Het is nu vr apr 19, 2024 6:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Dat is nog eens een interessant onderwerp! 
Auteur Bericht
IA002
Bericht 
Titel komt me bekent voor, maar ik heb het zelf niet. Jeroen, hoeveel pagina's betreft het offfensief in de betuwe - (ik richt mij zelf op de periode 25-9 t/m 15-10)


di nov 16, 2004 5:30 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Het gedeelte van het boek dat deze episode beslaat is het eerste hoofdstuk van het boek.

Hoofdstuk 1:
De betuwe, sleutel tot de inval in het Duitse Rijk


Operatie Market Garden; de betuwe wordt frontgebeied; geallieerde opmars; Duitse tegenaanvallen; ontstaan van een stellingoorlog (17 september - 15 oktober 1944).
Pagina 1 t/m 28


Nog even wat nadere gegevens over het boek
Titel: Ooievaar brengt zondvloed, de onderwaterzetting van de Betuwe
Schrijver: Ferdinand van Hemmen
Publikatie: Historische Kring Kesteren e.o., 1995
ISBN: 90-801173-3-1

Staat eventueel ook nog een contactadres van deze histoische kring in het boek vermeld.

Daarrnaast heb je het over de periode vanaf 25 september. Maar de acties van de grondtroepen waren enkele dagen hieraan voorafgaand, het moment dat ze in de Betuwe aankwamen ook al in volle gang.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


Laatst bijgewerkt door Jeroen Niels op di nov 16, 2004 10:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



di nov 16, 2004 10:27 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Mijn interessen gaat nu enkel om het Duitse tegen offensief, de situatie van af de 25ste is van belang omdat op die dag de order voor het tegen-offensief uitging...


di nov 16, 2004 10:36 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
OK, duidelijk. Ik dacht dat je het vanuit geallieerd oogpunt wilde bekijken. Maar dit verklaart waarom vanaf de 25e.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


di nov 16, 2004 10:38 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Om nog even terug tekomen op jouw vraag van de hoeveelheid info die in het boek wordt geboden specifiek van 25 september tot en met 15 oktober.

Het eerste deel van het eerder genoemde hoofdstuk gaat over de acties van de Garden troepen op het moment dat MG nog volop woedt in de Betuwe. Expliciet van 25 september en later wordt gepraat vanaf bladzijde 17.

Dat betekent dus dat vanaf blz. 17 t/m 28 expliciet over deze periode gaan. In totaal dus 13 bladzijden.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


di nov 16, 2004 10:52 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Wie heeft gisteren en anders vanochtend de aflevering van de Geschiedenisbus op TV Gelderland gezien? Helaas is dit kanaal maar voor enkele van dit forum toegankelijk. Er was namelijk een aflevering over de onderwaterzetting van de Betuwe. Degene die in dit programma een grote inbreng had was Ferdinand van Hemmen, schrijver van 'ooievaar brengt zondvloed', het boek dat ik op het forum al een paar keer genoemd heb.
Samen met Ferdinand en enkele inwoners van het 'Manneneiland' blikten zij terug naar de situatie van december 1944 en de eerste maanden van 1945. De uit de hand gelopen onderwaterzetting van dit gebied in Gelderland.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo nov 21, 2004 4:27 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group