Het is nu di maart 19, 2024 7:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Oxf. & Bucks in Arnhem september 1944? (vervolg) 
Auteur Bericht
Rick
Bericht Oxf. & Bucks in Arnhem september 1944? (vervolg)
Hier het vervolg van de vraag over mannen van het defence platoon van het Oxfordshire & Buckinghamshire regiment.
hier zijn de vraag en verschillende oude reacties van het oude forum

Rick

Citaat:
Ik las laatst in een Roll of Honor van het boek Red Barets '44 (publicatie van de Airborne Forces) de namen van enkele gesneuvelden van het 2nd (airborne) battalion, the Oxfordshire & Buckinghamshire light infantry, 1st airborne division defence platoon.

Weet iemand wat de taak was van deze eenheid, uit hoeveel man zij bestonden en waar zij zoal gezeten hebben in de bewuste septemberdagen.


Citaat:
Wat ik wel heb kunnen vinden is dat deze eenheid origineel vanaf 16 mei 1943 deel uitmaakte van 6th Airlanding Brigade. Deze brigade was onderdeel van 6th Airborne Division.

Dit verklaard naar mijn mening dan ook het gebrek aan informatie met betrekking tot Market Garden over het door jouw bedoelde bataljon. De 6th Airlanding Brigade werd naar mijn mening namelijk in 1944 alleen in Normandie ingezet en niet tijdens Market Garden.

Tijdens operatie Market Garden werden echter (enkele?) manschappen van dit bataillon toegevoegd aan het "defence platoon" van DIV.HQ.




Citaat:
Heb net de aangegeven links bekeken, maar ik zie alleen maar dat er het verwijs wordt gemaakt naar 6th Airlanding Brigade, 6th Airborne Division die actief zijn geweest in Normandie. Dat dit het geval was en dat ze behoorde tot de eenheid die in een bliksemactie de Pegasus Bridge bezette is mij bekend.
Echter de 5 namen van gesneuvelden tijdens Market Garden staan wel op de lijst van alliedspecialforces.org, maar bij het noemen van deze namen blijft het dan ook.


Citaat:
Volgens mij heeft het vrij weinig zin om in publicaties over Market Garden naar 2nd Battalion, Oxfordshire & Buckinghamshire light infantry te zoeken omdat slechts een gedeelte van dit bataljon was ingedeeld bij het defence platoon van Tactical Division Headquaters.

Over Tactical Division HQ is mij wel het een en ander bekend. Tactical Division HQ bestond uit een aantal officieren plus staf van 1st Airborne Division HQ. Tactical Division HQ landde op dag 1.
Op dag twee zou dan de rest van het 1st Airborne Division HQ zich bij hen voegen en zou Tactical Division HQ weer gewoon Division HQ worden. Division HQ had als taak langs de Utrechtseweg op te rukken naar Arnhem en daar haar hoofdkwartier op te zetten in het Artilleriepark. Het defence platoon had het beveiligen van deze locatie als taak.

De taak van het defence platoon was het beveiligen van de locatie van Tactial Division HQ. Direct na de landing zijn zij dan ook begonnen met het graven van loopgraven rondom de locatie van Tactical Division HQ ten oosten van de landingszone. Zij werden hierbij ondersteund door piloten van zweefvliegtuigen.

Naar verloop van tijd heeft Divisional HQ haar intrek genomen in hotel Hartenstein, dit omdat de opmars niet verder vorderde, en ik neem dan ook aan dat het defence platoon Divisional HQ hierin heeft gevolgd. Hiervoor heb ik echter nog geen bron gevonden.


Citaat:
zit ik een beetje in de goede richting als ik uit jouw laatste berichtje opmaak dat defence platoon beschouwd kon worden als een eenheid die aangesteld was voor het beschermen van hoge pieten van Divisional HQ (Urquhart, MacKenzie)? En dat zij zich continu in de directe omgeving van Div. HQ bevonden?
Houd dit dan ook in dat zij, toen de strijd zich beperkte tot de perimeter, zich ingroeven rond en in de nabijheid hoofdkwartier "Hotel Hartenstein"?


