Het is nu di maart 19, 2024 6:12 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
wie ben ik 
Auteur Bericht
paul van de weg
Bericht wie ben ik
in kort bestek:

geschiedenis - vooral van de 20e eeuw en dan weer in het bijzonder de nazi's - en klassieke muziek zijn mijn grote hobby's.
omdat ik van duitse klassieke muziekfora lid was, werd ik min of meer automatisch lid van duitse geschiedenisfora. daarna ontdekte ik "worldatwar", waarvan ik nog lange tijd hoop lid te zijn.

door familieperikelen had ik verder niet zoveel tijd. nu echter is is dat beletsel weggevallen en kan hopelijk mijn brandende nieuwsgierigheid hier ten dele geblust worden.

ik ben bang, want zie veel parallellen tussen de periode der 20er en 30er jaren en de wijze, waarop de PVV zich nu uit.
ook toen werd onbeschaafd, zo niet onbeschoft, gesproken en gehandeld. ook toen werden in een crisistijd de gevoelens bespeeld van "eigen volk eerst".

ik hoop, dat ik mij vergis. misschien kunnen jullie punten aandragen, waardoor ik minder somber gestemd word.


ma feb 20, 2012 6:22 pm
Harro
Bericht Re: wie ben ik
paul van de weg schreef:
ik ben bang, want zie veel parallellen tussen de periode der 20er en 30er jaren en de wijze, waarop de PVV zich nu uit.
ook toen werd onbeschaafd, zo niet onbeschoft, gesproken en gehandeld. ook toen werden in een crisistijd de gevoelens bespeeld van "eigen volk eerst".

Zoiets? viewtopic.php?f=4&t=12744&p=149032
Harro schreef:
Als de opkomst van de PVV met de opkomst van de nazi's wordt vergeleken roepen de meeste mensen altijd meteen dat Wilders de moslims niet wil vermoorden en dat er "dus" geen overeenkomst is. Maar de overeenkomst ligt niet in de Tweede Wereldoorlog maar in de jaren daarvoor, de jaren dertig - de periode waarin Hitler en zijn nazi's via verkiezingen, in een periode van economische tegenslag en met de schijn een democratische beweging te zijn aan de macht kwamen, waarbij zij voortdurend hamerden op het slechte functioneren van hun politieke tegenstanders, de heersende politieke (Weimar) elite en "links", maar vooral hun gal spuwden over de Joden, die zij als de oorzaak van de ellende bestempelden. Joden die niet integreerden werden als een gevaar gezien en Joden die wel meedraaiden in de samenleving ook: ze konden het nooit goed doen. Dit culmineerde in een vijandbeeld, een "joods-bolsjewistisch gevaar" waarin de bevolking het beeld werd voorgespiegeld dat Joden niet zomaar inwoners van Duitsland waren maar parasieten die profiteerden van de hardwerkende Duitsers, die alleen loyaal waren aan andere Joden en niet aan Duitsland of de Duitsers. Door hen te koppelen aan het communisme werd hen een gevaarlijke politieke agenda toegedicht en de nazi's stelden dat de Joden daarom kost wat kost gestopt moesten worden met wetten die Joden anders behandelden dan de overige Duitsers. Toen zij eenmaal aan de macht waren werden deze wetten ook daadwerkelijk ingevoerd en Joden moesten het land uit. In eerste instantie door met genoemde wetten het leven van de Joden zo onaangenaam te maken dat zij vanzelf vertrokken (wat veel Duitse joden in de jaren dertig ook deden of probeerden) waarbij de hetze tegen de Joden steeds verder werd opgevoerd wat uitmondde in de Kristallnacht, waarbij de aanslagen op Vom Rath en Gustloff en de (vermeende) rol van Joden bij de bloedige Russische revolutie en in het Sovjet-terreurapparaat koren op de molen waren voor de nazi's om alle Joden als gevaarlijk te bestempelen, net als de moord op Van Gogh en het islamitisch terrorisme dat zijn voor de PVV'ers. De NSDAP koppelde de Joden aan een "judo-bolsjewistisch" gevaar. De nazi's maakten daarmee van een religie een politieke ideologie en suggereerden dat alle Joden deze ideologie aanhingen, of zij nu geïntegreerd waren of juist niet, hun geloof geheel niet belijden of juist orthodox, of zij nu pauper, middenstander, advocaat, bankier, professor of industrieel waren. De Nazi's propageerden dat de Joden daarom als groep een gevaar waren voor de Duitse samenleving omdat zij die als een vijfde colonne langzaam overnamen. Dat was de boodschap van de NSDAP in de jaren dertig.

