Het is nu di maart 19, 2024 9:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
David Irving 
Auteur Bericht
paul van de weg
Bericht David Irving
De Holocaustontkenner David Irving heeft een aantal boeken geschreven.
Boeken over personen uit het IIIe Rijk.

Goede informatie over "Holocaustleugner" vindt men op een site, aan hen gewijd.

Wat ik mij afvraag, is, in hoeverre Irvings boeken door zijn visie zijn gekleurd, m.a.w. welke zijn "goed" en welke kan ik vergeten.
Er moeten goede boeken bij zitten naar ik begreep. Maar welke zijn dat?


do maart 08, 2012 3:12 pm
sauerkraut
Bericht Re: David Irving
Ga eens naar:
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Irving
Daar vind je wel antwoorden op je vragen.
Het schijnt hem momenteel niet goed te gaan. Op zijn persoonlijk website vraagt hij om financiële ondersteuning.

Overigens zijn enkele van zijn boeken best wel lezenswaardig en weinig op aan te merken.Ik noem op de eerste plaats de biografie van Goering en ook die van Rommel. Dat geldt ook voor "Die Tragödie der Deutsche Luftwafe", "Hitler und seine Generale" en "War between the Generals". Het laatste bevat prima materiaal over (controverses tussen) de Engelse en Amerikaanse generaals.


do maart 08, 2012 4:38 pm
paul van de weg
Bericht Re: David Irving
sauerkraut schreef:
Ga eens naar:
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Irving
Daar vind je wel antwoorden op je vragen.
Het schijnt hem momenteel niet goed te gaan. Op zijn persoonlijk website vraagt hij om financiële ondersteuning.

Overigens zijn enkele van zijn boeken best wel lezenswaardig en weinig op aan te merken.Ik noem op de eerste plaats de biografie van Goering en ook die van Rommel. Dat geldt ook voor "Die Tragödie der Deutsche Luftwafe", "Hitler und seine Generale" en "War between the Generals". Het laatste bevat prima materiaal over (controverses tussen) de Engelse en Amerikaanse generaals.

Bedankt. Ik had in Usenet 't een en ander gevonden.

Dit citaat liegt er overigens ook niet om
Citaat:
Evans' report was the most comprehensive, in-depth examination of Irving's work:

Not one of [Irving's] books, speeches or articles, not one paragraph, not one sentence in any of them, can be taken on trust as an accurate representation of its historical subject. All of them are completely worthless as history, because Irving cannot be trusted anywhere, in any of them, to give a reliable account of what he is talking or writing about. ... if we mean by historian someone who is concerned to discover the truth about the past, and to give as accurate a representation of it as possible, then Irving is not a historian.

De "Third Reich" boeken van Evans gelden als een monument. Daarom vind ik dit citaat wel heel duidelijk
Citaat:
Richard Evans of Cambridge University, who chased Irving's work back to his sources and showed him routinely distorting archival material, was cross-examined by Irving for 28 hours. Evans wasn't impressed: "He was a bit like a dim student who didn't listen. If he didn't get the answer he wanted, he just repeated the question."

Ik zal het er op houden, dat de vroegere boeken nog kunnen, en heel voorzichtig zijn, als ze over Nazileiders gaan.

Net zo'n selectieve lezer dus als Schultze-Rhonhoff.


do maart 08, 2012 6:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: David Irving
Wees idd. maar heel voorzichtig met zijn materie, en het oeverloos citaten ophalend gedoe uit zijn on-line Pdf bestanden hebben nooit enige indruk op mij gemaakt. De vroegere boeken van Irving afdoen als volledige onzin is ook een zwakke argumentatie, maar dat de man veel onzin vertelde (vroeger en nu) is al langer bewezen door idd. o.a Evans.

Zolang men zelf niet de stoffige archieven induikt en de gegevens niet 360graden cross-check't , is men altijd afhankelijk van iemand anders oordeel, maar de invalshoek of het destilaat van de auteur kan ook totaal fout zijn. Een groot gevaar in deze internet tijden.
Ook al ben je een alcoholicus, zijn Holocaust attitude is een historicus mensonwaardig.

