Het is nu di maart 19, 2024 5:53 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Betrouwbaarheid bronnen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Betrouwbaarheid bronnen
Citaat:
Sowieso kan je nooit wat dan ook vertrouwen als het over geschiedenis gaat. Het is altijd gekleurd.
Ook onze visie en interpretatie is dat. We kunnen hoogstens proberen objectief te zijn.

Ik geef hier een voorbeeld. Er bestaat een boek "Die Kriegsschuldfrage". Onder verantwoording van Hugin Freiherr von Greim.
Toen ik die naam las, was ik meteen wakker, want dat is een revisionist. Mijn verbazing was groot, toen ik op de lijst van medewerkers o.a. A.J.P. Taylor ontdekte.
Tot mijn geruststelling zag ik ook de namen van Gerd Schulze-Rhonhof en Udo Walendy.
Verder waren de namen gegeven van H.E. Barnes en D.L. Hoggan. Barnes heb ik snel nagezocht en niets slechts gelezen (wat dus niets zegt); van Hoggan daarentegen bleek duidelijk dat die man een revisionist par excellence is.

Taylor heeft bij mijn weten een gerenommeerde naam. Hoe kan het dat...
Of is hij soms ook...


Dat is dus precies wat ik bedoel Paul en waarom het zo belangrijk is je niet de verlaten op de visie van één persoon, auteur, historicus of wat dan ook.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 09, 2012 4:24 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Betrouwbaarheid bronnen
Citaat:
Paul=Bovendien heb ik ook vraagtekens t.o.v. de "definitieve" cijfers. Het aantal niet ingeschreven vluchtelingen wordt uit een natte duim gehaald.


Van dit antwoord komen mijn haren recht omhoog te staan. Beste Paul, vergelijk het volgende Abschlussbericht even met uw bovenstaand antwoord en met het boek van Irving. Deze heren zijn ook in de archieven gedoken en luiden een ander verhaal.

http://www.dresden.de/media/pdf/infobla ... V1_14a.pdf

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo mei 09, 2012 6:37 pm
Profiel
paul van de weg
Bericht Re: Betrouwbaarheid bronnen
Jean, ik blijf bij mijn mening.

Als je dat bericht goed hebt gelezen, zie je dat er omissies aan het uitgangspunt kleven.

1. Men heeft zich beperkt tot de Sovjetzone, de voormalige DDR, voor cijfers.
2. Nergens vind ik een duidelijke opgave van het aantal uit het Oosten gekomen vluchtelingen. Het lijkt mij logisch, dat diegenen die Dresden overleefden ook daar wegvluchtten0. Vaak naar het Westen. Hun evt familieleden, die wèl in Dresden zijn omgekomen, zijn dus onbekend. Let wel, het gros van de vluchtelingen was niet geregistreerd.
3. Ik moest even zoeken, want ik miste een essentieel feit. Ik vond het in de Spiegel over het bombardement van Hamburg
Citaat:
Die Gesamtzahl der Toten der Operation Gomorrha kann nur geschätzt werden, da viele Leichen zu Asche verbrannten
Datzelfde is in Dresden natuurlijk ook gebeurd.

Kortom: de cijfers over Dresden kunnen waar zijn, maar net zo goed een stuk hoger zijn.

Paul

PS Ik weet het niet, maar vermoed dat zij hoger zijn dan de commissie gaf. Doch veel lager dan bij Irving.


wo mei 09, 2012 8:40 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Betrouwbaarheid bronnen
U gaat hier even vanuit uw zetel deze onderzoekscommissie ontkrachten?
Je moet heel het document lezen, en vooral wat er over de vluchtelingen wordt gezegd.

Hier meer met ook kaartjes
http://www.dresden.de/de/02/110/03/c_015.php

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo mei 09, 2012 9:42 pm
Profiel
paul van de weg
Bericht Re: Betrouwbaarheid bronnen
Jaen,

in een punt zit ik fout: het verassen van mensen. Daarentegen is er een ander punt: ik zie geen cijfers van gewonden die met familie naar het westen vluchtten en onderweg stierven.
Ik zou niet weten hoe groot dat getal moet zijn, maar meer dan 1000 lijkt mij toch wel erg veel.

Wat absoluut niet is meegenomen, want onmogelijk te geven, zijn de mensen die ten gevolge van Dresden ziek werden en pas veel later overleden. Denk bij voorbeeld aan stoornissen aan de longen. Bij die hitte krijg je dat zo.
Hetzelfde probleem was er ook bij de atoombommen.
Laten we aannemen dat hoogstens 2.000 mensen niet direct of na een langere tijd overleden. Maar allen ten gevolge van Dresden.

Verbeter mij alsjeblieft als jij het wel vindt. Het verbaast mij wel, of heeft de commissie zich willens en wetens beperkt tot de directe doden. Dat heb ik ook niet kunnen vinden.

Paul


do mei 10, 2012 12:12 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group