Het is nu di maart 19, 2024 12:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ???? 
Auteur Bericht
driesboonen
Bericht Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ????
In mijn laatste jaar van het secundair onderwijs is het mij verplicht een eindwerk te schrijven.
Ik heb gekozen voor een geschiedkundig onderwerp namelijk Pearl Harbor.
Ik heb een interessante onderzoeksvraag kunnen stellen omtrent deze gebeurtenis, maar ik weet niet of hij wel correct is.
Ik weet dat mijn onderzoeksvraag eerder suggestief is, maar dat is natuurlijk het leuke aan een onderzoeksvraag.

Mijn vraag is of hij dan ook wel klopt?
Heeft Pearl Harbor geleid tot de ondergang van de Asmogendheden en dus ook van Adolf Hitler?
Het zou mij helpen voor mijn proces als ik wat respons krijg!

Alvast bedankt! :wink:

[EDIT] 1 topic is voldoende [/EDIT]


do apr 12, 2012 1:44 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Zonder meer een interessante vraag.

Ik kan je alvast voorspellen dat je hier geen definitief antwoord op zal vinden. Uiteraard heeft Pearl Harbor de militaire deelname van de VS bespoedigd en daardoor bijgedragen tot de ondergang van het Derde Rijk. Dit was wel vooropgesteld dat Duitsland tevens de oorlog aan de VS verklaarde. Stel dat dit niet was gebeurd. Zou het driemogendhedenpact hebben toegestaan dat DUitsland niet de oorlog aan de VS zou hebben verklaard?
Persoonlijk zou ik je willen adviseren een minder omvangrijke vraag te stellen. Ik denk dat als je deze goed wil uitpluizen, dit heel erg veel werk zal zijn. Maar zeker een interessant onderwerp.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 12, 2012 3:32 pm
Profiel WWW
sauerkraut
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Ik ben het met Wilco eens. Dit is een vraagstelling met een onnoemelijkk aantal mogelijkheden. Je kunt beginnen met Hitlers volstrekt onnodige oorlogsverklaring aan de VS, maar het vervolg is gewoonweg niet te beredeneren.


do apr 12, 2012 4:02 pm
pedor
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Zoals Wilco en Sauerkraut al stelt is het een zeer interessante maar ook een niet zomaar te beantwoorden vraag. Pearl Harbor heeft zeker een bijdrage geleverd,
maar ikzelf denk dat met de inval van de Sovjet Unie, Hitler zijn ondergang heeft ingezet.


do apr 12, 2012 6:13 pm
sauerkraut
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Zo kun je nog enkele andere momenten aandragen die alles bij elkaar tot Hitlers ondergang geleid hebben.
Maar dat terug te voeren tot één bepaald moment is naar mijn mening niet juist.


do apr 12, 2012 7:00 pm
pedor
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
@Sauerkraut ik heb het niet goed verwoord. Wat jij schrijft bedoel ik ook.
Er zijn nog talrijke momenten aan te dragen wat de ondergang heeft ingezet. Een moeilijk te beantwoorden vraag.


do apr 12, 2012 7:07 pm
Leo
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
De Japanse aanval op Pearl Harbour heeft de enorme Amerikaanse industriële capaciteit officieel in het kamp van de geallieerden gebracht. Maar dit zat er toch aan te komen. President Roosevelt en zijn regering hadden de lijnen reeds uitgezet met de Lend-Lease overeenkomst aan het Verenigd Koninkrijk en de blokkade van Duitse, Italiaanse en Japanse goederen in de VS. Daarom ook de beslissing om 'Germany First' aan te pakken. De Britse Premier Churchill had grote invloed bij VS president Roosevelt.


do apr 12, 2012 7:28 pm
paul van de weg
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Ik vermoed, dat ongeacht Pearl Harbor, er op een bepaals moment en situatie zou komen, waarbij een heleboel mitsen en maren van invloed zijn.

Vrijwel heel Europees Rusland zou tegen de Communisten zijn geweest en ook daadwerkelijk de wapens ertegen opgenomen hebben, mits Hitler/Himmler de SSers niet zo bruut de Slaven had laten behandelen en mits de Wehrmacht echt de Conventies in acht zou hebben genomen. D.w.z. indien de commandanten al direct van het begin af aan dat soort acties zwaar bestraft had. Nu gebeurde er nauwelijks wat, sterker, meestal kwam dat soort bevelen van hogerhand (OKW en/of commanderende generaals) en werd dat bijna altijd doorgegeven en gerealiseerd. Ook als men het er niet mee eens was.

Het gevolg daarvan zou zijn geweest, dat Hitler tot een vergelijk met de Communisten zou zijn gekomen. Stalin was veel te blij als hij het Aziatische deel van de SU had mogen behouden. Ik heb ergens gelezen, dat de Sovjets dat serieus als alternatief in het begin van de oorlog overwogen. Vraag me echter niet waar.