Langs de andere kant, verheug ik me op uw argwanende houding t.o.v de schrijver, want laatst flitsten de citaten van hem doorheen dit forum.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do maart 08, 2012 7:30 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: David Irving
paul van de weg schreef:
sauerkraut schreef:
Ik zal het er op houden, dat de vroegere boeken nog kunnen, en heel voorzichtig zijn, als ze over Nazileiders gaan.


Precies!
Wanneer je dan ook nog de moeite neemt te checken welke bron Irving zelf noemt, dan krijg je geen problemen.
Maar er blijven natuurlijk mensen die Irving altijd en overal wantrouwen wat m.i. lang niet altijd terecht is.


do maart 08, 2012 8:22 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: David Irving
Hoogleraar Diederik Stapel zal in het verleden wellicht ook goed onderzoek verricht hebben. Maar nadat hij als fraudeur door de mand is gevallen, zal niemand nog naar zijn werk willen verwijzen. Dat geldt voor mij ook voor Irving. Die man heeft zulke idiote en schandalige onzin uitgekraamd, dat ik ook zijn werk mijd dat in het verleden door gerespecteerde onderzoekers (zoals Ian Kershaw) wel als bron aangevoerd werd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do maart 08, 2012 8:51 pm
Profiel WWW
sauerkraut
Bericht Re: David Irving
Toch vind ik dat niet juist. Irving stond aanvankelijk te boek als een gerespecteerd onderzoeker, ook in de ogen van degenen die dat nu nog zijn. Ontegenzeglijk heeft Irving zaken onderzocht en gepubliceerd die ook nu nog door de beugel kunnen.

Laten we het nog anders stellen.
Hebben niet andere gerespecteerde biografen van het eerste uur op bepaalde punten terug moeten krabbelen? Ik wil niet zeggen dat die in gelijke mate als Irving in de fout zijn gegaan, maar toch. Van hen zijn alleen Konrad Heiden en William Shirer op alle punten kaarsrecht overeind gebleven, misschien omdat ze ook ooggetuigen zijn geweest.
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat Irving gemeden moet worden waar het betreft zijn latere misbaksels, maar dat geldt niet voor zijn gehele oeuvre.


do maart 08, 2012 9:48 pm
paul van de weg
Bericht Re: David Irving
sauerkraut schreef:
Laten we het nog anders stellen.
Hebben niet andere gerespecteerde biografen van het eerste uur op bepaalde punten terug moeten krabbelen? Ik wil niet zeggen dat die in gelijke mate als Irving in de fout zijn gegaan, maar toch. Van hen zijn alleen Konrad Heiden en William Shirer op alle punten kaarsrecht overeind gebleven, misschien omdat ze ook ooggetuigen zijn geweest.
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat Irving gemeden moet worden waar het betreft zijn latere misbaksels, maar dat geldt niet voor gehele oeuvre.

Juist in een van mijn beide duitse fora geldt dat als een minpunt.
Daar telt alleen maar het nieuwste van het nieuwste, gebaseerd op nieuw ontsloten archieven.

Dat dit ook niet alles zegt, bewijst mij het boek van Franz Fischer over WO I, gebaseerd op een intensieve studie van de archieven van het "Auswärtige Amt". Hij heeft die echter niet vergeleken met buitenlandse bronnen, die anders verhalen.
En als er dan "nieuwe" bronnen (in dit geval juist verloren gewaande) tevoorschijn komen (Reichstagsbrand) worden die als een vervalsing door velen afgedaan.

