Het is nu vr maart 29, 2024 3:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hulp gevraagd ivm Britse uitnodiging 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Hulp gevraagd ivm Britse uitnodiging
Beste leden en bezoekers,

Ik heb een copie van een uitnodiging in mijn bezit waar ik graag meer over zou willen weten. Het betreft een uitnodiging voor een persoon ter ere van haar oorlogsverleden, die gehouden werd in Den Haag.


Afbeelding


Echter, ik zit nog steeds met de volgende vragen :
1. Wanneer, dus in welk jaar, was deze receptie ?
2. Wie weet meer van deze receptie af, of wie heeft misschien vrienden of familieleden die hier iets meer van afweten ?

Echt elke informatie, hoe klein ook, is van harte welkom. Dus iedereen die iets weet of deze receptie in Den Haag, of de desbetreffende persoon, verzoek ik zeer vriendelijk hier te reageren of contact met mij op te nemen via hans@stiwot.nl

Bij voorbaat al zeer vriendelijk bedankt voor de te nemen moeite.

Hans Molier


di nov 30, 2004 10:08 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Je hebt de keus uit; 1952, 1958, 1969, 1975, 1980, 1986, 1997 en 2003. Gebaseerd op het feit dat Elizabeth in 1952 werd gekroond en dat de dag op een woensdag viel.

[edit]
Afgaande op deze website: http://www.denhaag.org/~dhs/engf.htm was het 1958.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


di nov 30, 2004 10:15 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ook gaat het in dit geval natuurlijk om de persoon die is uitgenodigd voor deze receptie, Major A.M. van Leijssen, en dan met name om de bijbehorende rang van 'Major'. Ik denk namelijk dat deze rang te maken heft met een functie bij het Rode Kruis, en heb daarom gisteren deze instantie ook al benaderd voor meer informatie.


wo dec 01, 2004 8:41 am
dvdhoven
Bericht 
Ja, ik zat ook al zo verbaast te kijken naar die rang. Maar ik dacht ik moet eerst de oude threads nalezen, voor ik reageer.
Dus waarschijnlijk Rode Kruis, vandaar.
Overigens heet ze hier weer van Leijssen. Ik begreep uit andere threads dat dat "van" omstreden was(is).


wo dec 01, 2004 8:51 am
Roel Kerkhoff
Bericht 
Uit het bericht 'Verzetsstrijdster wil straatnamen van de stiwot website:

De oorlog ligt zestig jaar achter ons maar voor de 84-jarige Anja van Leijssen is ie nog springlevend....

....De vrouw die als majoor bij het Rode Kruis en verzetsstrijdster tientallen levens redde......

Hebben we het niet over deze persoon?


edit: ik zie het al, er reeds uitgebreid over gediscussieerd.


wo dec 01, 2004 8:55 am
Hans
Bericht 
Ja Roel, we hebben het inderdaad over dezelfde persoon. Alleen heb ik uit zeer goede bronnen vernomen dat mevr. Leijssen noch in een leger heeft gezeten, noch bij het Rode Kruis heeft gediend. Dus ik ben ontzettend benieuwd wat de rang van 'Major' bij haar naam doet, waarom er geen jaartal op deze uitnodiging staat, waarom zij is uitgenodigd en als ik eerlijk moet zijn, of deze uitnodiging wel echt is.

Maar goed, ik zit voor een bevestiging nog op een reactie van het Rode Kruis te wachten, maar volgens enkele ontvangen reacties kan dit, in haar geval, géén functie bij het Rode Kruis zijn geweest.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Hans


wo dec 01, 2004 9:12 am
Hans
Bericht 
O ja Dick, op de uitnodiging staat inderdaad 'van Leijssen', maar ik heb paspoort gezien en haar naam is echt 'Leijssen'.


wo dec 01, 2004 9:13 am
Roel R
Bericht 
Beste Hans,

Kun je vanaf de foto uit checkpoint niet zien of ze bij het rode kruis zat? Een rang eraan afleiden is onmogelijk volgens mij.


wo dec 01, 2004 9:14 am
Hans
Bericht 
Nee Roel, helaas niet. Wij, enkele redacteuren en ik, hebben alle mogelijkheden al de revue laten passeren, maar we zijn niet echt veel wijzer geworden.