Citaat:
Ja, dat zie je volgens mij goed. Om dit te verduidelijken een klein citaat uit een artikel van Peter Vrolijk dat ik op internet heb gevonden:

"Other services provided men as well.
A platoon was to protect Division HQ after landing. This 'Defence-Platoon' stood under command of Lieutenant A.D. Butterworth and was made of glider-borne infantry men (including a number of men of the Oxfordshire & Buckinghamshire Light Infantry) and paratroops."

Mij is dus bekend, en dit wordt tevens door het bovengenoemde artikel bevestigd, dat ze de locatie van Divisional HQ nabij de landingszone hebben beveiligd. Mijn veronderstelling is dat zij later zijn ingezet voor de beveiliging van hotel Hartenstein. Hiervoor heb ik echter nog geen harde bewijzen gevonden.


Citaat:
De namen van de gesneuvelden staan in het bovengenoemde boekje onder 2nd (airborne) battalion, the Oxfordshire & Buckinghamshire light infantry, 1st airborne division defence platoon. Echter, in de 4de editie van "Roll of Honor, battle of Arnhem" die ik bezit staan zij onder Headquarters 1st Airborne Division.
Het gaat om de volgende personen:
PTE BASS R.J. (21.09.44)
PTE TOES J.A. (22.09.44)
PTE BARTON L.J. (24.09.44)
PTE MATTHIEU F.G. (25.09.44)
PTE SMITH W.G.J. (25/26.09.44)

Wat opvalt is dat de eerste soldaat sneuvelde op 21 september, dus op het moment dat de grote acties om bij de brug te komen via Onderlangs en de Utrechtseweg ten koste van zware verliezen al waren geweest. Zij vielen op het moment dat Hartenstein en omgeving pas frontgebied werd (perimeter). Je kan dus aannemen dat deze eenheid op enige afstand van het front opereerde. Zij zullen dan ook wel vanaf dag 1 of 2 rond Hartenstein gezeten hebben. Dit word tevens bevestigd door de beschrijving in de Roll of Honor gemeld wordt dat twee van hen rond Hartenstein een veldgraf hebben gekregen en daar dus ook gesneuveld zouden moeten zijn.


Citaat:
Heb gisteren en vandaag zelf even wat research gedaan met betrekking tot de Oxf. & Bucks en ben wel het het een en ander tegengekomen, echter ik heb het maar uit een enkele bron gevonden en het nog niet op waaarheid getoetst, al het geen is dus onder voorbehoud.
Zoals Barry al zij bestond niet heel Defence Platoon uit Oxf. & Bucks. De totale grootte van Defence Platoon moet 61 man bedragen hebben. 19 man hiervan waren van de Oxf. & Bucks.
Defence Platoon bestond uit een aantal secties, t.w. 2 Ground Defend secties, 2 Employment secties, 1 HQ sectie en, maar dit is niet geheel zeker 1 Anti Aircraft sectie. De Oxf. & Bucks waren verdeeld onder de 2 Ground Defend secties, iedere sectie had dus negen man en zij stonden onder het commando van 1 sergeant.
Morgen zal ik nog even langs de bibliotheek in Arnhem gaan en kijken of ik daar misschien nog wat informatie uit de boeken aldaar kan vinden.
Heb verder vanochtend nog een mailtje gestuurd naar het Airborne Museum maar heb daar tot op heden nog geen bericht van terug gehad.


Citaat:
Uit het boek "Arnhem - 1944: The Airborne Battle" of zo u wilt "Arnhem: Ooggetuigen verslagen van de Slag om Arnhem" van Martin Middlebrook het volgende citaat.

"The immediate protection of the Hartenstein was provided by the Defence Platoon - men of the Oxford and Bucks Light Infantry, who were deployed in slit trenches around the hotel. They were never needed for the final defence of their general and his headquarters but suffered four fatal casualties from shelling or mortaring during the siege."

Dit bevestigd dus het vermoeden dat de Oxf. & Bucks rond Hartenstein geopereerd hebben met het beveiligen van het Div HQ als doel.