Dat lot trof overigens ook het dagboek van Anne Frank. Daarom heeft op een gegeven ogenblik het RIOD/NIOD de brontekst aan een gedegen wetenschappelijk onderzoek laten onderwerpen. En nog "twijfelt" de bruine garde.


do maart 08, 2012 10:35 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: David Irving
sauerkraut schreef:
Toch vind ik dat niet juist. Irving stond aanvankelijk te boek als een gerespecteerd onderzoeker, ook in de ogen van degenen die dat nu nog zijn. Ontegenzeglijk heeft Irving zaken onderzocht en gepubliceerd die ook nu nog door de beugel kunnen.

Laten we het nog anders stellen.
Hebben niet andere gerespecteerde biografen van het eerste uur op bepaalde punten terug moeten krabbelen? Ik wil niet zeggen dat die in gelijke mate als Irving in de fout zijn gegaan, maar toch. Van hen zijn alleen Konrad Heiden en William Shirer op alle punten kaarsrecht overeind gebleven, misschien omdat ze ook ooggetuigen zijn geweest.
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat Irving gemeden moet worden waar het betreft zijn latere misbaksels, maar dat geldt niet voor zijn gehele oeuvre.

Klopt, Ian Kershaw bijvoorbeeld verwijst naar een heleboel boeken van Irving in zijn befaamde Hitler-biografie. Maar dit was voordat Irving in opspraak raakte. Ik vraag me af of Kershaw er nu nog voor zou kiezen om naar Irving te verwijzen. Het gaat erom dat je met de kennis van nu volgens mij er niet op kunt vertrouwen dat Irving voldoende objectief was in zijn vorige boeken. Misschien is er niets van te bespeuren, maar die sympathie voor het Derde Rijk en ontkenning van de Holocaust lijkt me niet in één dag ontstaan.

Dat vind ik toch net wat anders dan het feit dat veel andere publicaties van voor 2000 gedateerd zijn. Nieuw onderzoek en het beschikbaar komen van nieuwe bronnen zorgt daarvoor.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do maart 08, 2012 10:49 pm
Profiel WWW
paul van de weg
Bericht Re: David Irving
Kevin schreef:
Klopt, Ian Kershaw bijvoorbeeld verwijst naar een heleboel boeken van Irving in zijn befaamde Hitler-biografie. Maar dit was voordat Irving in opspraak raakte. Ik vraag me af of Kershaw er nu nog voor zou kiezen om naar Irving te verwijzen. Het gaat erom dat je met de kennis van nu volgens mij er niet op kunt vertrouwen dat Irving voldoende objectief was in zijn vorige boeken. Misschien is er niets van te bespeuren, maar die sympathie voor het Derde Rijk en ontkenning van de Holocaust lijkt me niet in één dag ontstaan.

Toevallig heb ik dit een paar uur geleden in het net gelezen.

Bij de eerste druk beschreef hij Irving als een "maverick" (dus ook toen al was er wat te merken). In de laatste druk had hij geen goed woord voor hem over.
Helaas is het gros van mijn boeken door verhuizing nog ingepakt. En moet ik schiften, wat naar de kringloop gaat.
Veel boeken scan ik, alvorens ze weg te doen. Het zal dus nog wel een tijdje duren, voordat ik het zal kunnen lezen.


do maart 08, 2012 11:02 pm
sauerkraut
Bericht Re: David Irving
maverick
Definitie Engels: a term encountered in the literature of industrial statistics to denote an observation lying so far outside the usual range that it is suspected of not belonging to the population under inquiry


do maart 08, 2012 11:09 pm
paul van de weg
Bericht Re: David Irving
sauerkraut schreef:
maverick
Definitie Engels: a term encountered in the literature of industrial statistics to denote an observation lying so far outside the usual range that it is suspected of not belonging to the population under inquiry

Ik dacht aan deze betekenis (dikke Van Dale E-N)
mav·er·ick ['mwvrik] (telbaar zelfstandig naamwoord) (Amerikaans-Engels)
4 non-conformist
onafhankelijke (politicus), individualist, dissident, buitenbeentje

Dat geeft het volgens mij het beste weer. Van buitenbeentje, via dissident naar buitenstaander. Want hij geldt nu toch als outcast?


vr maart 09, 2012 12:18 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group