Het is nu vr apr 19, 2024 2:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Duitse stafkaart schaal 1: 50000 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Duitse stafkaart schaal 1: 50000
Gisteravond van een kennis van mij een Duitse stafkaart gekregen van een gedeelte van drenthe(nood/west van assen.)
Ausgabe nr. 3 stand: 1940 (maar der staat ook XI '41 op dus mischien is dit de uitgevingsdatum?)
Nicht fur die ofenlichkeit bestimt !
wie kan uitleggen wat het volgende betkend:
fur die mitted nederlandischen Gebites betragt die nadelabweichung gegen das niederlandische Gitter und 7.8 westlch=138 westlich jahrliche abnahme 0.15 oder 2.7 ?

op de kaart zitten verschijdende bloedvlekken. het komt uit een kast die behouden is gebleven na de vernietiging van het Scholtenshuis, hoofdkwatier van de SD in groningen. wie weet waar ik nog meer van dit soort kaarten kan krijgen want ik wil ook een kaart van de omgeveing Zuidlaren!


zo dec 05, 2004 7:32 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Strafkaarten zijn verkrijgbaar bij dienst topografie in Emmen


zo dec 05, 2004 7:52 pm
monmax
Bericht Re: Duitse stafkaart schaal 1: 50000
ErnstJan schreef:
wie kan uitleggen wat het volgende betkend:
fur die mitted nederlandischen Gebites betragt die nadelabweichung gegen das niederlandische Gitter und 7.8 westlch=138 westlich jahrliche abnahme 0.15 oder 2.7 ?



Ten opzichte van het Nederlandse raster bedraagt de naaldafwijking (kompas) 7.8 westelijk=westelijk 138 jaarlijkse afname (van de afwijking) 0.15 of 2.7.

Ze hebben het hier over het verschil (declinatie meen ik) tussen het geografische noorden 90gr. NB en het magnetische noorden, (tegenwoordig ergens in het noorden van Canada) het magnetische noorden zwerft. Dit verklaart de jaarlijkse afname van het verschil. Van Nederland uit bezien kwam de richting van het kompas en het werkelijke noorden dus steeds meer overeen. Er is dus ook een verschil tussen de kompasafwijking in NL en Duitsland.

Zie bv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord_%28windstreek%29


zo dec 05, 2004 9:13 pm
ErnstJan
Bericht 
Philip,ABRG schreef:
Strafkaarten zijn verkrijgbaar bij dienst topografie in Emmen


ja ok maar dat zullen kaarten van nu zijn neem ik aan? ik bedoel dus Duitse stafkaarten uit '40-'45.


zo dec 05, 2004 11:14 pm
ErnstJan
Bericht Re: Duitse stafkaart schaal 1: 50000
monmax schreef:
ErnstJan schreef:
wie kan uitleggen wat het volgende betkend:
fur die mitted nederlandischen Gebites betragt die nadelabweichung gegen das niederlandische Gitter und 7.8 westlch=138 westlich jahrliche abnahme 0.15 oder 2.7 ?



Ten opzichte van het Nederlandse raster bedraagt de naaldafwijking (kompas) 7.8 westelijk=westelijk 138 jaarlijkse afname (van de afwijking) 0.15 of 2.7.

Ze hebben het hier over het verschil (declinatie meen ik) tussen het geografische noorden 90gr. NB en het magnetische noorden, (tegenwoordig ergens in het noorden van Canada) het magnetische noorden zwerft. Dit verklaart de jaarlijkse afname van het verschil. Van Nederland uit bezien kwam de richting van het kompas en het werkelijke noorden dus steeds meer overeen. Er is dus ook een verschil tussen de kompasafwijking in NL en Duitsland.

Zie bv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord_%28windstreek%29


ok, dus dat cijfer zal nu lager zijn? nogal lekker vaag vind ik persoonlijk.


zo dec 05, 2004 11:15 pm
IA002
Bericht 
Ja, bij de Topo in Emmen hebben ze zowel Nederlandse, Geallieerde (1944-1945) als Duitse stafkaarten (hoofdzakelijk 1940-1942)- op diverse grotes en periodes, zelfs ook enkele van b.v. delen van Rusland en b.v. Normandiƫ. Er is ook een index van plaatskaarten van bijna elke plaats in nederland, en veel van vlak voor de oorlog of van tijddens de oorlog. Vraag anders als je ze beld even of ze je een bestandje met de index kunnen mailen (reuze handig).
Zo heb ik vorige week nog kaarten van de Betuwe besteld (Duitse versie) met op de achterzijde de stadsplattegronden van o.a. Nimwegen en Arnheim met allerlei data, o.a. over of het terrein geschikt is voor tanks (!), reuze handig. Wordt per omgaande opgestuurd met acceptgiro. Als je belt vraag dan gelijk naar de Bibliotheek... dat scheelt weer tijd en niet tussen 12 en 14.00 bellen want ze hebben een lange lunch pauze.
Nog een tip: bestel de kaarten zwart/wit... (veel kaarten hebben bijna geen kleur - en het scheelt enorm in de prijs... ongeveer 7 euro incl verzenden van een z/w kaart op ware grote...). Je kan later altijd nog kleur bestellen als dat nodig blijkt...


ma dec 06, 2004 12:24 am
IA002
Bericht 
is 'XI 41' gedrukt op de kaart zelf geschreven????... Volgens mij betreft het een kaart gedrukt in 40, maar met de informatie bijgewerkt van de periode November 41... (staan er troepen eenheden op ingetekend/vermeld of zo)


ma dec 06, 2004 12:28 am
Roel R
Bericht 
http://www.tdn.nl/

Hoe kan ik hier dan oude kaarten opzoeken?


ma dec 06, 2004 12:42 am
Roel Kerkhoff
Bericht 
Je kunt er geen kaarten online vinden. Je kunt ze enkel bestellen: zie o.a. http://www.tdn.nl/particulier/producten ... rafie.html


ma dec 06, 2004 8:33 am
IA002
Bericht 
als iemand een bepaalde kaart zoekt dan wil ik wel even in mijn index kijken... gaarde dan wel via PM


ma dec 06, 2004 3:16 pm
ErnstJan
Bericht 
Pietje schreef:
is 'XI 41' gedrukt op de kaart zelf geschreven????... Volgens mij betreft het een kaart gedrukt in 40, maar met de informatie bijgewerkt van de periode November 41... (staan er troepen eenheden op ingetekend/vermeld of zo)

het staat net boven de linkeronderhoek zeg maar. en zover ik kan zien staat der voor de rest niks op.


di dec 07, 2004 12:24 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group