallig op dit onderwerp stuitte, wilde ik hierbij toch nog even wijzen op de herdenkingen in Ypenburg op 10 mei 2012.
Daar zullen ook veteranen uit de meidagen van 1940 aanwezig zijn

:D


zo mei 06, 2012 8:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group