Het is nu di maart 19, 2024 8:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Zelfmoord onder Nazi's 
Auteur Bericht
paul van de weg
Bericht Zelfmoord onder Nazi's
Ik weet nog steeds niet wat te denken. Na als die jaren niet.

Waarom pleegden Hitler, Goebbels, Himmler, Göring et al. zelfmoord?

Zou dat zijn, omdat hun hoop op de realisering van een Arisch rijk de grond in was geboord? Of omdat zij wisten misdaad op misdaad gestapeld te hebben en de consequenties daarvan vreesden.

Göring wist gehangen te worden.

Himmler blijkens zijn Posener redevoeringen, dat er iets plaats vond, dat niet in de openbaarheid mocht worden gebracht.

Goebbels, gezien zijn uitlatingen over één prestatie, die hij in ieder geval had bereikt (berlin judenrein zu machen), dat er toch iets aan de hand was.

Hitler kan je op zoveel punten schuldig verklaren. Hij neemt de verantwoording voor de moorden in de nacht der lange messen. Hij schendt Weimars grondwet; laat zich tot Führer benoemen; euthanasiebesluit; terugwerkende kracht voor veroordeling Van de Lubbe; enz.
Ook het toenmalige parlement, dat lak had aan alle regels. Daar hebben ook diverse leden van zelfmoord gepleegd.

Toch angst?

[EDIT: Egbert]Ik heb even de topictitel aangepast. [/EDIT]


di maart 06, 2012 9:29 am
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Stomme vraag ?
Ik denk dat eergevoel ook een rol speelt. Een aantal officieren pleegden ook zelfmoord terwijl zij niet politiek verantwoordelijk waren.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di maart 06, 2012 10:02 am
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Stomme vraag ?
Zelfmoorden:

8 van de 41 Gauleiter
7 van de 47 SS-leiders
53 van de 554 legergeneraals
14 van de 98 Luftwaffegeneraals
11 van de 53 hoogste ambtenaren

Wist Goebbels dat er toch iets aan de hand was?
Wel ja, hij was volledig op de hoogte. Toen Goebbels haar in 1944 verteld had over wat er in Oost-Europa met de joden gebeurde, zei Magda tegen een vriendin: ‘Er ist ein Teufel, er, den ich für meinen Gott gehalten habe. Eigentlich ist Joseph der grössten Schurke der ja das deutsche Volk betrogen hat.’


di maart 06, 2012 10:59 am
paul van de weg
Bericht Re: Stomme vraag ?
Dan mogen we het er op houden, dat onder de hoge Nazi's vermoedelijk toch angst (en mogelijk wanhoop) de drijfveer was. Bij de soldaten merendeels de eer.
Ofschoon een aantal generaals bevelen/besluiten nam, die toch een schending van het oorlogsrecht inhielden. Een echte eye opener is "Deutsche Militärverwaltungen 1938/39 - Die militärische Besetzung der Tschechoslowakei und Polens" van Hans Umbreit. Daaruit blijkt duidelijk, dat al in het begin van de oorlog allerlei wandaden plaats vonden.

Ik kwam tot het eindelijk stellen van mijn vraag, omdat ik de inmiddels gesloten thread over "Wir haben es nicht gewußt" gelezen had.
Daarbij moest ik aan twee punten denken, die ik daar mis.

Het eerste is de uitlating van een een strijder van het eerste uur "James von Moltke".
Citaat:
1943 schrieb Helmuth James Graf von Moltke, der durch die Judenverfolgung zum Widerstand gegen den Nationalsozialismus gebracht wurde: Mindestens neun Zehntel der Bevölkerung weiß nicht, dass wir Hunderttausende von Juden umgebracht haben ... Sie haben immer noch die Vorstellung, dass die Juden nur ausgegrenzt worden sind und nun im Osten in ähnlicher Weise wie vorher in Deutschland weiterlebten.[

Interessant is daarbij Wikis Holocaustkenntnis von Zeitzeugen, waarin dit citaat te vinden is.