Vervang nu het "judo-bolsjewisme" voor "politieke islam" en de opvatting dat alle moslims deze gevaarlijke ideologie aanhangen ongeacht of ze geïntegreerd zijn of niet, helemaal niet naar de moskee gaan of juist fundamentalist zijn, rotjochie, werkloos, kleermaker, shoarma verkoper, zakenman of politicus, en dat zij als een tsunami van islamisering de Nederlandse samenleving langzaam overnemen. Voila, de boodschap van de PVV. Wie de overeenkomsten niet ziet of ontkent moet toch echt nog eens heel goed nadenken waar hij mee bezig is


ma feb 20, 2012 7:03 pm
paul van de weg
Bericht Re: wie ben ik
Harro schreef:
Zoiets?

De NSDAP koppelde de Joden aan een "judo-bolsjewistisch" gevaar. De nazi's maakten daarmee van een religie een politieke ideologie en suggereerden dat alle Joden deze ideologie aanhingen, of zij nu geïntegreerd waren of juist niet, hun geloof geheel niet belijden of juist orthodox, of zij nu pauper, middenstander, advocaat, bankier, professor of industrieel waren. De Nazi's propageerden dat de Joden daarom als groep een gevaar waren voor de Duitse samenleving omdat zij die als een vijfde colonne langzaam overnamen. Dat was de boodschap van de NSDAP in de jaren dertig.

Vervang nu het "judo-bolsjewisme" voor "politieke islam" en de opvatting dat alle moslims deze gevaarlijke ideologie aanhangen ongeacht of ze geïntegreerd zijn of niet, helemaal niet naar de moskee gaan of juist fundamentalist zijn, rotjochie, werkloos, kleermaker, shoarma verkoper, zakenman of politicus, en dat zij als een tsunami van islamisering de Nederlandse samenleving langzaam overnemen. Voila, de boodschap van de PVV. Wie de overeenkomsten niet ziet of ontkent moet toch echt nog eens heel goed nadenken waar hij mee bezig is

Precies, daarom.

Vervang JUDE in de Nazikretologie door Pool, Roemeen, Moslim of wat dan ook, en de boodschap kan vaak een op een overgenomen worden.
Ik ben geboren in 1942 en heb met veel mensen gesproken over WO II. Heb de lagere school in Indonesië gevolgd. Daar meegemaakt, wat de Darul Islam (een groepering die een islamitisch Indonesië wilde hebben) deed om haar gezag te vestigen. Het enige wat de terroristen van heden van hen onderscheidt, zijn de zelfmoordaanslagen. Verder was het van hetzelfde laken een pak.

Waarmee ik niet zeg, dat de PVV terroristisch is, maar in een vijver met personen die "abjecte" gedachten koesteren, kan je makkelijk iemand vinden, die een stap verder gaat.


ma feb 20, 2012 7:56 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: wie ben ik
Paul, als nieuwkomer heb je al best wat interessante zaken neergeschreven. Maar hier balanseer je op een dun touw. Hedendaagse politiek is hier een heikel onderwerp waar best niet te veel woorden worden aan vuil gemaakt, ook al zijn ze wo2 gerelateerd. Welkom trouwens.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma feb 20, 2012 8:18 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group