Het is nu di maart 19, 2024 10:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Monument voor Tsjechische vliegtuigbemanning 
Auteur Bericht
Roel R
Bericht Monument voor Tsjechische vliegtuigbemanning
De situatie in het bootje is kritiek, Scerba is bewusteloos en ligt met zijn hoofd half in het water.
“Pavle…we moeten iets doen. Kom, dan leggen we hem bij Mohr op schoot anders verdrinkt hij”.
“We moeten hem vastmaken anders valt hij weer”.“OK, nu is tenminste het gezicht van Mohr bedekt.
Ik kan er niet meer langer naar kijken… dan word ik gek”.

Het wordt stil. De nog half levenden komen steeds dichter bij de dood. We hebben geen kracht meer. We zijn stil van uitputting.
De blijdschap die we bij zonsopgang nog voelden is definitief weg. Is onze laatste hoop op redding vervlogen?
We zijn zo zwak, we weten het gewoon niet meer. Niemand spreekt.
Onze hoofden zakken weer langzaam op onze borst. De tijd kruipt voorbij…

Als ik mijn ogen sluit komen mijn dromen terug, maar nu in stukken en de gaten worden groter en groter tot uiteindelijk……. duisternis.


Fragment uit het boek “Flying for Freedom”.

Monument voor Tsjechische Vliegtuigbemanning

Op 28 december 1941 verliet de Vickers Wellington KX-B, serienummer T-2553 van 311 (Tsjechische) Squadron RAF, het vliegveld van East Wretham. De bemanning bestond uit: 1e piloot Sgt. Alois Šiška, 2e piloot Sgt. Josef Tománek, navigator
F/O Josef Mohr, boordwerktuigkundige F/O Josef Ščerba, neuskoepelschutter
Sgt. Pavel Svoboda en staartschutter Sgt. Rudolf Skalický. Hun doel was het bombarderen van de haven van de Duitse plaats Wilhelmshaven. Boven het doelwit werd het vliegtuig zwaar beschadigd en was uiteindelijk gedwongen in de Noordzee te landen, ongeveer halverwege Nederland en Engeland.

Rudolf Skalický kon niet meer uit het zinkende toestel komen maar de andere vijf bemanningsleden lukte het in het reddingsbootje te kruipen. Zes gruwelijke dagen later, op 3 januari 1942, spoelde dit bootje aan op de Nederlandse kust nabij Petten. Slechts drie van de vijf bemanningsleden waren nog in leven: Alois Šiška,
Josef Ščerba en Pavel Svoboda.

De dragers van de eretitel „Šiškova“ 222nd Czech Training Squadron“ vinden het hun plicht een waardig monument te creëren in Petten dat een voortdurend eerbetoon zal zijn voor deze uitzonderlijke mannen, hun enorme moed en wilskracht om ondanks alle tegenslagen te overleven. Ze hebben een projectteam samengesteld waarin o.a. Mevr. Dekker (Burgemeester van Zijpe) zitting heeft genomen. Het project wordt ondersteund door vele hoogwaardigheidsbekleders zoals Ambassadeur Horák van Tsjechië en Ambassadeur Arkwright van Groot-Britannië.

In aanwezigheid van familieleden van de bemanning, diverse hoogwaardigheidsbekleders en ooggetuigen zal het monument onthuld worden op woensdag 17 oktober 2012.

Voor meer informatie zie de website http://www.KX-B.com.


ma mei 21, 2012 8:41 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group