Minstens even interessant is echter een passage in het boek van Laurence Rees "De Nazis", de producent c.q. filmscriptschrijver van de BBC-serie "The Nazi's". Zeer weinig Gestapodossiers zijn na de oorlog bewaard gebleven; de meeste waren verbrand. In Würzburg was zo'n nog grotendeels intact dossier.
Rees had inzage in dat dossier en vond er een bericht van ene Maria Kraus over Ilse Sonja Totzke, die volgens Kraus werd verdacht van joodse sympathieën en weinig Nazifreundlichkeit.
Toen Rees uiteindelijk deze Maria Kraus vond en haar confronteerde met haar handtekening op deze beschuldiging, vond er iets opmerkelijks plaats. "Ja, het was haar handtekening. Zij kon zich echter niet herinneren dat document ooit gezien en getekend te hebben" (pagina 57).

Zou er misschien verdringing hebben plaats gevonden bij veel mensen, die niet tot de allerhoogste rangen behoorden? Die niet continu er aan herinnerd werden, welke gruwelijkheden werden gepleegd?


di maart 06, 2012 11:39 am
sauerkraut
Bericht Re: Stomme vraag ?
dubbele post


Laatst bijgewerkt door sauerkraut op di maart 06, 2012 5:15 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



di maart 06, 2012 5:05 pm
sauerkraut
Bericht Re: Stomme vraag ?
Verdringing? Er heb er nooit iets van gemerkt. Ik heb 6,5 jaar in Heidelberg gestudeerd en daarna 29 jaar in Duitsland werkzaam geweest. Beroepsmatig kwam ik frequent in aanraking met veteranen en die lieten juist het tegendeel zien. De massa's egodocumenten die sinds 1945 verschenen zijn bevestigen dat nog eens.
Tijdens reunies werd er luchtig gesproken over zaken die als het al geen ernstige oorlogsmisdaden waren, dan toch wel zaken
die zeer zeker niet door de beugel konden. Daar werd vaak in het bijzijn van vrouwen en soms ook wel geestelijk verzorgers niet moeilijk over gedaan


di maart 06, 2012 5:12 pm
paul van de weg
Bericht Re: Stomme vraag ?
sauerkraut schreef:
Verdringing? Er heb er nooit iets van gemerkt. Ik heb 6,5 jaar in Heidelberg gestudeerd en daarna 29 jaar in Duitsland werkzaam geweest. Beroepsmatig kwam ik frequent in aanraking met veteranen en die lieten juist het tegendeel zien. De massa's egodocumenten die sinds 1945 verschenen zijn bevestigen dat nog eens.
Tijdens reunies werd er luchtig gesproken over zaken die als het al geen ernstige oorlogsmisdaden waren, dan toch wel zaken
die zeer zeker niet door de beugel konden. Daar werd vaak in het bijzijn van vrouwen en soms ook wel geestelijk verzorgers niet moeilijk over gedaan

Dan zal ik dus mijn mening moeten revideren. Want uiteindelijk heeft de Oberstaatsanwalt, mijn aangetrouwde neef - wiens vader overigens eindigde als generaal in de Wehrmacht - hoe graag ik hem ook mag en apprecieer n.m.m. wel grote blinde vlekken. Anders dan zijn dochter en schoonzoon.

Te zijner verontschuldiging moge gelden, dat hij na de oorlog nog drie jaar nodig had om zijn middelbare schoolopleiding af te maken, en tegelijkertijd alles deed om als oudste kind te proberen de kost voor de familie te verdienen.
Zijn moeder, een geboren Gräfin von und zu, had alle eigendommen (waaronder een groot landgoed) in Oost-Pruissen aan de Polen verloren.

Zou die Maria Kraus dan toneelspelen? Dat kan ik toch niet zo een, twee, drie geloven. Daarvoor heb ik toch teveel met Duitsers te maken gehad, die zich die tijd nog goed herinnerden. En afhankelijk van hun instelling of pro- dan wel anti-Nazi waren.
Heel ruw zou je kunnen zeggen: links is anti; midden(rechts) d.i. kerk zal misschien fifty-fifty zijn geweest. Van uiterst rechts is de houding duidelijk. "Polen sind Diebe, haben unseres Land geklaut." En meer van dat soort kretologie.


di maart 06, 2012 6:01 pm
sauerkraut
Bericht Re: Stomme vraag ?
Hang je nooit op aan een paar individuele gevallen in de beperkte familiekring. Mijn opinie is gevormd door ervaringen gedurende ruim dertig jaar.


di maart 06, 2012 6:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group