Het is nu vr maart 29, 2024 1:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Simpele vragen ? 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Simpele vragen ?
Ik ben al aardig wat jaartjes bezig met de geschiedenis van de 2e Wereldoorlog, maar toch heb ik wat vrij simpele, en misschien wel domme, vragen waar ik eerlijk gezegd geen duidelijk antwoord voor weet.

1. Er wordt steeds gesproken over het 1000-jarige Duitse Derde Rijk. Waarom 1000, of is dit meer symbolisch bedoeld ? Waarom het Derde Rijk, was er ook al een Eerste of Tweede Rijk dan ? Zo ja, wat waren deze dan ?

2. Ook over de verovering van de gebieden door de Duitse troepen heb ik een simpele/domme vraag. Hitler kwam aan de eisen van de meeste mensen in Duitsland tegemoet. Hij beloofde ze werk en voorspoed en deze zaken heeft hij ook verwezelijkt. Maar waarom nu eigenlijk echt een oorlog en de verovering van vele landen ? Waarom deed Alexander de Grote dit of Napoleon ? Wat was hier nu precies de bedoeling of noodzaak van ? Praten we hier over het hebben van de totale macht in Europa of de wereld, of komen andere aspecten de hoek omkijken ?


do sep 30, 2004 8:16 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het eerst en tweede rijk waren voor zover ik me kan herinneren het Romeinse Rijk en het Rijk van Alexander de Grote (over die tweede twijfel ik). Het Duizendjarige Rijk was symbolisch omdat Hitler altijd stelde een Rijk te willen vestigen dat Duizend jaar zou kunnen bestaan. Ik dacht dat die uitspraak ook t emaken had met verwijzingen naar het Romijnse Rijk.

Een andere belofte van Hitler was de verovering van Lebensraum voor zijn volk en zijn economie. Hierbij dien je eveneens je economische vijanden uit te schakelen. Inderdaad voorzag hij heel West Europa als zijn Lebensraum. In de landen ten Westen en Noorden van Duitsland zouden de meest emensen uiteindelijk worden weggetransporteerd naar het Oosten (Sovjet-Unie, nadat die gebieden daar waren ontdaan van de niet Arische volkeren). Nederlanders zouden geloof ik in een deel van de Sovjet Unie terechtkomen.
De vrijgekomen landen zoals Nederland, Belgie, Frankrijk zouden dan verdeeld worden onder de Duitsers zelf
Althans dit is wat ik er ooit van begrepen heb.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 30, 2004 8:24 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Oké Wilco bedankt, maar het waren op zich niet zulke domme vragen, toch... ? :wink: Ik ben altijd bang dat er op een gegeven moment een jongetje van 10 jaar naar mij toe komt en mij deze simpele vragen voorlegt. We weten echt wel wat af over gebeurtenissen, data, eenheden, enz, maar de elementaire zaken/vragen....... :wink:


do sep 30, 2004 8:30 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, ik heb dergelijke vragen thuis al eens moeten beantwoorden. Moet eerlijk zeggen dat ik toen ook even moest slikken en heel hard aan het zoeken ben geslagen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 30, 2004 8:35 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Nou, er zit een kans in dat ik binnenkort wordt uitgenodigd op een lagere school voor het geven van een soort lezing over de 2e Wereldoorlog, en kinderen stellen nu eenmaal 'simpele' vragen, waar je zelf eigenlijk nog nooit over heb nagedacht :mrgreen: . Als je voor de klas staat, en je krijgt dit soort vragen op je afgevuurd, sta je inderdaad even 'met je mond vol tanden'.

Overigens, mocht iemand nog meer van deze 'simpele' vragen hebben, laat ze ons a.u.b. even weten.


do sep 30, 2004 8:38 am
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Wat dat veroveren betreft, volgens mij ging het naast het bekende 'lebensraum' ook om het binnen de landsgrenzen halen van bepaalde grondstoffen (olie/ijzererst) zodat Duitsland niet afhankelijk was van Rusland of (bijvoorbeeld) Noorwegen voor de doorvoer van (zweeds) ijzererst.
Over die 1ste en 2de rijken heeft Wilco het volgens mij ook goed (wat romeinen en alexander de grote betreft).

En er bestaan geen simpele en al helemaal geen domme vragen hè Hans.

_________________
a.k.a. Jeroen


do sep 30, 2004 8:52 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk Jeroen. Maar juist dit soort simpele vragen, zijn ook vaak de meest moeilijke, omdat je er eigenlijk nog nooit goed over heb nagedacht.


do sep 30, 2004 8:59 am
Leo
Bericht 
Nou ja,.....simpele vragen.

Ik meen mij te herinneren dat in de late middeleeuwen een Duitse krijgsheer,Frederick de Grote,de idee opperde om een duizend-jarig germaans rijk te stichten.Hij werd beter bekend onder de naam Barbarossa,en ook hij liep zich te pletter in het toenmalige Rusland.
De voorliefde van de nazi's voor Germaanse mistiek laat mij besluiten dat Hitler voor zijn duizend-jarige rijk en de codenaam Barbarossa(de inval in Rusland) ten rade ging in de geschiedenisboeken.....of niet ???.

Voor de benaming 'Derde Rijk' heb ik geen zinnige verklaring.

