Het is nu di maart 19, 2024 11:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Publicatie / Auteursrechten 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Publicatie / Auteursrechten
Ik heb een vraagstuk.
Zelf ben ik de laatste tijd bezig met het interviewen van getuigen van de Tweede Wereldoorlog.
Stel deze getuige overlijdt na een paar maanden en ik ga van zijn getuigenverklaring een publicatie maken.

Kunnen er dan problemen komen met:

- Familieleden (zoals kinderen/kleinkinderen) die niet willen dat er iets gepubliceerd wordt over hun vader/opa die met mij gesproken heeft.
- personen die genoemd zijn door de getuige die ik gesproken heb. Die personen lezen bijv. hun naam, of naam van opa in een publicatie en zijn het hier niet mee eens..
- De getuige leest zijn verhaal en ineens wilt hij toch dat de publicatie ongedaan gemaakt wordt.

Zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke problemen?

Hoe sterk sta je (Juridisch) als auteur van een artikel en wat zijn je rechten en verplichtingen. Kan er geeist worden dat een publicatie ingetrokken wordt?

Mocht iemand hier duidelijkheid over kunnen geven, dan verneem ik dit graag....


Laatst bijgewerkt door Vin1 op wo okt 12, 2011 2:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo okt 12, 2011 12:53 pm
sauerkraut
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Om zeker te zijn zou je met hem/haar v o o r a f schriftelijk moeten overeenkomen dat van zijn/haar kant
geen bezwaar bestaat tegen publicatie.


wo okt 12, 2011 1:26 pm
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Dank voor je info.

Maar dat geeft geen garantie op voorkomen van protest van derde die genoemd worden en van familieleden.

Kan daar gezeik mee komen of heb je een soort van persvrijheid?


wo okt 12, 2011 1:33 pm
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Vin1 schreef:
Kunnen er dan problemen komen met:

- Familieleden (zoals kinderen/kleinkinderen) die niet willen dat er iets gepubliceerd wordt over hun vader/opa die met mij gesproken heeft.

Het kan zijn dat ze bezwaren hebben, maar het is aan jou om te beslissen wat je publiceert.

Vin1 schreef:
- personen die genoegd zijn door de getuigen die ik gesproken heb. Die personen lezen bijv. hun naam, of naam van opa in een publicatie en zijn het hier niet mee eens..

Pas het journalistieke principe van hoor en wederhoor toe. Toets, zeker nu de mensen die je hebt gesproken nog leven, de feiten. Je kunt ze nu nog met mogelijke onjuistheden of verkeerde interpretatie confronteren

Vin1 schreef:
De getuigen leest zijn verhaal en ineens wil hij toch dat de publicatie ongedaan wordt.

Als jij kunt aantonen dat hij de zaken die je weergeeft daadwerkelijk zo heeft gezegd, heeft hij geen poot om op te staan. Vandaar dat ik aanneem dat je zo slim bent geweest alles op te nemen. Is ook handig als je met mooie quotes wilt komen.

Oh, en doe voordat je iets publiceert iets aan je taalgebruik...


wo okt 12, 2011 1:59 pm
sauerkraut
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Wanneer je een rechtsgeldige overeenkomst hebt met de geïnterviewde, dan kan daar niet
meer aan geknibbeld worden, ook niet achteraf. Die garantie heb je dus wel. Waar zijn
overeenkomsten dan anders voor?


wo okt 12, 2011 1:59 pm
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Ik neem de gesprekken inderdaad wel op ja.
Maar als ik jouw verhaal lees Ries, dan hoef ik dus niet eens schriftelijk toestemming van de getuige te hebben?
Tenzij ik de geluidsopname openbaar maakt?


wo okt 12, 2011 2:23 pm
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Vin1 schreef:
Ik neem de gesprekken inderdaad wel op ja.
Maar als ik jouw verhaal lees Ries, dan hoef ik dus niet eens schriftelijk toestemming van de getuige te hebben?
Tenzij ik de geluidsopname openbaar maakt?


