Het is nu di apr 23, 2024 6:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Begraafplaats in de Betuwe ?? 
Auteur Bericht
Hans22
Bericht Begraafplaats in de Betuwe ??
Van een nederlander, Jan de Graaf, die in Toledo, Ohio, U.S.A. woont en werkt, ontving ik een mailtje waarin onder andere het navolgende geschreven stond:

"Over oorlog gesproken. Ik heb ook met veel interesse je stukje over de Betuwe gelezen. Toen ik in Militaire dienst was, bij de Gravendienst, ben ik ooit ook eens in de Betuwe in Gendt en Lent geweest. We hadden een melding gekregen dat daar ergens in een boomgaard nog militairen begraven zouden liggen. Die boomgaard hoorde bij een boerderij die als hospitaal had gefunktioneerd tijdens de slag om Arnhem".

Kunnen jullie mij misschien zeggen bij welke plaats deze boomgaard lag ?
En over welke boerderij het hier gaat ?


ma nov 01, 2004 4:04 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Zal moeilijk worden, er zijn zoveel boerderijen gebruikt als verbandpost dus als je geen precieze plek/plaats weet zal je weining kans maken dit te achterhalen.


ma nov 01, 2004 11:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik zal eens even informeren in de dorpen zelf. Dit soort verhalen blijven daar toch leven onder de bevolking. PEr slot van rekening woon ik er vlakbij.
Als ik meer achtergrond info krijg van je Hans dan kan ik wellicht een berichtje in de plaatselijke huis-aan-huiskrant plaatsen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 02, 2004 9:21 am
Profiel WWW
IA002
Bericht 
het gebied links of rechts van de hoofdweg? (van de linkerzijde = 43 Divisie) hebben we (ABRG )alle kaartcoordinaten tot 30 september 44 :mrgreen:


di nov 02, 2004 11:35 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En Gendt of Lent is ook nog wel een verschilletje.
Interessant is dan ook de vraag of het om Duitse of Geallieerde graven moet gaan. Gendt zal voornamelijk Duits zijn.
Vooral die laatsten zijn links en rechts overal begraven. In Bemmel gaat het verhaal dat er op de openbare begraafplaats een aantal SS soldaten begraven zouden liggen onder een algemeen hedendaags"monument". Met het idee we moesten ze kwijt. Niemand wil dit echter formeel bevestigen en er zal dan ook wel nooit verder naar gezocht worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 02, 2004 1:42 pm
Profiel WWW
Hans22
Bericht 
Betse Wilco,

Ik ontving de volgende mail gisteravond van Don van der Bogert www.screamingducks.com:

"Hallo Hans,

Op de begraafplaats in Slijk Ewijk (niet zo ver van Lent) is ook nog steeds een rij Britse graven aanwezig.
Ik heb het in het kort vermeld op onze website onder: http://www.screamingducks.com/Page02-SlickyWicky.html
O.a. Artillery en Signal Corps mannen.

Over vreemd gesproken: wij hebben een paar Engelse graven geadopteerd in Wijk bij Duurstede.
Engelse Parachutisten.
Ze hebben daar nooit gevochten maar zijn er aangespoeld op de oever van de Rijn.
Waarschijnlijk tijdens de evacuatie van de Perimeter bij Oosterbeek verdronken en door de Rijn meegevoerd.
Deze mannen mogen natuurlijk ook niet vergeten worden" !


C U
Don


di nov 02, 2004 3:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Leuk, aardig, maar je vraag ging niet over vastgestelde graven op begraafplaatsen, maar over werkzaamheden die uitgevoerd waren in boomgaarden in Lent of Gendt. En bij welke boerderij. Lent of Gendt is nog een wereld van verschil. Lent kunnen het zeker Amerikanen geweest zijn, maar in Gendt zijn alleen Britten en Duitsers geweest.

Of je vraag/opmerking is niet helemaal begrepen en dan moet je hem nog eens beter/anders opstellen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 02, 2004 5:36 pm
Profiel WWW
Hans22
Bericht 
De vraag werd als hiena volgend door mijn correspondent in Toledo, Ohio, Amerika geformuleerd.
Ik kon de plaatsen Gendt of Lent niet eens op de kaart van Nederland (Michelin 715) vinden. Stond of staat de hele Betuwe niet vol met boomgaarden ?

""Over oorlog gesproken. Ik heb ook met veel interesse je stukje over de Betuwe gelezen. Toen ik in Militaire dienst was, bij de Gravendienst, ben ik ooit ook eens in de Betuwe in Gendt en Lent geweest. We hadden een melding gekregen dat daar ergens in een boomgaard nog militairen begraven zouden liggen. Die boomgaard hoorde bij een boerderij die als hospitaal had gefunktioneerd tijdens de slag om Arnhem".

