Het is nu do maart 28, 2024 11:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nederlandse inbreng D-Day 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Nederlandse inbreng D-Day
De Nederlandse inbreng tijdens de landing in Normandië op 6 juni 1944 was natuurlijk relatief klein te noemen. Zo was natuurlijk wel de Prinses Irene Brigade actief en lagen de Nederlandse oorlogsschepen Soemba en Flores tijdens de landingen voor de Normandische kust.

Echter, voor zover ik weet was dit eigenlijk alles. Zijn er nog meer noemenswaardige acties of deelnames van Nederlandse schepen, eenheden of personen tijdens D-Day te noemen die misschien niet zo bekend zijn of misschien totaal wel in de vergetelheid zijn geraakt ?

Hebben misschien Nederlandse soldaten wel individueel een belangrijke of heroïsche rol gespeeld tijdens deze begindagen van D-Day ? Enfin, alles wat met de Nederlandse inbreng op D-Day te maken heeft kan gepost worden in dit onderwerp.


zo apr 11, 2004 10:57 am
David
Bericht 
Ik heb hier nog ergens een bijlage van de Telegraaf liggen van Juni 1994, inderdaad een speciale uitgave i.v.m 50 jaar D-Day. Deze bijlage gaat alleen maar over de Nederlandse inbreng tijdens D-Day.
Kan het alleen niet zo snel vinden tussen al m'n papierbende. Ga het vanavond zoeken en als er wat noemenswaardig instaat post ik het morgen.

Zo op het eerste zicht waren deze 2 schepen, samen met de Irene Brigade, de enige Nederlandse inbreng. En daaraan hebben we "ons eigen hoekje" in het D-Day-museum in Arromanches te danken :D


ma apr 12, 2004 11:26 am
Hans
Bericht 
Ik weet inderdaad dat in het museum in Arromanches een klein stukje is ingericht m.b.t. de Prinses Irene Brigade. Verder is er in een vitrine in het Rangers-museum in Grandcamp Maisy een foto en wat summiere informatie te vinden over ene, ik dacht, 'Vermeer', maar of dit een Nederlander was, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb het hierover ooit eens met Wilco Vermeer gehad en ik dacht dat hij hier onderzoek naar deed.

Overigens David, mocht je inderdaad nog iets vinden in dit dagblad m.b.t. dit onderwerp, horen we dat uiteraard graag van je.


ma apr 12, 2004 11:35 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
De Prinses Irene Brigade landde niet op D-Day hoor... (of ik moet een erg groot gat in mijn geheugen hebben, wat best mogelijk is...). Dus dan moet je de vraagstelling uitbreiden naar operatie Overlord en niet alleen D-Day.
Qua schepen waren het inderdaad de Soemba en de Floris, en nog een afgezonken blockship (de kruiser Sumatra).
Zoek het verder eens in de RAF, daar vlogen nog wel eens wat verdwaalde Nederlanders bij Engelse squadrons. Een zekere Mr. R.J.E.M. van Zinnicq Bergmann vloog met zijn Typhoon ook boven Normandië. (zie zijn boek: Het doel bereikt, ISBN 90-72572-03-3)

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


ma apr 12, 2004 12:29 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Zoekt en gij zult vinden is er wel eens gezegd!
Heb de bijlage dus inderdaad gevonden, maar het is niet veel bijzonders wat er in staat. Er staan in ieder geval een paar foutjes in. Het gaat hier om 6 Nederlanders die de invasie van dichtbij hebben meegemaakt, en daarover wordt een beknopt verhaaltje geschreven. Ik wil het jullie niet onthouden;

Eerste stuurman D.C. Ouwehand moest met zijn sleepboot, de Mecklenburg, landingsvoertuigen naar de kust brengen. Hij was ingedeeld op Sword beach alwaar hij CANADEZEN???? naar het strand moest vervoeren.

Machinist J.H. Blonk was machinist op het vrachtschip de Zeeland. Zijn opdracht was op D-Day zo dicht mogelijk bij Omaha voor anker te gaan en dan wachten tot hij gelost werd. Hij vervoerde die dag 50 GMC legertrucks, en herinnert zich nog goed dat al die jonge Amerikanen ondersteboven in het water dreven omdat ze hun reddingsvest te laag hadden zitten, en daarom een pijnlijke verdringkingsdood waren gestorven.

Schout-bij-nacht G.J. Platerink heeft op D-Day, samen met Engelse collega's, 3 machtige Duitse bunkers bij Arromanches buiten gevecht gesteld. Hij zat toen op de kanonneerboot de Flores. Hij moest om 04.12 beginnen met schieten totdat de bunkers uitgeschakeld waren. Dit lukte in het begin niet echt want de Duitsers renden steeds van de ene naar de andere bunker om vandaar weer het vuur te openen. Uiteindelijk lukte het ze door maar tussen de bunkers in te schieten, zodat de soldaten gedood werden.

