Het is nu di apr 16, 2024 5:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Foto, mogelijk Bornebroek 1940... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Foto, mogelijk Bornebroek 1940...
Volgens de tekst op de achterkant is deze foto genomen in Frankrijk in juni 1940, maar nu komt plotseling iemand met de theorie dat dit de noodbrug over de rivier de Regge bij Bornebroek is, die de Duitsers daar op 10 mei 1940 gebruikten tijdens hun opmars richting Zwolle. Kent iemand die omgeving en kan dit idd. die locatie zijn?

Afbeelding


vr okt 29, 2004 5:17 pm
dvdhoven
Bericht 
:D De Regge!!! :D :D
Ik ken Bornerbroek een beetje, fiets er af toe. De Regge ken ik wel, een van de mij sympathieke riviertjes hier in het Oosten.
Maar dat is definitief zeker niet Bornerbroek. De Regge is een meter of 4, 5 breed, zeg maar een kanaal en die rivier op de foto is nog breder dan de IJssel.
Zo'n rivier vind je in heel Overijssel niet!
Die figuur van die theorie heeft de Regge nog nooit gezien, dat is duidelijk of hij was aan het hallucineren toen hij hem zeg. :)


vr okt 29, 2004 6:53 pm
Harro
Bericht 
Okay, ik heb de Regge trouwens ook nog nooit gezien 8)

Maar de theorie kwam van een Brit die iets gelezen had in deel 1 van "Die Leibstandarte" dus dat hij de Regge niet kent neem ik hem niet kwalijk, zeker daar hij tegenwoordig in Australië woont :mrgreen:

vier, vijf meter? Zo smal maar?


vr okt 29, 2004 6:56 pm
dvdhoven
Bericht 
Goed, ik heb net een plaatje geleend van een site, dit is de Regge:
Afbeelding


vr okt 29, 2004 6:58 pm
Harro
Bericht 
Tsja, das idd. ander koek :mrgreen:


vr okt 29, 2004 7:44 pm
ErnstJan
Bericht 
dvdhoven schreef:
Goed, ik heb net een plaatje geleend van een site, dit is de Regge:
Afbeelding


mischien was die vroeger breder :D

maar als je zo naar de dijken en huizen kijkt zou je idd best wel kunnen zeggen dat het NL is.... als ik me zo Frankrijk voor de geest haal daar hebben ze volgens mij niet van die hoge dijken naast een rivier... maar goed ik ben nog niet overal in Frankrijk geweest dus kan het fout hebben..


za okt 30, 2004 11:41 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Helemaal mis, in Noord Frankrijk heb je wel degelijk dergelijke kanalen.
Het grootste huis is niet typisch Nederlands, ik zou eerder stellen dat de foto in Belgie is opgenomen. Kan 1 van onze Belgische vrienden wellicht licht schijnen op dit geheel?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 30, 2004 11:45 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Volgens een Fransman op AHF is het, afgaande op de route van de Leibstandarte en de datum 06.07.1940, de Loire bij Digoin.


za okt 30, 2004 12:17 pm
Frank
Bericht 
Kan het niet een brug over de IJssel zijn, dit was namelijk wel een dergelijke rivier.
Mogelijk in de buurt van Zwolle of Deventer ?

Op mijn werk zegt een collega (die even meekeek) dat het wel eens vanaf de Kade bij Deventer naar de overkant kan zijn kijkend op 'De Worp ?'

Het is natuurlijk een wilde gok denk ik zo...
Zou het gezien de gebeurtenissen van toen mogelijk zijn ?


za okt 30, 2004 12:21 pm
Harro
Bericht 
In Zwolle en Deventer hadden de Duitsers naar mijn weten geen noodbrug.


za okt 30, 2004 12:24 pm
ErnstJan
Bericht 
volgens mij was de brug bij zwolle wel vernield... en hersteld door een noodbrug dacht ik....


za okt 30, 2004 12:26 pm
Harro
Bericht 
Ja, maar vanaf wanneer was die brug er dan? Volgens Brongers (thanks Barry) maakte een deel van de 15. (Krad.-)/LAH gebruik van een geïmproviseerde veerpont om over te steken.


za okt 30, 2004 12:30 pm
Frank
Bericht 
Deventer is het niet, uit foto's van een Geallieerde noodbrug zien we dat er nagenoeg geen dijk ligt maar zeer brede uiterwaarden.


za okt 30, 2004 12:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Er zijn wel later noodbruggen gelegd, dan zou juni wel weer kunnen. De overgang van water op dijk vind ik echter niet typisch voor de IJssel, maar dat zou je dan moeten gaan vergelijken.
Het zou te achterhalen moeten zijn. Het huis llinks is volgens mij een veerhuis aangezien bij de aanlanding van de brug een veerstoep loopt. Die plekken zijn nog steeds terug te vinden. Kost wat tijd, maar is mogelijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 30, 2004 12:36 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Helaas kan het geen foto van de IJssel in juni zijn want toen was de LAH in geen velden of wegen te vinden en zeker niet op een noodbrug over de IJssel 8)

Nee, voor het moment hou ik dan toch maar op de Loire in juni 1940.


za okt 30, 2004 12:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group