Het is nu di maart 19, 2024 9:26 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
22 mm kogel Spitfire 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
Marius Peter schreef:
Dennis N schreef:
Is het daarnaast niet zo dat de granaat versplintert en dat er dus scherven door deze genoemde objecten heen moeten boren?


Plaatser heeft het tot 2x toe over een kogel.


Inderdaad een kogel...

Dit zijn de letterlijke woorden die de beste man tegen mij verteld heeft:

Een kogel is door het zijraam binnen gekomen door het hout heen, door de rugleuning van de stoel van mijn opa. Die was net opgestaan. Die hele achter leuning was helemaal aan flarden. Dus die kogel was een beetje dwars gaan vliegen en dwars door mijn grootmoeder heen door. Ze ging nog staan en zei: “Weinand, ik ben getroffen”. En meteen was ze dood. Toen is ie via de bedstede in de kelder gevlogen, alle weekflessen te barsten en daar zat de kogel in de muur. Dat waren die 22 mm kogels.

Er ging ook een kogel boven door het dak. Mijn oom had nachtdienst gehad. Die kogel was dwars door een plooi van zijn deken gevlogen. Dus aan de ene kant het dak in, door zijn deken heen, de andere kant er weer uit, toen door een dikke tak van een boom, die hing helemaal naar beneden. Toen aan de overkant, daar was de boerderij van Schoorl. Daar vloog ie door de deur heen, precies door het slot, toen door een melkbus heen en daar zat ie achter ook weer in een muur. Dus wat een kracht die kogels hadden, verschrikkelijk


Dus ja, leek mij een wat te sterk verhaal. Maar het blijkt dat het technisch gezien toch mogelijk moet zijn geweest?


di nov 22, 2011 9:26 pm
sauerkraut
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
In mijn militaire diensttijd (begin jaren '60) heb ik zowel op de Harskamp alsook in Oldebroek
met de .50 geschoten. We schoten dan op versleten tanks en andere voertuigen. Bij einde
oefening mochten we bij de doelen een kijkje gaan nemen. De uitwerking is werkelijk vernietigend.


di nov 22, 2011 9:29 pm
Marius Peter
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
Barry schreef:
Zie hier wat een .50 doet:

Alles is natuurlijk afhankelijk van zaken als afstand, hoek, munitie, enz. Maar in principe blijft zo'n brok staal wel gaan...


Precies. En zolang we dat niet weten is er geen sluitend antwoord te geven op de gestelde vraag.

Hier speelt dan weer mee hoe dik o.a. de dikke tak was (hout absorbeert namelijk prima kogelpunten en granaatscherven) en hoe groot de afstand van de vier genoemde objecten ten opzichte van elkaar waren i.v.m. vertragingseffect en mogelijk verandering van de baan van het projectiel.


di nov 22, 2011 9:37 pm
Marius Peter
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
Vin1 schreef:
Marius Peter schreef:
Dennis N schreef:
Is het daarnaast niet zo dat de granaat versplintert en dat er dus scherven door deze genoemde objecten heen moeten boren?


Plaatser heeft het tot 2x toe over een kogel.


Inderdaad een kogel...

Dit zijn de letterlijke woorden die de beste man tegen mij verteld heeft:

Een kogel is door het zijraam binnen gekomen door het hout heen, door de rugleuning van de stoel van mijn opa. Die was net opgestaan. Die hele achter leuning was helemaal aan flarden. Dus die kogel was een beetje dwars gaan vliegen en dwars door mijn grootmoeder heen door. Ze ging nog staan en zei: “Weinand, ik ben getroffen”. En meteen was ze dood. Toen is ie via de bedstede in de kelder gevlogen, alle weekflessen te barsten en daar zat de kogel in de muur. Dat waren die 22 mm kogels.

Er ging ook een kogel boven door het dak. Mijn oom had nachtdienst gehad. Die kogel was dwars door een plooi van zijn deken gevlogen. Dus aan de ene kant het dak in, door zijn deken heen, de andere kant er weer uit, toen door een dikke tak van een boom, die hing helemaal naar beneden. Toen aan de overkant, daar was de boerderij van Schoorl. Daar vloog ie door de deur heen, precies door het slot, toen door een melkbus heen en daar zat ie achter ook weer in een muur. Dus wat een kracht die kogels hadden, verschrikkelijk


Dus ja, leek mij een wat te sterk verhaal. Maar het blijkt dat het technisch gezien toch mogelijk moet zijn geweest?


Aah nu komen er meer details over de kogel naar voren. Het verhaal klinkt zo veel aannemelijker.
Triest te lezen hoe het met jouw grootmeoder is afgelopen.
Een sponning en een rugbekleding van een stoel houden niet veel tegen in het geval van een 20mm.
Zo ook bepaalde delen van het menselijk lichaam en een stel glazen flessen.
Dat is dus goed mogelijk.

Kogel twee is ook een mogelijk kloppend verhaal zo te lezen. We weten immers nog niet of de dikke tak ook echt heel dik was. Een tak die iets dikker is dan een takje is inderdaad geen match voor de 20mm.


di nov 22, 2011 9:45 pm
Vin1
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
In elk geval zijn we het er over eens dat het voor mij in eerste instantie wat ongeloofwaardig verhaal, toch goed mogelijk geweest kan zijn. In dat geval hoef ik dus niet te twijfelen aan de man zijn verhaal.
(by the way, het was niet mijn grootmoeder)


di nov 22, 2011 11:58 pm
Marius Peter
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
Vin1 schreef:
In elk geval zijn we het er over eens dat het voor mij in eerste instantie wat ongeloofwaardig verhaal, toch goed mogelijk geweest kan zijn. In dat geval hoef ik dus niet te twijfelen aan de man zijn verhaal.
(by the way, het was niet mijn grootmoeder)


Yep.

Oeps! Klopt verkeerd gelezen! Sorry!


wo nov 23, 2011 12:52 am
Vin1
Bericht Re: 22 mm kogel Spitfire
:wink: no problem


vr nov 25, 2011 3:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group