Zelf beweert ze nog steeds dat ze als verpleegster tijdens een treinreis van het zuiden naar het noorden van Nederland 8 bevallingen heeft verricht. Op zich niet ze relevant, maar ik weet uit goede bron dat ze 'slechts' hulpverpleegster was, en dan 8 kinderen ter wereld zetten bij een treinreis van enkele uren ? :cry:


wo dec 01, 2004 9:18 am
Hans
Bericht 
Ik heb vanmorgen m.b.t. deze uitnodiging enkele mails/brieven verstuurd naar :

Gemeente Den Haag.
Webmaster van een site over de voormalige dierentuin te Den Haag.
Britse Ministerie van Defensie.
Contactpersoon Buckingham Palace.
British House of Parliaments.
British Archives.


wo dec 01, 2004 2:35 pm
Hans
Bericht 
Ben, mede op het volgende bericht dat ik op internet heb gevonden én de eerste boodschap van Jeroen, moet dit inderdaad in de jaren '50 hebben plaatsgevonden.

Overigens, de informatie die ik gevonden heb op internet, vermeldt het volgende : " Toen eenmaal de oorlog was afgelopen was er van de dierentuin vrijwel niets meer over. In de naoorlogse jaren was er bovendien nu niet direct behoefte om een dierentuin te beginnen. Alle beesten waren in de oorlog al afgemaakt.

In 1959 werd er voor het laatst een Pasar Malam in het gebouw Dierentuin gegeven. In 1968 werden de laatste resten van de Dierentuin met de grond gelijk gemaakt voor de bouw van (o.a.) het Provinciehuis. Zonde !!! Eeuwig zonde !

Bron : http://historie.denhaag.org/dtuin.htm


wo dec 01, 2004 4:01 pm
Jesper
Bericht 
Ik weet niet of dit ook maar een enigszins zinnige toevoeging is maar het Leger des Heils werkt natuurlijk ook met rangen. Stel dat er op dat gebied enige confusie is ontstaan?


wo dec 01, 2004 6:06 pm
Hans
Bericht 
tja Jesper......., ik heb gisteren een mail gestuurd naar het Rode Kruis, dus ik moet nog even afwachten.

Daarbij komt, tenminste zo heb ik het begrepen, dat een rang bij het Rode Kruis gerelateerd is aan de leeftijd van de desbetreffende persoon. In het geval van mevr. Leijssen praten we dus, er even van uitgaande dat deze receptie rond 1955 plaatsvond, over een leeftijd van ca. 35 jaar met al de rang van een majoor.


wo dec 01, 2004 6:19 pm
Hans
Bericht 
Ik heb gisteren enkele mails ontvangen m.b.t. mijn eerder gestelde vragen.

1. Het Koninklijk Mannenkoor 'Die Haghe Sangers' heeft tijdens deze receptie destijds een voorstelling gegeven, en volgens één van de leden heeft deze receptie plaatsgevonden in 1958.

2. Verder heb ik ook een mail ontvangen van de archivaris van het Nederlandse Rode Kruis, en hij deelde mij mede dat mevr. (van) Leijsssen niet in hun ledenbestand voorkomt. Wel deelt hij mij vervolgens mede, gezien de rang 'Major' vermeld staat bij haar naam, dat ze wellicht deel uitmaakte van het Leger des Heils óf het Vrouwelijk Hulpkorps bij de Koninklijke Landmacht.

Heeft iemand wel eens van het Vrouwelijk Hulpkorps bij de Koninklijke Landmacht gehoord, en wat moet ik me daar dan bij vootstellen ?


vr dec 03, 2004 7:44 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Misschien heb je hier wat aan:

Citaat:
In het Museum Verbindingsdienst is onder auspiciën van de Vereniging Vrouwelijke Militairen KL, een aparte hoek ingericht voor het voormalige VHK (Vrouwen Hulp Korps), dat later is overgegaan in de MILVA (Militaire Vrouwen Afdeling).

Link naar compleet artikel met veel meer info:
- http://www.museumverbindingsdienst.nl/milvavhk.html


vr dec 03, 2004 2:17 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group