Het is nu di maart 19, 2024 4:30 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Ik werd via een lid van een ander forum attent gemaakt op deze opmerkelijke grafsteen op de Bergen op Zoom War Cemetery. Zelf had ik ook nog nooit gezien dat er vliegtuiggegevens op een graf werden vermeld. Maar is er iemand op het forum die meer over dit graf kan vertellen?

Afbeelding

Aircraft Type: Halifax
Serial number: NA 508
Radio call sign: KN – A
Unit: ATTD 77 SQN RAF

Summary:
Halifax NA508 took off from RAF Full Sutton, Yorkshire at 2315 hours on the night of
16/17th June1944, detailed to bomb Sterkrade, Germany. Nothing was heard from the
aircraft after take off and it failed to return to base.
Crew:
RAAF 415498 PO Blair, R A W Captain (Pilot)
RAF Sgt H L Moore (Flight Engineer)
RAAF 425210 PO Pratt, L G (Observer)
RAAF 423597 Flt Sgt G A Armstrong, (Air Bomber)
RAAF 410370 WO J P O’Meara, (Wireless Air Gunner)
RAAF 427807 FO Date, J M (Mid Upper Gunner)
RAF Sgt D G Tastin, (Tail Gunner)

A 1947 report by a Missing Research & Enquiry team stated “ the Communal Police at Neuwer-Amstel reported that the aircraft crashed in flames at Neuwer-Amstel on the night of 16/17 June 1944. German documents confirmed that only one body was recovered that of WO O’Meara.” He is buried at the Bergen-Op-Zoom War Cemetery, Locality Noord-Brabant, Netherlands.
The other six crew members have no known grave and their names are commemorated on the Memorial to the Missing, Runnymede, Surrey, UK.


ma okt 10, 2011 7:52 pm
Marius Peter
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Ik zie even geen foto!


ma okt 10, 2011 8:06 pm
rjajo
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
zo blijft het wel een zeer bijzonder graf :)


ma okt 10, 2011 9:59 pm
Pieter F
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Hmm, vreemd, ik kan de foto zelf wel zien. Zowel op de computer als mobiel.

De steen heeft een RAF en RAAF embleem en verder de inscriptie 'airmen of the 1939-1945 war - members of the crew of Halifax NA508'.


ma okt 10, 2011 10:20 pm
Vin1
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Voor mij ook een witte vierkante steen met een rood kruis :D
Zo heb ik ze inderdaad ook nog nooit gezien :wink:


ma okt 10, 2011 10:30 pm
rjajo
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Vreemd zie niks noppes nada kan je geen linkje maken ?


di okt 11, 2011 12:12 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Staat achter een wachtwoord op WW2talk Pieter dus wij kunnen het niet zien.


di okt 11, 2011 3:20 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Excuus. Nu is de foto als het goed is wel zichtbaar.


di okt 11, 2011 5:33 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Ligt het graf van O’Meara hier dan naast? Of weten ze toch niet zeker of hij het is.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di okt 11, 2011 5:56 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Het graf van O'Meara ligt hier links van. John Patrick O'Meara was een 35-jarige schoolmeester uit Bahgallah.


di okt 11, 2011 7:52 pm
PoppyBooks
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Ze hebben dus genoeg stoffelijke resten gevonden waaruit was op te maken er minstens 2 bemanningsleden van de RAF en RAAF omgekomen waren.
Aangezien er bij de vermisten 2 van de RAF en 4 van de RAAF waren is met de informatie die ze hadden bij de berging niet vast te stellen van wie er stoffelijke resten geborgen waren.
Vermelding van vliegtuiggegevens in de epitaph komt vaker voor, maar blijft bijzonder om te zien.


zo okt 16, 2011 1:20 pm
rjajo
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Ik had ergens gelezen dat er 4 piloten (gedeelten van stoffelijke resten) in een kist waren begraven kan alleen die site niet terug vinden !

Ruud


zo okt 16, 2011 2:21 pm
Pieter F
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
Klopt, ik had de link ook gekregen: http://members.chello.nl/d.notenboom/ha ... lifax.html

Maar dan nog blijft het een opmerkelijke steen. Want er wordt geen aantal genoemd, terwijl men dus blijkbaar wel wist (of was het enkel een vermoeden?) dat het om vier bemanningsleden ging.


zo okt 16, 2011 8:34 pm
Ifs
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
In de wikipedia, onder het lemma 'Halifax (vliegtuig)' staat het volgende:

"Op 16 juni 1944 vlogen bijna 300 bommenwerpers van Yorkshire naar Sterkrade in Duitsland om daar een oliefabriek te bombarderen. Hierbij waren 23 Halifax bommerwerpers van 77 Squadron en waarvan er 22 werden beschoten. Zeven keerden niet in Engeland terug. De NA508 stortte neer in de Bovenkerkerpolder bij Amstelveen. Enkele lichaamsdelen werden meteen geborgen, twee stoffelijke resten zijn in 1953 weggehaald maar er werden nog steeds enkele bemanningsleden vermist. In 1990 is de rest geborgen."


De auteur van dat artikel vermeldt wel niet hoe hij aan deze gegevens komt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halifax_(vliegtuig)


zo okt 16, 2011 9:07 pm
Ries
Bericht Re: Opmerkelijk graf Bergen op Zoom War Cemetery
De CWGC hanteert de volgende, behoorlijk strikte, regels:

Boven aan de zerk staat het embleem van het regiment (of squadron) waar de gesneuvelde toe behoorde. In dit geval liggen er meerdere personen begraven, dat verklaart de twee emblemen.

Daaronder volgt de naam, rang, geboorte- en sterfdatum en eventueel wat andere gegevens. De namen zijn onbekend, de sterfdag niet.

Vervolgens volgt meestal een religieus symbool: het kruis, de davidster, maar soms ook niets als bekend was dat het slachtoffer niet gelovig was. Er is gekozen voor een kruis.

De tekst op het onderste gedeelte van de grafsteen wordt, zoals Poppy al vermeldde, epitaph genoemd. In principe is het aan de nabestaanden om daar een passende tekst voor te vinden. Ik kan me voorstellen dat ze, als niet precies duidelijk is wie waar ligt, in onderling overleg kiezen voor een algemene aanduiding als ‘bemanningsleden van de Halifax NA 508’ en het daar verder bij laten. Daar komt bij dat, hoe sneu misschien ook, de ter beschikking staande ruimte van de epitaph door de Commonwealth War Graves Commision - die zeer hecht aan uniformiteit - beperkt is tot 66 lettertekens. En als ik me niet vergis, zo was het althans tijdens WO1, moeten de nabestaanden per letter betalen…

Goed beschouwd is de grafsteen in Bergen op Zoom eigenlijk een logisch gevolg van de omstandigheden en dus niet eens zo bijzonder.


zo okt 16, 2011 10:05 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group