En dan kom je bij het soort scenario, dat langzamerhand naar een "worst case" toegaat: Engeland zal het niet meer klaren en tenslotte dreigt een tweefrontenoorlog voor de USA. Voordat het zover komt, zal de USA vermoedelijk toeslaan.
Ofschoon men daar nog niet Hitlers "Zweites Buch" kende, lag de conclusie voor de hand "Nu zijn wij aan de beurt".

Maar... wie kon Hitler echter vertrouwen? De Duitse soldaten, ja. Zijn buitenlandse bondgenoten... in principe ja. De "bevrijde" Russen, waarschijnlijk ook. De West-Europeanen daarentegen vermoedelijk niet. Van de Balkan weten we het, grotendeels fervent tegen.
Hoe groter het gebied dat veroverd werd, hoe meer soldaten AH nodig had om dat onder controle te houden.

Alleen Rusland had voldoende soldaten kunnen leveren om de bezette gebieden onder controle te houden.

Er is dus hier sprake van een situatie. die al in het begin fout ging. Zelfs zonder Pearl Harbor had Hitler vermoedelijk verloren.

Maar... zelfs als alle voorwaarden vervuld zouden zijn, dan nog was het bijna zeker, dat de USA in de loop van de tijd met Duitsland in oorlog was gekomen. Er was al een Amerikaans schip getorpedeerd. Denk aan het Tonkin-incident. Vergeet niet, dat de Jappen in China ook al Amerikaanse schepen aanvielen. Lang voor Pearl.
Aanleidingen genoeg om een binnenlands vuurtje te stoken.

FDR koerste af op een situatie, dat het Amerikaanse publiek massaal zou instemmen met oorlog.
Ik lees net een interessant boek "Pearl Harbor, The Seeds and Fruits of Infamy".
Een heel interessante passage is de volgende, die begint met "In spite of FDR's professed neutrality, however, he was apparently already considering the possibility of conflict with Japan" (pag. 8 ).


do apr 12, 2012 10:20 pm
Marius Peter
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Er zijn zoveel factoren die hebben gelijd tot de ondergang van Hitler.
De oorlogverklaring aan de US heeft hem na verloop van tijd zeker geen goed gedaan maar zo kun je wel meer voorbeelden noemen. De oorlogverklaring aan de US heeft natuurlijk ook ingehouden dat de US breed tegen hem uit kon en wou pakken toen eenmaal de tijd daar was.

Een optelsom van belangrijke factoren hebben Hitler de kop gekost. Daar hou ik het maar op.
Kort door de bocht wellicht, maar toch.


do apr 12, 2012 10:28 pm
analyzer
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
ik denk dat het beter is te zeggen dat het bijgedragen heeft tot de ondergang van Hitler,

Het is altijd een stuk "Wat als...."

Bijvoorbeeld wat als Engeland en Moskou toch gevallen waren (of zelfs maar 1 van de 2), hadden de USA dan nog in Europa komen vechten? of wat als de USA nog wat meer verloren dan Pearl Harbor en eventueel bedreigd werden op het vasteland, zouden ze dan nog Europa eerst aanpakken?

Maar ik denk dat het zonder de 'Yanks' en hun industrie niet gelukt zou geweest zijn (mijn bescheiden mening en zonder afbreuk te willen doen aan de overige geallieerden).


vr apr 13, 2012 9:20 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Ik denk dat je vooral moet oppassen speculatief te worden in je eindwerk en vooral op moet passen met een vraagstelling waar je een ja of nee antwoord op moet geven. What if scenario's horen niet thuis in een historische studie, kunnen slechts een onderdeel uitmaken van je eindconclusie.
"Heeft Pearl Harbor geleid tot de ondergang van de Asmogendheden en dus ook van Adolf Hitler?" Dit is een specifieke ja/nee vraag.
Beter zou je je af kunnen vragen als je in deze lijn wil blijven: "Welke invloed heeft Pearl Harbor gehad op het verloop van de oorlog in Europa." of iets dergelijks. Maar ook dat is een zeer omvangrijke vraag, bijna een vraag voor een doctoraalstudie.
Ik zou je, mede gezien de diverse reacties, vooral willen adviseren een 'kleiner' onderwerp te nemen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 13, 2012 12:08 pm
Profiel WWW
paul van de weg
Bericht Re: Pearl Harbor heeft geleid tot de ondergang van Hitler ??
Een interessante verwijzing naar Pearl Harbor is de brochure/boekbespreking "What we need to know about Pearl Harbor and why"van Charlotte Thompson Iserbyt.

Het door haar besproken boek is "Day of Deceit, The Truth about Franklin Delano Roosevelt and Pearl Harbor".


do apr 26, 2012 2:18 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group