Voor zijn veroveringsdrang wel.Tot en met Polen werden hem alle veroveringen toegestaan door de toen dominerende landen in Europa (om geen namen te noemen). In Duitsland was Hitler een idool dat blijkbaar alles kon en alles mocht.
Na Duinkerken ging er een belletje rinkelen.
Even off-topic,maar toch in deze kontekst. Een tijdje geleden hoorde ik een Poolse politieker op TV. "Een verenigd Europa ?? Polen heeft van Europa nog nooit iets gekregen ",en ik kan zijn uitspraak niet kwalijk nemen.

...-


do sep 30, 2004 10:20 am
dvdhoven
Bericht 
Volgens mij is het het volgende lijstje:

1. Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie (vanaf ongeveer Karel de Grote tot ergens bij de Dertigjarige Oorlog); hiertoe hebben delen van Nederland ook behoort.
2. Duitse Keizerrijk (half 19e eeuw/begin 20e eeuw; huis Hohenzollern)
3. Nazi Rijk

Dat deze rijken zich als elkaars opvolger zagen is ook aan de keuze van het wapendier te zien. Alledrie een adelaar of te wel een Rijksadelaar, zoals Deventer die nog in zijn stadswapen heeft, want Deventer was een Keizerlijke vrije Rijkstad.

Het Duitse Keizerrijk viel in twee delen uiteen nadat Karel V troonsafstand had gedaan. Zijn zoon Philips II kreeg Spanje en de Lage Landen en zijn broer Ferdinand kreeg het Duitse Rijk, dat uiteindelijk is overgegaan in het Oostenrijkse keizerrijk, dat eindigde met Keizer Karl na het beëindigen van de 1e Wereldoorlog.
Na de Dertigjarige Oorlog is Duitsland uiteengevallen in een lappendeken van vorstendommen, hertogdommen, etc en was de keizer een soort schimmige figuur, die alleen in de Oostenrijkse landen nog macht had.
Het is het Koninkrijk Pruissen geweest dat via allerlei middelen de Duitse landen wist te verenigen tot het Duitse Keizerrijk onder de Hohenzollern. Denk aan Bismarck. En hierbij is ook al oorlog niet geschuwd. Bijv. Schleswig-Holstein is midden 19e eeuw op Denemarken veroverd.

Veroveren? Geen idee waarom.
Maar ze deden het allemaal, inclusief de Nederlander met Indië; de Britten met al hun kolonieën.
En denk eraan dat de Duitsers daar ook een traditie in hadden. Bijvoorbeeld grote delen van Oost Europa waren Duitse kolonieën, de ridders van de Duitse Orde waren veroveraars.
En denk maar aan Nederland, waar het in de Middeleeuwen constant knok was. De Bisschop van Utrecht met de Friezen (Slag bij Ane oa), De Bisschop van Utrecht met graven/hertogen van Gelderland, enz.


do sep 30, 2004 10:28 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Volgens mij is dit het antwoord op Hans zijn eerste vraag:

1e Rijk - Heilige Romeinse Rijk der Duitse natie 962 - 1806 (pas in de 15e eeuw werd het echter zo genoemd, maar de ontstaansgeschiedenis lag in 962)
2e Rijk - Duitse Keizerrijk 1871 - 1918

Citaat:
Der Begriff wurde primär für Propagandazwecke eingesetzt, mit der suggeriert werden sollte, dass der von den Nationalsozialisten propagierte Staat in der Nachfolge des von Heinrich I. (919 - 936) gegründeten und bis 1806 in Form des Heiligen Römischen Reiches Deutscher Nation bestehenden 1. Reichs und des 2. (Kleindeutschen) Reichs Bismarcks von 1871 stehe. Die Nationalsozialisten propagierten es auch als Tausendjähriges Reich, da es nach den Vorstellungen Adolf Hitlers tausend Jahre Bestand haben sollte. Tatsächlich belief sich die Dauer auf zwölf Jahre.

http://www.matheboard.de/lexikon/Dritte ... nition.htm


Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_Roomse_Rijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Rijk

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do sep 30, 2004 11:42 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kijk, toch weer anders dan ik gelezen heb. Zouden zelfs de nazis het hier toen niet over eens geweest zijn? :|

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 30, 2004 12:03 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Nog zo'n vraag waar ik eigenlijk nog nooit zo over heb nagedacht, maar die ook gesteld kan worden.

Jarenlang hadden de Duitsers het 'Hakenkruis' als symbool. Waar waarom, wat stelde dit precies voor en wat is hier de geschiedenis achter of de reden voor ? Iets uit de Romeinse tijd, of.... ?


do sep 30, 2004 3:49 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Zie site van Kevin (wikipedia) is eigenlijk wel eens handig bij dit soort 'algemene' vragen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hakenkruis

_________________
a.k.a. Jeroen


do sep 30, 2004 4:09 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Met een simpele Google kwam ik op deze pagina:
http://www.heinpragt.com/symbols/symb10.php

Als zoekbegrippen opgegeven Oorsprong Hakenkruis en voila.


do sep 30, 2004 4:10 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor de mensen die niet wilden zoeken, het Hakenkruis was van oorsprong een geluksteken dat in veel landen werd gebruikt. Zelfs de Amerikaanse 45th Infantry Division had de hakenkruis tot 22 mei 1939 als kenteken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 30, 2004 5:24 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group