Don van der Boogert dacht dat het hierom Lent ging, dichtbij Slijk-Ewijk. "SlickyWicky" door de paratroopers genoemd, tussen Elst en Valburg. Waar veel gevechten plaats vonden.
Er schijnen dus op meer plaatsen soldaten begraven te zijn, het belangrijkste is dat we hun nooit zullen vergeten en dat ze net zo recht hebben als een bloemetje als soldaten in de meer belangrijke grote begraafplaatsen.
Want als we ze helemaal zullen vergeten, zijn ze wel echt dood.
"Old soldiers never die, they simply fade away."


di nov 02, 2004 5:54 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hij geeft in de tekst aan soldaten in Boomgaarden te hebben opgezocht en herbegraven. Hij komt uit Ohio, VS dus ik denk dat hij van de Amerikaanse Gravendienst was. Dan ligt Lent inderdaad voor de hand, maar ik kan me niet voorstellen dat Amerikaanse gravendiensten Britse lichamen zullen hebben herbegraven.

In Lent heeft de 82nd Airborne zeer sporadisch gevochten, Lent ligt tegenover Nijmegen aan de andere zijde van de Waalbrug. Deze brug is tijdens Market Garden door de 82nd met veel verliezen genomen. In Lent heeft de 82nd daarna een perimeter verdediging ingericht. Dus zou Lent voor de hand liggen. Gendt echter ligt veel verder naar het Oosten en is pas veel later, na Market Garden bevrijd en wel pas in 1945 en is tot die tijd bezet geweest door de Duitsers. Derhalve een heel groot verschil.

Jij stelde echter zelf de vragen om welke boerderij het ging en welke boomgaard eventueel. Dan wordt het dus wel heel belangrijk te weten om welke lichamen het ging (welke nationaliteit) en of het Gendt of Lent was. Ook kan een datum of jaartal van de zoektocht helpen, dat kan ik nl in de archieven hier nazoeken.
(ps, Hans ik woon in Bemmel en dat is dezelfde Gemeente als Gendt en een buurgemeente van Nijmegen waar Lent toe behoort).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 02, 2004 6:08 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
War Diary 43 (Medical)... 23 September 1944... ADS opened 130 Fd Ambl near Valburg at 665695.... (in sommige andere verslagen wordt ook 662692 genoemd)
Er vlak bij lagen 213 Field Ambulance CCP at 664697 en 163 Field Ambulance (besides 130 Fld Ambulace - geen coordinaten). 129 Fd. Amb south of Valburg at 652693
In Slys Ewijk lag, zo uit mijn hoofd 10 of 3 CCS, ik meen in een meisjes school aldaar... Let wel dit zijn enkel de locaties van de hoofdposten elke eenheid had ook nog een 4 soms 5 Compagnie's posten, maar om daarvan ook nog alle coordinaten te noemen gaat me wat ver.... Een bezoekje aan het PRO is aan te bevelen!


di nov 02, 2004 7:48 pm
Hans22
Bericht 
Het volgende ontvangen van mijn correspondant in Amerika:

betreft:Gravendienst.

Ik ben eens even in mijn archief gedoken en vond een aantekening dat ik in februari 1966 in Gendt ben geweest. Ik zat toen bij de (Nederlandse) Gravendienst en naast ons "gewone" werk op de Duitse militaire begraafplaats in IJsselsteyn (in de Peel - Noord Brabant) werden we diverse keren op onderzoek uitgestuurd ergens in den lande. Dan moest nagetrokken worden of bepaalde informatie klopte. In Gendt zouden bij een boerderij, die als noodhospitaal gediend had, nog soldaten begraven liggen in de boomgaard voor het huis. Zover ik me kan herinneren hebben we niets gevonden (of misschien alleen een paar beenderen). Kortom geen namen, geen officiele begraafplaats, etc. Ik weet zelfs niet meer of het om Nederlandse, dan wel Engelse, dan wel Duitse mensen ging.

In ieder geval bedankt voor de informatie. De Website van StiWOT zal ik zeker nog wel eens bezoeken.

Vriendelijke groet,
Jan de Graaf, Toledo, Ohio, U.S.A.
jan.degraaf@gte.net


do nov 04, 2004 8:10 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit betekend volgens mij dat we moeten zoeken naar een Duits Noodhospitaal.
De Briteen hebben niet zo lang in Gendt gezeten en zijn heel snel doorgetrokken. Ik verwacht niet dat ze in Gendt nog een noodhospitaal hadden gevestigd. Nederlands lijkt me onwarschijnlijk aangezien hier in mei 1940 nagenoeg niet gevochten is.
Ik zal er eens wat werk aan verzetten, maar we zullen denk ik moeten zoeken naar een Duits noodhospitaal in een boerderij te Gendt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 04, 2004 8:47 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group