Het is nu di apr 23, 2024 10:37 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Info over Duitse begraafplaats gevraagd. 
Auteur Bericht
Marius Peter
Bericht Info over Duitse begraafplaats gevraagd.
Halla allemaal,

Graag wil ik meer weten over de achtergronden bij de Duitse begraafplaats in Lommel (B).
Belangrijkste vraag die ik erbij heb is of de Duitsers die daar begraven liggen (voorjaar 1940 gevallen) ook inderdaad allen in België zijn gesneuveld. Het is namelijk nogal dicht bij de Ned. grens.
Maar wij hebben natuurlijk een eigen Duits begraafplaats.

Andere vraag: Liggen er veel 1940 graven of juist meer 1944.

Dat soort info.

Wie kan er meer over vertellen?


vr aug 03, 2012 3:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Info over Duitse begraafplaats gevraagd.
Op de website van de Volksbund kan je in ieder geval de volgende informatie vinden

Citaat:
Lommel
Während der Kämpfe in Belgien und Westdeutschland, insbesondere bei Aachen, im Hürtgenwald und am Brückenkopf Remagen, bestattete der amerikanische Gräberdienst die in diesem Kampfbereich geborgenen deutschen Gefallenen provisorisch auf vier Sammelfriedhöfen: Henri-Chapelle, Fosse, Overrepen und Neuville-en-Condroz. Aus den vier genannten Orten wurden die Toten in den Jahren 1946/47 nach Lommel umgebettet. 1946 übergab der amerikanische Gräberdienst diese provisorische deutsche Sammelanlage den zuständigen belgischen Behörden. Diese betteten weitere deutsche Kriegstote des Zweiten Weltkrieges aus den verschiedenen Landesteilen Belgiens nach Lommel um. Die betroffenen Erstgrablagen wurden dabei aufgelöst. Außerdem erhielten hier 542 deutsche Soldaten des Ersten Weltkrieges, unter Auflösung eines kleinen Soldatenfriedhofes in Leopoldsburg, ihren letzten Ruheplatz. Für jeweils zwei Tote wurde ein Betonkreuz gesetzt.

Identifizierung der Unbekannten
Auf dem 16 Hektar großen Friedhof stehen fast 20.000 Kreuze. Jedes Kreuz steht für zwei Gefallene, Schilder auf beiden Seiten tragen die Namen, Lebensdaten und die Grabnummer. Von den 39.094 Gefallenen, die hier ihre letzte Ruhe erhalten haben, waren ursprünglich 13.000 unbekannt. Der Volksbund konnte bis heute fast 7.000 Schicksale nachträglich klären.

Einweihung
Am 06. September 1959 wurde diese bislang größte deutsche Kriegsgräberstätte des Zweiten Weltkrieges im Westen im Rahmen einer Gedenkstunde der Öffentlichkeit übergeben.

Lage
Provinz Limburg in Belgien, ca. 37 km nördlich Hasselt, ca. 4 km südlich der Stadt Lommel, an der Straße Lommel-Leopoldsburg


Wikipedia geeft
De soldaten die hier zijn begraven, sneuvelden in hoofdzaak tijdens:
De 18-daagse Veldtocht (10 mei - 28 mei 1940)
De 3 Slagen rond Aken (13 september - 10 december 1944)
Slag om het Hűrtgenwald (19 september 1944 - 10 februari 1945)
Slag bij Bruckenkopf (bruggenhoofd) Remagen (in de nacht van 7 op 8 maart 1945)
Het Ardennenoffensief (16 december 1944 - 30 januari 1945)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_mil ... _in_Lommel

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op vr aug 03, 2012 6:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



vr aug 03, 2012 5:54 pm
Profiel WWW
Marius Peter
Bericht Re: Info over Duitse begraafplaats gevraagd.
Bedankt Wilco voor deze bijdrages. Maakt veel meer duidelijk.


vr aug 03, 2012 6:02 pm
davy
Bericht Re: Info over Duitse begraafplaats gevraagd.
Als ik mijn collectie van bidprentjes over Lommel bekijk, zal het zo van 1940 en 1944 ongeveer gelijk zijn.
Ik heb nu ongeveer 150 bidprentjes en foto's en voor 1940 zijn het er 57 en voor 1944 53 stuks.

Denk dat er weinig bij liggen die in Nederland zijn gesneuveld omdat bv de Fallschirmjäger die op Eben Emael zijn gesneuveld toch op Ysselstein liggen. Ook de doden van de bruggen Canne, Vroenhoven en Veldwezelt liggen in Ysselstein.

Dat lijstje op Wikipedia klopt ook en verder liggen er bevoorbeeld nog begraven:
Vliegtuigbemanningen, gesneuveld op zee (aangespoeld) of boven België,
Marinebemanningen die verwond werden op zee en gestorven zijn in België,
Slachtoffers van luchtbombardementen, bv op de opleidingscentra in Leopoldsburg in mei 1944,
Soldaten die verwond werden, verpleegd werden in Brussel-Evere en daar gestorven zijn,
Vele gesneuvelden van de bevrijdingsdagen in september 1944 bv. Geel, Hechtel, Helchteren, enz.
Soldaten omgekomen bij ongevallen, ziektes of zelfmoord,
Soldaten die overleden in krijgsgevangenschap na de oorlog (tot 1947)
Ook liggen er 542 gesneuvelden van WOI.

Groeten, Davy


ma aug 06, 2012 8:26 pm
Marius Peter
Bericht Re: Info over Duitse begraafplaats gevraagd.
davy schreef:
Als ik mijn collectie van bidprentjes over Lommel bekijk, zal het zo van 1940 en 1944 ongeveer gelijk zijn.
Ik heb nu ongeveer 150 bidprentjes en foto's en voor 1940 zijn het er 57 en voor 1944 53 stuks.

Denk dat er weinig bij liggen die in Nederland zijn gesneuveld omdat bv de Fallschirmjäger die op Eben Emael zijn gesneuveld toch op Ysselstein liggen. Ook de doden van de bruggen Canne, Vroenhoven en Veldwezelt liggen in Ysselstein.

Dat lijstje op Wikipedia klopt ook en verder liggen er bevoorbeeld nog begraven:
Vliegtuigbemanningen, gesneuveld op zee (aangespoeld) of boven België,
Marinebemanningen die verwond werden op zee en gestorven zijn in België,
Slachtoffers van luchtbombardementen, bv op de opleidingscentra in Leopoldsburg in mei 1944,
Soldaten die verwond werden, verpleegd werden in Brussel-Evere en daar gestorven zijn,
Vele gesneuvelden van de bevrijdingsdagen in september 1944 bv. Geel, Hechtel, Helchteren, enz.
Soldaten omgekomen bij ongevallen, ziektes of zelfmoord,
Soldaten die overleden in krijgsgevangenschap na de oorlog (tot 1947)
Ook liggen er 542 gesneuvelden van WOI.

Groeten, Davy


Hey Davy, bedankt voor deze extra gegevens. Ik krijg het plaatje steeds helderder.
Dank!


ma aug 06, 2012 9:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group