Het is nu do maart 28, 2024 6:02 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
moord op Theo van Gogh/Vrijheid WOII 
Auteur Bericht
Philip,ABRG
Bericht moord op Theo van Gogh/Vrijheid WOII
Hoewel niet direkt met WOII in verband kan worden gebracht, blijkt dus wel dat 60 jaar na de bevrijding, het niet meer mogelijk is om je eigen mening te verkondigen.
Een Arnhem Veteraan vertelde mij ooit eens jaren geleden dat ze gevochten hadden voor vrijheid van iedereen, maar dat hij daar steeds minder van terug kon vinden, het lijkt erop dan men het nooit zal leren.


di nov 02, 2004 6:11 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Philip, op het gevaar dat de mods het er af gooien, reageer ik wel even.
Als ik heel eerlijk ben, is er nooit echt vrijheid van meningsuiting geweest in de wereld na Wo2, dus die conclusie had al eerder getrokken kunnen worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 02, 2004 6:31 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Ben ik mee eens Wilco, maar hier in Nederland, wil het altijd toch nog wel mee, maar dat wordt steeds minder.


di nov 02, 2004 6:38 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Omdat ik discussies met betrekking tot dit onderwerp gigantisch uit de hand heb zien lopen op andere fora en er inderdaad geen directe link met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog bestaat wil ik dit onderwerp afsluiten met het hieronderstaande persbericht. Voor de donateurs: in het donateursforum loopt ook een thread met betrekking tot dit onderwerp.

Citaat:
Theo van Gogh vermoord

Filmmaker Theo van Gogh (47) is in de Linnaeusstraat in Amsterdam doodgeschoten. De verdachte is kort na de moord opgepakt. Het gaat om een 26-jarige man met een Nederlands en Marokkaans paspoort.

Van Gogh is gevonden met een brief op zijn lichaam. Die werd met een mes in zijn borst vastgestoken. Het zou gaan om een brief met arabische teksten.

De cineast zat op zijn fiets toen hij door de dader, die ook op een fiets zat, werd ingehaald en beschoten. Van Gogh liet ter hoogte van het Stadsdeelkantoor Oost zijn fiets vallen en wist nog even te ontkomen en de overkant van de straat te bereiken. Daar heeft de dader weer geschoten en ook gestoken, waarna Van Gogh in elkaar zakte en aan zijn verwondingen overleed.

Een tweede persoon raakte door de schoten lichtgewond. Die is op eigen houtje naar het politiebureau in de Linnaeusstraat gegaan om te waarschuwen.

Volgens een ooggetuige bleef de dader enkele minuten over het slachtoffer gebogen staan.

Oosterpark
De verdachte rende weg richting het Oosterpark. In dat park vond nog een schotenwisseling plaats. Aan de andere kant van het park, bij de Mauritskade, werd hij opgewacht door de politie. Daar vuurde de verdachte nog een salvo af. Er werden gaten in meerdere politieauto's geschoten.

Een motoragent raakte gewond. De vermoedelijke dader is in zijn been zijn geschoten en gearresteerd. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en wordt later gehoord.

Beveiliging
Eind augustus heeft de politie Theo van Gogh laten weten dat hij een weekeinde lang beveiligd zou worden. Dat gebeurde naar aanleiding van de film Submission, die hij met VVD-politica Ayaan Hirsi Ali had gemaakt. Deze was in het VPRO-programma Zomergasten uitgezonden.

In de film figureren vier mishandelde vrouwen in doorschijnend gewaad. Op hun lichaam is een aantal omstreden, vrouwonvriendelijke tekstfragmenten in het Arabisch gekaligrafeerd.

Laatste interview
Afgelopen vrijdag gaf Theo van Gogh één van zijn laatste interviews af aan RVU-programmamaker Rob Muntz. Hij praat daarin onder meer over de mogelijkheid dat hij slachtoffer zou worden van een geweldsdelict. Hij zei toen nog dat hij "zich niet kon voorstellen" dat hij ooit zou worden neergeschoten. Maar, "if it happens, it happens".

"Geloof je in de goedheid van de mens?", vraagt Muntz aan Van Gogh. "Nee, niet in de goedheid van de mens, wel in m'n eigen arrogantie", antwoordt Van Gogh. "Dat heeft dermate veel uitstraling dat die kogel voor mij niet zal komen denk ik hoor. Ze denken, denk ik, dat is de dorpsgek, waarom zou je hem neerschieten?"


Bron: www.nos.nl


di nov 02, 2004 10:45 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group