Het is nu di maart 19, 2024 1:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Publicatie / Auteursrechten 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Ga nou in godsnaam niet moeilijk doen met contracten. Vanaf het moment dat je kenbaar hebt gemaakt dat het gesprek dient als interview, hetgeen mogelijkerwijs ooit gepubliceerd zal worden, is er sprake van een z.g. stilzwijgende overeenkomst.
Wat betreft rechtsgeldigheid is dat niet minder dan een getekende verklaring. Je gesprekspartner weet dat wat hij zegt geen vrijblijvend geklets is en dat zijn uitspraken geregistreerd worden.

Ga je al te formeel te werk, met allerlei moeilijke foef, dan loop je de kans dat het gesprek bij voorbaat dichtslaat. Niet doen dus. Als je blijft twijfelen noem je toch gewoon, tijdens de opname, een paar keer de naam van je gesprekspartner en herhaal je zijn belangrijkste uitspraken ter verificatie. Kortom, mijn advies: maak het niet onnodig moeilijk.

Ik heb ondertussen honderden interviews gepubliceerd. Nog nooit heb ik iemand een contract onder zijn of haar neus geduwd. Eigenlijk heb ik nog nooit klachten gekregen, ik neem alles op band op – niet digitaal – en wijk nooit af van dat wat daadwerkelijk gezegd is.

Mijn advies: ga losjes te werk. Maak je geen zorgen over andermans belangen. En peuter dat wat belangrijk is los, blijf peuteren.


do okt 13, 2011 1:01 am
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Bedankt voor de tips!
PS: Waar zijn jouw interviews na te lezen?


do okt 13, 2011 11:05 am
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Vin1 schreef:
Bedankt voor de tips!
PS: Waar zijn jouw interviews na te lezen?


Hier bijvoorbeeld: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... hp?t=11598


do okt 13, 2011 11:55 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Vincent, alles staat of valt met de afspraak die je gemaakt hebt bij het intervieuw, kortom welke reden heb jij gegeven toen je de mensen hebt geïntervieuwd. Het is onzin er vanuit te gaan dat het afgeven van een intervieuw aan een niet-journalist als het geven van toestemming tot publiceren is namelijk. Als je niet hebt aangegeven de intervieuws te willen gebruiken voor publicatie, kan je namelijk beticht worden van het intervieuwen onder valse voorwendselen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 14, 2011 9:17 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Wilco, bedankt voor je bijdrage.
De antwoord op jouw vraang: De mensen weten dat ik bezig ben met een boek en website. Daarom mag ik langs komen om hun verhaal vast te leggen.


vr okt 14, 2011 9:44 pm
sauerkraut
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
In jouw situatie zou ik de geïnterviewde aan het begin van het gesprek een voorbereide
tekst laten uitspreken waarin hij/zij verklaart de intenties van de interviewer te kennen
en daar in volle vrijheid mee instemt.


vr okt 14, 2011 10:47 pm
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
sauerkraut schreef:
In jouw situatie zou ik de geïnterviewde aan het begin van het gesprek een voorbereide
tekst laten uitspreken waarin hij/zij verklaart de intenties van de interviewer te kennen
en daar in volle vrijheid mee instemt.


Formeel zou dit misschien wel het beste zijn, Sauerkraut, maar in de praktijk is het echt niet nodig. Het schrikt alleen maar af, het komt de spontaniteit niet ten goede en je loopt daardoor de kans dat de gesprekspartner bij voorbaat dichtslaat.
Laat terwijl het bandje loopt gewoon even, tussen neus en lippen door, vallen wat je met het gesprek van plan bent. Dat is genoeg. De stem van degene met wie je spreekt is voldoende om hem of haar later, mocht het nodig zijn, te kunnen identificeren.

Met een veroordeling voor het gebruik van 'valse voorwendselen' zal het wel meevallen. Géén rechter zal een dergelijke uitspraak durven doen, zeker niet als het gesprek openlijk is opgenomen en er geen sprake is van een valse identiteit. Alleen al het opnemen van een gesprek maakt duidelijk dat het om meer gaat dan een vrijblijvend babbeltje. Kortom Vin: niet moeilijker doen dan nodig is.


za okt 15, 2011 12:02 am
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Wilco_Vermeer schreef:
Het is onzin er vanuit te gaan dat het afgeven van een intervieuw aan een niet-journalist als het geven van toestemming tot publiceren is namelijk.