Sleepbootkapitein A.J. Vlielander stak, met zijn boot de Schelde, het Kanaal over met achter zich 1 v/d Cassions die de kunstmatige haven moesten vormen. Verder was zijn taak beschadigde schepen heelhuids naar Frankrijk te krijgen. Verder heeft het schip ook nog de Flores geassisteerd door het schip, tijdens de beschietingen van de bunkers bij Arromanches, recht te trekken. Door het getij kon de Flores namelijk niet goed richten.

Commandeur H.J.E. van der Kop was ingedeeld bij het 320 Squadron en vloog op een Mitchell bommenwerper. Hij was 1 van de eerste die meedeed aan D-Day. Hij heeft over de Geallieerde schepen-armada gevlogen om 's nachts een brug over de Orne en de Dives te bombarderen.

Mevrouw Vlielander (inderdaad de vrouw van) was militair verpleegster en kwam 6 dagen na de invasie in Normandie aan en heeft de hele oorlog daar voor gewonde soldaten gezorgd. Ze diende bij het zogenaamde Queen Alexandra's Imperial Military Nursing Service?? Toendertijd QA's genoemd.


di apr 13, 2004 8:47 pm
jurre
Bericht 
hallo ik had een vraag en ik wist niets te vinden waar ik deze vraag anders kon stellen dus daar komt hij: weet iemand meer info over wat er allemaal te doen is in normandie in het weekend van 6 julie(bv. sites) en waar volgens jullie (kenners) de mooiste dingen zullen plaats vinden alvast bedank ps. graag voor 4 julie dank julie wel!! mzl jurre


do mei 27, 2004 8:37 pm
Hans
Bericht 
Jurre, even een paar goed bedoelde opmerkingen en tips :

Probeer a.u.b. in het vervolg de juiste boodschappen in de juiste onderwerpen te plaatsen. Je kunt over je vraag meer terugvinden in het onderdeel 'Oorlogsmusea' op ons forum. Daar staan enkele tips en sites vermeld, en ik hoop dat je hier voldoende informatie vindt. Verder zou ik het op prijs stellen als je in het vervolg je zinnen iets duidelijker wil plaatsen, dus op tijd een komma, punt, hoofdletter, enz. En met 6 juli bedoel je hoogstwaarschijnlijk 6 juni ? :wink:

Mocht je nog meer willen weten, even in het desbetreffende onderwerp je vragen plaatsen a.u.b. :D


do mei 27, 2004 8:53 pm
Hans
Bericht 
In het juni-nummer van het veteranenblad 'Checkpoint' komt, buiten een artikel over onze www.ww2award.com site, ook een ruim artikel over de Nederlandse inbreng tijdens D-Day. Mocht er nuttige informatie instaat, dat hier nog niet is vermeld, zal ik jullie dat laten weten.


do mei 27, 2004 8:56 pm
jurre
Bericht 
Okey ik zal er voortaan aan denken,en bedankt voor je tips.
En ojah stom van me van dat 6 julie :oops: .
Tog bedankt en mischien tot later.
Doei Jurre


do mei 27, 2004 9:05 pm
Hans
Bericht 
Is goed Jurre, ik bedoelde dit ook alleen maar als positieve kritiek. Probeer je gewoon een beetje aan deze tips te houden en je zal iedereen in het vervolg hiermee een groot plezier doen. :wink:


do mei 27, 2004 9:08 pm
Erik_C
Bericht 
Ik las vandaag in de krant dat 9 Nederlandse veteranen die mede bijdroegen aan het succes van D-day een Franse onderscheiding zullen ontvangen.


vr mei 28, 2004 6:58 pm
Hans
Bericht 
Erik, in welke krant stond dat ? Weet je toevallig ook de namen van deze veteranen en/of de naam van de Franse onderscheiding die ze krijgen ?


vr mei 28, 2004 8:21 pm
Erik_C
Bericht 
Ik las het in de Metro van vrijdag 28 mei. De namen van de veteranen stonden niet vermeld. De naam van de onderscheiding stond er wel bij vermeld, maar tot mijn spijt ben ik die vergeten.


vr mei 28, 2004 11:57 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Chevalier de la Légion d'Honneur was de onderscheiding, zie www.metronieuws.nl dan de krant van 28 mei, pagina 2 onderaan.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za mei 29, 2004 12:00 am
Profiel WWW
Erik_C
Bericht 
Kijk eens aan, ik was op de awardssite al op zoek naar de naam van de onderscheiding, zonder resultaat. Daar zal nu allicht verandering in gaan komen :wink: .

Ze krijgen trouwens de versierselen behorende bij deze onderscheiding.

En ik moet mezelf weer verbeteren; het gaat om 11 i.p.v. 9 veteranen.


za mei 29, 2004 12:06 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group