Het is nu wo apr 24, 2024 3:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Duitse capitulatie 7 mei 1945 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht Duitse capitulatie 7 mei 1945
Heeft iemand misschien antwoorden op de volgende vragen?

Via contactformulier schreef:
Bedankt voor de tekst van de Duitse capitulatie (Keitel)in Berlijn. Echter op 7 mei is door Duitsland (Jodl) ook een capitulatie ondertekend in Reims. Zijn daar meer gegevens (tekst en aanwezigen) van? Wie waren daar namens de geallieerden bij? Volgens berichten is Eisenhower nooit bij samenkomsten met de Duitse nazi-top geweest. Was hij wel aanwezig bij die capitulatie op 7 mei? Ik hoop dat u mij kunt helpen.


Ik heb zelf nog niet uitgebreid gezocht, maar heb deze informatie reeds gevonden:

De val van het Derde Rijk - Dr. D. Anderson schreef:
Om 2.40 uur op 7 mei tekenden admiraal Von Friedburg en generaal Jodl in aanwezigheid van Britse, Franse en sovjetvertegenwoordigers de onvoorwaardelijke capitulatie. Op 8 mei om 23.01 uur Middel-Europese tijd werden op alle fronten de operaties officieel gestaakt.


Heeft iemand meer informatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za dec 25, 2004 11:37 pm
Profiel WWW
Warfare7
Bericht 
Wat info :

Afbeelding

Lüneburg, 4 mei. Admiraal von Friedeburg geeft zich, samen met de Duitse troepen in het noordwesten, over aan maarschalk Montgomery.

Afbeelding

Reims, 7 mei. Ondertekening van de capitulatie : sir F. E. Morgan, generaal Bedell Smith, generaal Tsjerniajeff en generaal Soeslaparoff, generaal Spaatz en sir H. Burrough.

Afbeelding

Reims, 7 mei. Generaal Jodl met links van hem Oxonius en rechts van hem von Friedeburg voor de ondertekening van de akte van de Duitse overgave.

Bron : Mei '45 De Wereld In De Weegschaal - Pierre Miquel.


zo dec 26, 2004 3:37 pm
IA002
Bericht 
Er is een Toen en Nu (40-45) editie die gaat over alle plaatsen van capitulatie...


zo dec 26, 2004 3:57 pm
Warfare7
Bericht 
Is correct, ik dacht nr. 14.


zo dec 26, 2004 4:06 pm
IA002
Bericht 
nee, 14 gaat over de opstand in Parijs... ik heb de index niet bij de hand en niet alle nummers bij de hand, maar het moet volgens mijn herinnering een veel hoger nummer zijn... Ik heb de hele serie dus zal als ik ze tegenkom eens nalopen voor je.


zo dec 26, 2004 4:29 pm
Warfare7
Bericht 
Zal nr. 48 zijn....


zo dec 26, 2004 4:36 pm
ErnstJan
Bericht 
is jodl hierna niet gearresteerd(door het regime) omdat hij niet gemachtigd was om dit te doen?


zo dec 26, 2004 6:33 pm
David
Bericht 
Welk regime?
Er was toch geen regime meer..


ma dec 27, 2004 8:15 pm
IA002
Bericht 
klopt nr 48,- pagina 24-34


ma dec 27, 2004 8:57 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Warfare 7 en Pietje, bedankt voor jullie informatie. De link naar dit topic heb ik doorgestuurd naar de persoon die deze vraag stuurde. Ik ga ervan uit dat hij deze informatie gelezen heeft.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 27, 2004 9:30 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
David schreef:
Welk regime?
Er was toch geen regime meer..


wat dacht je van die mensen die waren aangesteld door Hitler om zijn erfenis waar te maken.... kan even niet op de naam komen.


ma dec 27, 2004 9:52 pm
Onyx
Bericht 
Ik dacht dat Jodl tekende op verzoek van Donitz, die door Hitler was aangesteld als opvolger.


di dec 28, 2004 10:14 am
ErnstJan
Bericht 
klopt, ik heb het nog eens nagekeken en zat gruwelijk fout :oops: ik bedoelde een Rusische maarschalk(?) die hierbij aanwezig was en daarna door Stalin opgepakt is.


di dec 28, 2004 8:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group