Iedereen mag zich journalist noemen, ook degene die eens per jaar het A-viertje van de Hunselse biljartvereniging ‘Le Carambole’ vult en ook Vin1 die hoopt een leuk verhaaltje bij elkaar te scharrelen.

Er is dus geen enkel verschil tussen het geven van een interview aan een journalist en aan een niet-(beroeps)journalist. Daar komt bij dat je wel erg onnozel moet zijn om te denken dat je vrijblijvend aan het kletsen bent als degene die met je praat het gesprek openlijk opneemt. Zo'n situatie is namelijk nogal ongebruikelijk.

In dit geval is er geen risico te worden beticht van interviewen onder valse voorwendselen; onnodige bangmakerij.

Vin1 schreef:
De mensen weten dat ik bezig ben met een boek en website. Daarom mag ik langs komen om hun verhaal vast te leggen.


Mooi toch? Dan heb je alles geregeld!


za okt 15, 2011 12:31 am
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Vin1 schreef:
De mensen weten dat ik bezig ben met een boek en website. Daarom mag ik langs komen om hun verhaal vast te leggen.


Mooi toch? Dan heb je alles geregeld![/quote]

Klopt ook, maar het gaat er meer om, wat er gebeurd als in het artikel iets staat over bijv. een NSB buurman waar de getuige een negatieve verklaring over aflegd. Zo sprak ik onlangs een getuige die een NSB-er bij naam noemde en wat hij gedaan had en hoe hij ten schade werd gezet na de bevrijding.
Tja de man of nabestaande zullen niet vrolijk worden als dit aangehaald wordt en ik de naam en woonadres noem. Nabestaande kunnen bijv. nog op het adres wonen.

Misschien dat zij een ander vehaal hebben gehoord en het niet eens zijn met hoe ik het neerzet....
Of ze hebben een goede functie misschien en zitten niet op oud zeer te wachten wat opa of vader heeft aangericht...dan gaat de wet persoonsbescherming weer om de hoek kijken, of zie ik dat verkeerd....?

En ja, de man die ik geinterviewd heb, zal dan het probleem inderdad niet zijn.....


za okt 15, 2011 12:59 am
Ries
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Comu schreef:
Wellicht dat je ook nabestaanden van die NSB buurman kunt interviewen.


Laat dat wellicht er maar af. Je moet hoor en wederhoor toepassen en ook de andere kant van het verhaal uitzoeken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een journalist - al dan niet beroeps - als instrument gebruikt wordt om nog eens lekker na te trappen of om de boel flink aangedikt als waarheid te verkondigen.

Verder heb je te maken met je eigen geweten. Je zult een afweging moeten maken of het openbaar belang er echt zoveel mee gediend is dat het gebruik van naam en adres gerechtvaardigd is. Met andere woorden: heeft het zin dingen op een dusdanige manier op te rakelen dat de kans bestaat dat een familie opnieuw met de nek zal worden nagekeken of met de vinger nagewezen?

Voorbeeld: een groot deel van mijn jeugd bracht ik in Veldhoven door. Daar woonde een man die vol humor zat en gek was op kinderen. Hij bouwde eind jaren zestig van die ouderwetse vliegers, van papier en dunne houten latjes, en verkocht die tegen kostprijs aan kinderen. Ze hingen rug aan rug aan het plafond van zijn schuurtje en zijn lol was het dat de aspirant-kopertjes altijd de grootst mogelijke moeite met kiezen hadden. En als ze dan éindelijk een keuze gemaakt hadden vroeg hij doodleuk: ‘vind je deze niet mooier?’, waarna het getwijfel opnieuw begon. Jos had zelfs een reclamevlieger met als opschrift, 'vliegers te koop. Tel.: 12345'. Het was een groot ding dat, ook als het door middel van scharnieren ingeklapt was, door vier man moest worden gedragen en de hele breedte van de straat in beslag nam.
Enfin, het leek alsof de man honing aan zijn reet had. Als de man aan het vliegeren was, was er altijd een zwerm kinderen omheen. En altijd wist hij ze aan het lachen te krijgen. Hij praatte ook veel met ze en omdat hij vertrouwd werd kon hij ze soms in de goede richting sturen.