Citaat:
Het lijkt er heel veel naar uit te zien dat de Oxf. & Bucks zich constant in de directe omgeving van Div. HQ bevond. Op de vraag, waar hebben de Oxf. & Bucks zoal gezeten hebben gedurende de septemberdagen, kun je zeggen, op de plaatsen waar Div. HQ zat. Je hoeft dan dus alleen maar te kijken naar de troepenbewegingen van Tactical Divisional HQ en later Div. HQ. Denken jullie dat ik hierin gelijk heb. Deze troepenbewegingen zijn natuurlijk makkelijker na te gaan via o.a. het verslag op de site van de ABRG (arnhembattle.com), waarop zoals men beweerd spoedig een vervolg zal komen.
Daarnaast word hierboven beweerd, in het citaat uit het boek "Arnhem: Ooggetuigen verslagen van de Slag om Arnhem" dat heel Defence Platoon bestond uit mannen van de Oxf. & Bucks terwijl dit niet het geval was, slecht 19 van de 61 man waren Oxf. & Bucks, alleen de twee Ground Defend secties. Naar mijn idee dus een foute vermelding van Middlebrook.


Citaat:
Officeel maakte het Ox&Bucks deel uit van de 1st Airborne Divisie, toen het 6de gevormd werd is met uitzondering van een deel van het Defence Platoon het gehele Bataljon overgegaan naar het 6de
9 Maart 1943
3 Parachute Brigade, 2nd Batt Ox& Bucks, 1st Batt R.U.R en het Airborne Light Tank Squadron , worden afgescheiden van de 1st Divisie op het 6de te vormen.
Heb ooit contact gehad met 1 veteraan van Ox&Buck Defence platoon welke vertelde dat ze bij Hartenstein hebben gezeten


Citaat:
Vandaag heb ik het “War Establishment of Airborne Forces” gekocht. Nadat ik er wat in bladerde kwam ik bij ‘Div. HQ Defence and Employment Platoon.’

Hier komt dus ook de informatie uit betreffende de indeling van Defence Platoon (A.A. Sect., Ground Def. Sect., en Employm. Sect.) vandaan.
Wat ik afleidt uit dit Was Establishment is dat, zoals vermeld, de Ground Defence Sections bestonden uit totaal 19 man. Deze stonden onder commando van 1 sergeant. Daaronder stond elke sectie weer onder bevel van een Corporal. Gevolgd door een Lance-Corporal voor eveneens iedere sectie. Dan blijven er dus nog 14 Privates over, die ook weer evenredig verdeeld waren over de twee secties.
Dus:
Sergeant
(section)
| |
Corporal Corporal
| |
L.Cpl L.Cpl
| |
7 Privates 7 Privates
((Totaal 19 man))

Daarnaast vond ik in dit War Establishment ook nog wat over de bewapening van deze heren.
Men spreekt hier over 1 Section Sergeant met 18 Riflemen. De Sergeant had de beschikking over een Machine Carbine (waarschijnlijk een Sten denk ik dan), Corporal over een Rifle (, L. Cpl over een Rifle en 6 Pte’s per Section hadden eveneens Rifles. Daarnaast maak ik op dat iedere sectie ook nog eens beschikten over een “2 L.M.G. numbers”, bedoeld men hiermee een Bren Gunners met als tweede wapen een pistol?

Wie heeft ook het War Establishment van o.a. Div. HQ, en wie kan aanvullingen, of opmerkingen maken over de gegeven informatie. Graag zou ik dat dan vernemen.

Bron: “War Establishments of British Airborne Forces”
Notified in A.C.I.s. 31th March, 1943
Effective date 10th March, 1943


Citaat:
Was het niet zo dat brigade HQ een defense sectie en div. HQ een platoon kreeg?
En het defence platoon werd geleid door Lieutenant A. D. Butterworth dus waarschijnlijk was de samenstelling ook wat anders.


Citaat:
Na even het “War establishment” erop na geslagen te hebben kom ik tot de volgende conclusie.
Parachute Brig. HQ Def. Pltn had de beschikking over in totaal 3 Ground Defence Sections plus een Platoon HQ. Dit gaf een totale sterkte van 40 man. 10 man in Platoon HQ en 10 per Ground Defence Section.

Daarnaast is het inderdaad juist dat het overkoepelende bevelvoering van Div. HQ Defence Platoon lag bij Luitenant A.D. Butterworth. Het schemaatje zoals ik die hierboven heb aangegeven beperkt zich alleen tot de structuur van de Ground Defence Sections. De Luitenant stond hier weer boven, dus boven de A.A. Sect., 2 Ground Def. Sect., en 2 Employm. Sect. Hij zelf was dan ingedeeld in Platoon HQ.


di maart 30, 2004 3:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group