Klopt, het geven van een interview is indirect ook het geven van toestemming tot publicatie. Het doel van het gesprek is toch duidelijk? Dat houdt ook in dat je de opname openbaar mag maken, tenzij anders overeengekomen.


wo okt 12, 2011 2:48 pm
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
En eventuele genoemde kinderen / of andere betrokkenen (waar bijvoorbeeld belastende info over wordt geschreven), hebben dus nergens recht op en kunnen niks tegen een publicatie doen? Als ik het tenminste beschrijf op deze manier: "volgens Dhr......heeft die en die een appel gepikt".
In dat geval verschuil je, je als auteur achter de getuige of zie ik dat verkeerd?


wo okt 12, 2011 3:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Namen van derden kun je om bezwaren te voorkomen eventueel niet volledig weergeven (J. Jansen / Jan J.). Ik zou daar voor kiezen als er bijzonder negatief over een niet-historische persoon gesproken wordt, bijvoorbeeld een buurman die lid was van de NSB. Zo voorkom je dat nabestaanden je beschuldigen van smaad en laster.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo okt 12, 2011 3:06 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Is dit wat om te laten ondertekenen:

Toestemming tot publicatie

Het doel van het interview was om de lokale geschiedenis van de Haarlemmermeer tijdens de Tweede Wereldoorlog vast te leggen om deze herinneringen vast te leggen voor de komende generaties zodat hier leer uit getrokken kan worden.

Hierbij geef ik, Dhr./Mevr......................................................................

Woonachtig te ........................................................ toestemming aan

Dhr. V. van Rijn om de door mij gegeven informatie wat voortgekomen is

uit het interview van d.d. ...................................................... te gebruiken

voor eventuele publicatie van zijn hand.

Ook geef ik toestemming aan Dhr. Van Rijn om beeld- en of geluidsmateriaal wat gemaakt is tijdens het interview, te gebruiken voor publicatie t.b.v. zijn project.


* Hieronder beschrijf ik echter de beperkingen/bezwaren bij eventuele publicatie:
(Leeg laten indien er geen specifieke bezwaren zijn)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Getekend door, naam / handtekening


wo okt 12, 2011 3:24 pm
sauerkraut
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
In die geest zou het moeten zijn, alleen zijn de formuleringen nogal onbeholpen en juridisch niet waterdicht.
Ik mis o.a. de geboortedatum van de geïnterviewde.
Ik krijg de indruk dat er materie aan de orde komt die gevoelig ligt. Ik kan je voorzichtigheid dan ook wel
begrijpen. Doe dat dan ook met deze overeenkomst en laat die door een deskundige opstellen.


wo okt 12, 2011 4:05 pm
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
In principe krijg ik niet zo veel gevoelige informatie te horen tot nu toe.
Al lijkt dit uit mijn info in dit topic wel het geval te zijn.
Alleen mensen kunnen ook in protest komen vanwege een publicatie wat in mijn ogen niet gevoelig is maar wat misschien door de betrokkenen wel te persoonlijk wordt bevonden om te publiceren.
Dus ik loop nog niet met de gedachte om zware dingen te publiceren. De vraag is meer bedoeld voor het geval dat iemand ineens bezwaar maakt n.a.v. een publicatie.....


wo okt 12, 2011 4:23 pm
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Comu schreef:
Auteursrecht bij een interview ligt bij de geïnterviewde. Zorg dus dat je daar duidelijk toestemming van hebt. Derde partijen kunnen dan enkel verhaal halen bij degene die het interview heeft gegeven. Volg de rechtszaak rond de Endstra tapes maar eens.


Nee hoor, het auteursrecht komt degene toe die het artikel schrijft.

In het geval dat iemand verhaal wil halen is er meestal sprake van smaad. Dan is degene die de uitspraken deed verantwoordelijk, niet degene die ze openbaar maakte.

Een aanklacht wegens smaad heeft niets met het al dan niet hebben van het auteursrecht te maken, het zijn begrippen die niets met elkaar te maken hebben.


wo okt 12, 2011 5:13 pm
sauerkraut
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Ries' mening met betrekking tot het auteursrecht wordt gestaafd in het navolgende artikel:
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=704
Daar staat ook het nodige over de Endstra-tapes.


wo okt 12, 2011 5:31 pm
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Dank u!


do okt 13, 2011 12:11 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group