Ik heb jarenlang contact met hem gehouden. Tijdens een van die ontmoetingen vertelde hij, lichtelijk geëmotioneerd, dat zijn hele leven eigenlijk verpest was omdat zijn vader NSB’er is geweest. Zijn hele leven droeg hij het stempel ‘kind van foute ouders’ en veel volwassenen vonden het nodig om, als een soort verzetsdaad die veel te laat kwam en dus laf, hem te negeren en zelfs te beledigen. En dat terwijl hij in 1945 een klein jongetje was die part noch deel aan de oorlog had.

Nou weet ik wel, Vin1, dat we jaren verder zijn, maar zeker als je over een kleine gemeenschap schrijft kunnen de consequenties groter zijn dan je nu wellicht kunt inschatten. Zolang jij je aan de feiten houdt kan niemand publicatie tegenhouden. Het is aan jou in te schatten in hoeverre de mogelijke schade die je aanricht opweegt tegen het gebruik van (volledige) namen en adressen.

Pikant detail met betrekking tot de vliegerbouwer. De man werd verlinkt door zijn buren en kreeg van de belastingdienst een naheffing. Omdat hij geen boekhouding had bijgehouden, werd een schatting gemaakt die zeer ongunstig uitviel. Einde hobby. Zijn buren bleken dan wel geen echte NSB’ ers geweest te zijn, maar wel de spreekwoordelijke…


za okt 15, 2011 11:58 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Pakkend verhaal, Ries. Soortgelijke ervaringen hadden kinderen van NSB'ers na de oorlog helaas volop.

Vin, handel gewoon integer en open en dan heb je niks te vrezen. Op Go2War2 plaatsen we al jarenlang ooggetuigenverslagen en daar hebben we nooit problemen mee gehad. Namen laten we in sommige gevallen weg ter bescherming van de privacy van de genoemde personen of hun nabestaanden.

Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan bij het oogetuigenverslag van H.A. Bernsen. Daarin noemt hij de naam van een collaborateur en een "moffenmeisje" en haar familie. De achternamen hebben we daar bewust weggelaten. Leeftijdgenoten die zijn opgegroeid in dezelfde straat zullen vast wel weten wie bedoeld wordt, maar het is uitgesloten dat deze info opduikt als je in Google zoekt op de familienaam.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 15, 2011 1:40 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Dank jullie weer voor de info!
En inderdaad Cor, niet elke NSB-er was verkeerd. Ik heb ook nu al echt goede verhalen gehoord over mensen die van de NSB waren, maar geen foute nederlander waren. En zelfs hulp boden aan Nederlanders/joden....


za okt 15, 2011 11:02 pm
rjajo
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
N.S.B. er en geen foute Nederlander ?????


zo okt 16, 2011 12:43 am
Vin1
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
Comu schreef:
rjajo schreef:
N.S.B. er en geen foute Nederlander ?????


Dat is geheel mogelijk, ja. Je overtuiging hoeft je nog geen slecht mens te maken. Velen waren uit economisch oogpunt lid van de NSB. Toen was het ook redelijk crisis. Maar ik merk ook in het topic over "de afrekening" dat je een redelijk ongenuanceerd beeld voert wat dat betreft. Wellicht dat het goed is om eens "grijs verleden" van Chris van der Heijden te lezen. Wellicht kun je dan je mening nog eens herzien. Je komt nu een beetje over als wel de melk horen klotsen, maar niet weten waar de tepel hangt.


Niks aan toe te voegen!!


zo okt 16, 2011 9:49 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Publicatie / Auteursrechten
@ Comu :mrgreen:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo okt 16, 2011 10:17 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group