Het is nu do maart 28, 2024 3:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Foto, mogelijk Bornebroek 1940... 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Daar zou het grotere huis wel beter op zijn plaats zijn.
Ik had overigens niet opgelet welke motoren er reden :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 30, 2004 12:46 pm
Profiel WWW
Roel Kerkhoff
Bericht 
Ik zat net te bladeren in het boek 'In Swaeren Noodt' (met als ondertitel: de oorlog van 1940 tot 1945 in Mook, Middelaar en Molenhoek) en zie daar op pagina 12 een foto die mij meteen deed denken aan de foto uit de openingspost. De foto uit het boek is niet identiek aan de geposte foto, maar wel duidelijk van dezelfde locatie.

Het betreft een foto van een van de twee noodbruggen over de Maas bij Molenhoek, die de Duitsers na de inval van 10 mei 1940 hebben aangelegd. De tweede noodbrug (brug op palen) ligt links van de brug die op de foto te zien is (schipbrug). Rechts (buiten beeld) ligt de opgeblazen spoorbrug. De foto uit het boek is gemaakt op 13 mei 1940. Je kijkt naar het westen, dus vanaf Mookse/Molenhoekse zijde richting de Katwijkse zijde.

Dus geen Frankrijk of Bornebroek, maar Katwijk/Molenhoek-Mook


zo okt 31, 2004 6:35 pm
Harro
Bericht 
Scan? Wat doet de Leibstandarte op een brug bij Mook?


zo okt 31, 2004 6:40 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
Het zijn niet de mooiste scans (mede dankzij de rasterstructuur van het origineel):
Scan totaal
Scan close up


zo okt 31, 2004 7:11 pm
Harro
Bericht 
Kan niet missen! Bedankt voor de scans.


zo okt 31, 2004 7:13 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
De bunker aan de dijk (boven het hoofd van de Duitse achterste motorrijder) zou dan deze bunker moeten zijn, denk ik:
http://www.xs4all.nl/~jvsteen/nederland ... k2_14.html
In de achtergrond is de huidige herstelde spoorbrug te zien.


zo okt 31, 2004 7:23 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Blijft de vraag bestaan wat de Leibstandarte, als het 100% zeker de Leibstandarte is natuurlijk, daar deed? Interesting :P.


zo okt 31, 2004 7:54 pm
Profiel
IA002
Bericht 
even het midddelste gebouw vergeten dan is het meest rechtse gebouw typisch nederlands, (achter en dijk... de laure gaat door een dal (dus bergen en geen dijk nodig m.i.). Het water lijkt mij overigens wat breed...dus de Regge valt dan af (had je bij kanalen ook dijken dan?).
Gustav, welke Rivieren heft de LAH in '40 zo al overgestoken? Maas?

lijkt ,ij overigens meer op een veerpont locatie.....


zo okt 31, 2004 8:56 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
De locatie is reeds positief geidentificeerd. Het is dus de Maas.

Wat de Leibstandarte betreft, is dat een feit of een aanname?
De eenheid die daar in mei 1940 Nederland binnentrok was het 474e en/of 454e Regiment van de 254e Infanterie Divisie (XXVI Armee-Korps)


zo okt 31, 2004 9:19 pm
Harro
Bericht 
Probleem is dat op de achterzijde van de foto staat geschreven: "LSSAH - Frankreich, 06.07.1940". Het is SS, maar als plaats en tijd niet kloppen :?


zo okt 31, 2004 9:50 pm
ErnstJan
Bericht 
hoe kom je aan die foto dan?


zo okt 31, 2004 9:55 pm
Harro
Bericht 
Ik had hem al via een bevriende onderzoeker, maar nu vraagt Steve (een andere bevriende onderzoeker) hierover op AHF. Blijkbaar heeft hij ook een afdruk. Het ontbreken van de Dietrich op de motorfietsen en de Horch sprak overigens ook tegen LSSAH op 06.07.1940


zo okt 31, 2004 9:58 pm
IA002
Bericht 
Mogelijk de datum van ontwikkelen?


zo okt 31, 2004 9:58 pm
Harro
Bericht 
Geen idee.


zo okt 31, 2004 9:59 pm
ErnstJan
Bericht 
dat kan idd dat doen ze wel vaker die datum der op zetten...


zo okt 31, 2004 10:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group